Skip to content

לפיד: הלאמת הקרקעות בגוש עציון – מחטף

"מבצע צוק איתן לא יכול להסתיים בהפסקת אש", אמר שר האוצר. "אנחנו צריכים לצאת ממנו לועידה אזורית, שתכלול את מדינות ערב המתונות – שחוששות לא פחות מאתנו מן האיסלם הרדיקלי – ותוביל למשוואה האומרת שאין שיקום בלי פירוז. אם עזה רוצה להיבנות מחדש, היא תצטרך להתפרק מנשקה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר האוצר, יאיר לפיד, תוקף את ההחלטה להלאים 4000 דונם מאדמות גוש עציון לטובת הרחבת התנחלות גבעות ואומר כי זה היה מחטף שגרם נזק לישראל.

"בשביל מה זה טוב עכשיו?" יאיר לפיד (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"בשביל מה זה טוב עכשיו?" יאיר לפיד (צילום ארכיון: דן בר דוב)

"תמכתי ואתמוך גם בעתיד בחיזוק גושי ההתיישבות ביהודה ושומרון", אמר לפיד, בנאום שנשא בוועידה הכלכלית של כלכליסט, "אבל חלק מהתנהגות שקולה היא השאלה מתי ואיך עושים דברים. החלטות כמו זו שפורסמה אתמול, על הלאמה של 4,000 דונם מאדמות גוש עציון לטובת בניה, מעלה את השאלה: בשביל מה זה היה טוב דווקא עכשיו? מדובר במחטף שלא הובא לקבינט ובעת הזו פשוט גורם נזק למדינת ישראל. אנחנו אחרי מבצע צבאי, עומדת בפנינו חזית בינלאומית רגישה.  גם ככה היה לנו קשה לשמור על תמיכת העולם. מה היה דחוף כל כך דווקא עכשיו לייצר עוד משבר עם האמריקאים ועם העולם? אנחנו זקוקים להתנהלות מדינית שקולה יותר, ולא לייצר מריבות מיותרות עם ארצות הברית ועם העולם".

לפיד אמר עוד כי בשמונה השנים האחרונות, מאז קיץ 2006, נכפו על ישראל ארבע מערכות צבאיות שונות. מלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה, עמוד ענן ועכשיו צוק איתן. "רק העלות הישירה שלהן – בכסף מזומן – עומדת על 16 מיליארד שקלים לפחות. העלות העקיפה גבוהה כמובן הרבה יותר ועומדת על עשרות רבות של מיליארדים. תוסיפו לזה את עלות החרם האירופי ההולך וסוגר עלינו, את מחיר ההתנחלויות המבודדות וההגנה עליהן, ותבינו מדוע כל סבב צבאי כזה מחזיר אותנו אחורה בחינוך, ברווחה, בבריאות, בתעשיה.

"אם אנחנו לא רוצים לחזור אחורה, מבצע צוק איתן לא יכול להסתיים בהפסקת אש", אמר שר האוצר. "אנחנו צריכים לצאת ממנו לועידה אזורית, שתכלול את מדינות ערב המתונות – שחוששות לא פחות מאתנו מן האיסלם הרדיקלי – ותוביל למשוואה האומרת שאין שיקום בלי פירוז. אם עזה רוצה להיבנות מחדש, היא תצטרך להתפרק מנשקה".

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג הגיב על דברי הביקורת של לפיד ועל ביקורת דומה שהשמיעה אתמול שרת המשפטים, ציפי לבני. "אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה", אמר הרצוג. "לפיד ולבני מעבירים כבר יומיים ביקורת על הממשלה ועליהם  לעבור משלב המילים לשלב המעשים.  בשלב זה שניהם חלק מממשלה שמקצצת ופוגעת באופן עקבי במעמד הביניים ובשכבות המוחלשות ומממשלה שמכשילה כל סיכוי למהלך מדיני שישמור על ביטחון ישראל. זה זמן קריטי הן במגרש המדיני והן במגרש הכלכלי ולפיד ולבני צריכים לבחור בין הדרך של נתניהו לדרך שתחלץ את ישראל מהמשבר".

יצוין כי ההחלטה להלאים את 4000 הדונמים גררה אחריה גל של גינויים בינלאומיים. בהודעה שפרסם האיחוד האירופי היום נאמר: "ברגע העדין הזה יש להימנע מכל פעולה שעלולה לערער את היציבות ואת האפשרות למשא ומתן אחרי הפסקת האש בעזה. אנו קוראים לרשויות בישראל לבטל את ההחלטה ולפעול למען שלום המבוסס על פתרון שתי מדינות".  

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, אמר הלילה כי הוא מוטרד מתפיסת הקרקע על ידי ישראל והוסיף כי הבנייה בהתנחלויות מנוגדת לשאיפה לפתרון שתי המדינות".

ארה"ב אמרה כי בתגובה להכרזה כי ההחלטה אינה מועילה למאמצי השלום וקראה לממשלה לשנות את החלטתה. ממשלת בריטניה גינתה ושר החוץ הבריטי פיליפ האמונד, אמר כי הלאמת הקרקעות היא "החלטה לא שקולה, אשר תסב נזק למעמדה של ישראל בקהילה הבינלאומית, ומגיעה בזמן בו העדיפות צריכה להיות לבנייה בזמן הפסקת האש בעזה". גם ממשלת צרפת גינתה ומשרד החוץ הצרפתי קרא לישראל לחזור בה מהחלטה זו.

גם במשרד החוץ בקהיר גינו את ישראל על ההכרזה ואמרו כי "מדובר בצעד לא חיובי, הנוגד את החוק הבינלאומי, אשר יהיו לו השלכות שליליות על תהליך השלום".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן