Skip to content

סדרת הוצאות להורג שביצעו שוטרים מזעזעת את ברזיל

שוטרים הפועלים ככנופיות פשע הוציאו להורג כשלושים עבריינים שאיתם היה להם חשבון. ידי כל הנרצחים נכפתו לאחור טרם נורו בראשם. גוברים הספקות בדבר יכולתם של כוחות הביטחון לשמור על הסדר במשחקי הגביע העולמי ובמשחקים האולימפיים שייערכו במדינה מאת גרשון גירון זו הייתה אולי שביתת השוטרים היקרה ביותר בהיסטוריה של ברזיל: שוטרים בברזיל רצחו כשלושים בני […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שוטרים הפועלים ככנופיות פשע הוציאו להורג כשלושים עבריינים שאיתם היה להם חשבון. ידי כל הנרצחים נכפתו לאחור טרם נורו בראשם. גוברים הספקות בדבר יכולתם של כוחות הביטחון לשמור על הסדר במשחקי הגביע העולמי ובמשחקים האולימפיים שייערכו במדינה

מאת גרשון גירון

משטרת ברזיל
משטרת ברזיל. שוטרים פעלו ככנופיות פשע

זו הייתה אולי שביתת השוטרים היקרה ביותר בהיסטוריה של ברזיל: שוטרים בברזיל רצחו כשלושים בני אדם במהלך שביתת משטרה במדינת בהייה שבצפון מערב ברזיל.

180 בני אדם נרצחו במדינה באירועים אלימים שהתרחשו במדינה במהלך שביתת שוטרים שנמשכה 12 יום. לדברי מפקד מחלק הרצח בסאו פאולו, ארתור גאלאס, כשלושים מהם הוצאו להורג. גופות הקורבנות נמצאו כשידיהם כפותות לאחור. כולם נורו בראשיהם מטווח קרוב בכלי נשק מקוטר גבוה כדוגמת הרובים שנושאים שוטרי ברזיל.

"חקירות ראשוניות ועדויות ראייה מובילות אותנו להאמין שרציחות אלה היו מעשה ידי מיליציות", אמר גאלאס.

זו אינה העם הראשונה שבברזיל נתקלים בשוטרים שפועלים בדפוס הזהה לזה של ארגוני פשיעה. חקירות פרלמנטריות ומשפטיות שהתקיימו בנושא זה בעבר, העלו שמיליציות כאלה, הפועלות ברבות מערי ברזיל, הן בעצם ארגוני פשע כמו-צבאיים שמשרתים בהם שוטרים, כמו גם שוטרים לשעבר. ארגונים אלה שולטים באזורי עוני, סוחטים את תושביהם ומשמשים תכופות גם כחוליות הוצאה להורג.

לדברי החוקרים, נראה שהמיליציות ניצלו את השביתה כדי להוציא להורג "עושי צרות" שפעלו באזורי שליטתם. "הפשעים שלפי החשד מעורבים בהם שוטרים אופייניים לקבוצות המספקות שירותי אבטחה חשאיים באזורי הכנסות נמוכות," אמר גאלאס, "כל הקורבנות היו משתמשי סמים צעירים, שחורים, ללא כתובת מגורים ידועה ובעלי תיקי גנבה ופריצה באזורים שבהם פועלות המיליציות".

גאלאס אמר שמספר שוטרים בהווה ובעבר חשודים, אבל הוא נמנע מלציין כמה מהם בדיוק מעורבים ברציחות. הוא הדגיש שלפי שעה, איש טרם הועמד לדין. הוא ציין שפענוח הפשעים עלול להיות קשה מאחר שסביר שוטרים שאולי אינם מעורבים אך יש להם מידע על המעשים, יסרבו לדבר.

גואראסי מינגארדי, מומחה לפשיעה ובטחון הציבור, הסביר כי אפשר לייחס הרג בידי המשטרה ל"אופיו של כל פרט ולסוגיות פנימיות כגון העובדה שבערים רבות מעודדים קציני משטרה את פקודיהם להרוג".

בשנות התשעים היה נהוג רשמית לקדם שוטרים בכמה מערי ברזיל ולהעניק להם בונוסים על שהתעמתו עם פושעים לכאורה בקרבות ירי שהסתיימו במוות.

במהלך שביתת 10,000 מתוך 32,000 שוטרי בהייה, הוכפלו שיעורי הרצח בעיר הבירה סלוודור ובסביבתה. שם גם בוצעו רוב ההוצאות להורג בידי המיליציות. הסדר הושב על כנו אחרי ש-3,600 חיילים ושוטרים מהמשטרה הפדראלית החלו לפטרל באזור העירוני ובאזורים אחרים במדינה.

השביתה הסתיימה בשבת האחרונה בעקבות הסכמת איגודי השוטרים להעלאת שכר בת 6.5%, חלוקת בונוסים כספיים והבטחת חנינה לשוטרים השובתים שלא היו מעורבים בפשעים במהלך השביתה.

יומיים לאחר מכן הסתיימה בריו דה ז'נרו, שביתת שוטרים שפרצה ביום חמישי למרות חקיקה שהבטיחה לשוטרים העלאת שכר בת 39% במהלך השנתיים הבאות. אבל בניגוד למה שהתרחש בבהייה, השביתה בריו לא השפיעה על מצב הביטחון בעיר, והממשלה לא נכנעה לדרישות החדשות של השוטרים.

שתי השביתות והחשש מפני שביתות במדינות ברזיל האחרות ליבו את הדאגות בנוגע ליכולתם שלכוחות הביטחון הברזילאיים לפעול ביעילות ולאכוף את הסדר. חשש זה הולך וגובר ככל שמתקרבים אירוח משחקי הגביע העולמי בכדורגל בשנת 2014 והמשחקים האולימפיים בשנת 2016.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן