Skip to content

איראן ביצעה מתקפות סייבר נגד מטרות ישראליות

התקיפות בוצעו במשך מבצע צוק איתן וכללו גם ניסיונות לפגיעה ברשתות של המערכות הביטחונית והפיננסית. ניסיונות אלו נוטרלו במהירות ובקלות יחסית על-ידי גורמי הגנת הסייבר הישראלים. הצליחו לפרסם הודעה שקרית בחשבון הטוויטר הרשמי של צה"ל בה נאמר, כי הכור הגרעיני בדימונה נפגע מירי רקטי וכי קיימת סכנה של דליפה רדיואקטיבית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ישראל נדרשה להתמודד במהלך מבצע צוק איתן גם מול אתגרים בזירת הסייבר. קצין בכיר בחיל התקשוב, האחראי על ההגנה של צה"ל, ציין, כי במהלך המבצע הוציאו גורמים איראניים אל הפועל מתקפת סייבר רחבת היקף כנגד מטרות ישראליות ובכללן גם ניסיונות לפגיעה ברשתות של המערכת הביטחונית והפיננסית. ניסיונות אלו אומנם נוטרלו במהירות ובקלות יחסית על-ידי גורמי הגנת הסייבר הישראלים, אך נראה, כי האיראנים משקיעים רבות בפיתוח יכולות תקיפה אפקטיביות כנגד מערכות תשתית והם עשויים להציב אתגר משמעותי בפני ההגנות הישראליות כבר בעתיד הנראה לעין", כך מסרו גבי סיבוני וסמי קרוננפלד במאמר שפרסמו בגיליון מבט 598 של המכון למחקרי ביטחון לאומי.

אילוסטרציה לפעילות של רשת נתבים (צילום: ויקימדיה)
אילוסטרציה לפעילות של רשת נתבים (צילום: ויקימדיה)

השניים ציינו, כי "איראן עשויה לאתגר את יכולת ההגנה של ישראל באופן משמעותי. לכן, חובה לקדם ולסכם בהקדם את ארגון הגנת הסייבר של ישראל ולקבוע את יחסי הגומלין בין הארגונים השונים הפועלים במרחב הזה".

הכניסו הודעה שקרית בטוויטר של צה"ל

עוד נאמר במאמר של השניים, כי מוקד מתקפת הסייבר במהלך מבצע צוק איתן היה מרחב האינטרנט האזרחי, כאשר גורמים איראניים לקחו חלק במה שתואר על ידי קצין התקשוב כמתקפה "חסרת תקדים בהיקפה ובאיכות מטרותיה". המתקפה האיראנית כוונה כנגד אתרי רשת צה"ליים כגון, אתרי פיקוד העורף ודובר צה"ל כמו גם כנגד תשתיות אינטרנט אזרחיות. התוקפים אף זכו להצלחה מסוימת כאשר הצליחו לפרסם הודעה שקרית בחשבון הטוויטר הרשמי של צה"ל בה נאמר, כי הכור הגרעיני בדימונה נפגע מירי רקטי וכי קיימת סכנה של דליפה רדיואקטיבית. בנוסף לכך חלק מהמתקפות כנגד ישראל שויכו ל"צבא סוריה האלקטרוני" (Syrian Electronic Army – SEA). קבוצת האקרים תומכי אסד, אשר פיתחה במהלך השנים יכולות תקיפה משמעותיות ותוארה על ידי מייקל היידן, ראש ה-CIA וה-NSA לשעבר, כשליח איראני לכל דבר ועניין.

מתקפת הסייבר זינקה בעת הכניסה הקרקעית

מתקפת הסייבר כנגד המטרות הישראליות צברה תאוצה ככול שהפעילות הצבאית בשטח הורחבה והועמקה. אם בחלקו הראשון של המבצע נרשמה פעילות התקפית שולית ובלתי מאורגנת מצד גורמים פרו-פלסטיניים, הכניסה הקרקעית לרצועה הביאה, על פי ראש מחלקת הגנת הסייבר בצה"ל, לזינוק משמעותי בהיקף המתקפות כנגד ישראל ולעיתים אף בתחכומן. המתקפות הגיעו לשיאן ב-25 ביולי 2014, יום השישי האחרון של הרמדאן, המצוין באיראן כ"יום ירושלים", יום התנגדות לישראל ולציונות, כאשר גורמים איראניים בשיתוף האקרים מרחבי העולם, הוציאו אל הפעול מתקפה רחבה כנגד מספר רב של אתרים ישראלים במטרה לחסמם לתקופת זמן ארוכות. המתקפה נחסמה במאמץ משולב של גורמי צה"ל ושב"כ, אשר היו ערוכים לקראתה.

איראן מסוגלת לנהל מבצע צבאי קיברנטי

ניתוח הפעילות האיראנית במרחב הסייבר במהלך מבצע צוק איתן מצביע על הבשלה ביכולותיה האופרטיביות של הרפובליקה האסלאמית ומעיד, כי ביכולתה לנהל מבצע צבאי קיברנטי רחב היקף כנגד מגוון של מטרות ויעדים, תוך שימוש בספקטרום רחב של שיטות פעולה. מעבר לכך, ייתכן וההתמקדות האיראנית בזירת הסייבר במהלך "צוק איתן" מעידה על ראשיתו של תהליך בו לוחמת הסייבר תופסת את מקום הטרור הקלאסי ככלי המרכזי בדוקטרינת הלוחמה הא-סימטרית האיראנית.

כנס סייבר בינלאומי

רה"מ בנימין נתניהו, ראש National Security Agency -NSA היוצא קית' אלכסנדר, שר הביטחון משה יעלון, שר המדע והטכנולוגיה יעקב פרי, שר החינוך שי פירון, שגרירים זרים, שרי ממשלה ובכירי חברות ההייטק והסייבר הגדולות בעולם ישתתפו בכנס הסייבר הבינלאומי של סדנת יובל נאמן, באוניברסיטת תל אביב, ב-14-15 לספטמבר

כנס הסייבר הבינלאומי של סדנת יובל נאמן, מטה הסייבר הלאומי והמרכז האינטרדיסציפלינרי ללימודי ומחקר סייבר, באוני' ת"א יתקיים באודיטוריום סמולרש באוניברסיטת ת"א. את הכנס יפתח הגנרל קית' אלכסנדר, ראש ה-NSA היוצא (הסוכנות לביטחון לאומי בארה"ב), וינעל אותו שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון.

הכנס, המתקיים זו השנה הרביעית ברציפות באוני' ת"א, הינו מקום המפגש המרכזי של ראשי חברות בינלאומיות וישראליות בתחום הסייבר. בכנס ישתתפו נציגים של חברות ההייטק הגדולות בעולם: Intel Security, MacAfee, Tata, Qualcomm, Check Point, ועוד; נציגים של חברות האבטחה הגדולות בעולם – Symantec, Microsoft, EMC-RSA, , Kaspersky Lab ואחרות; בכירי התעשיות הביטחוניות בארץ ובעולם, ביניהן: Lockheed Martin, Verint,, התעשייה האווירית, אלביט מערכות ועוד; בכירי תעשיית ההון סיכון ומשיקיעים מחו"ל, ראשי מערך הגנת הסייבר של ארצות הברית, נאט"ו וישראל, חוקרים מאוניברסיטאות ברחבי העולם ומישראל ובהם חוקרי מרכז הסייבר וסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון של אוניברסיטת ת"א.

המשתתפים ידונו בהתפתחויות החדשות בתחום לוחמת הסייבר ובלקחים מלוחמת הסייבר במהלך מבצע צוק איתן. חברות סטארט-אפ יציגו במהלך הכנס רעיונות חדשניים. כן יתקיים במהלך הכנס אתגר הסייבר הגדול בעולם בהשתתפות מאות האקרים מנוסים ובני נוער.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן