Skip to content

הריבית באירופה הורדה לרמה של 0.05%

בנוסף הורדה ריבית הפקדונות לרמה של 0.2%-. נשיא הבנק המרכזי של אירופה מריו דראגי אמר, כי ההורדה בוצעה כדי להמריץ את הכלכלה המדשדשת של גוש האירו. בעקבות הורדת הריבית המשיך היורו בצניחה מול הדולר לשער של 1.2942 דולר ליורו - הרמה הנמוכה מאז יולי 2013
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
נשיא הבנק המרכזי של אירופה מריו דראגי. צילום: ויקיפדיה
נשיא הבנק המרכזי של אירופה מריו דראגי. צילום: ויקיפדיה

הבנק המרכזי של אירופה (ECB) הוריד היום שוב את הריבית המרכזית ב-0.1% לרמת שפל של 0.05%. לדברי נשיא הבנק מריו דראגי, ההורדה בוצעה כדי להמריץ את הכלכלה המדשדשת של גוש האירו ולהאיץ בגוש את האינפלציה. בנוסף החליט הבנק המרכזי להפחית שוב את ריבית הפקדונות לרמה של 0.2%-, לאחר שלפני שלושה חודשים הבנק עשה היסטוריה והוריד בפעם הראשונה את ריבית הפיקדונות לרמה שלילית של -0/1%.

המפקידים ימשיכו לשלם

משמעות המשך הורדת ריבית הפיקדונות לריבית שלילית של -0/2% הוא, שהמפקידים יצטרכו לשלם עתה יותר בעד החזקת פיקדונותיהם בבנקים. יחד עם הריבית המרכזית שהורדה לרמה של 0.05%, שזה למעשה אפס, רואים את הרצון של הבנק המרכזי שתושבי גוש האירו לא יחסכו, אלא, יבזבזו את כספת לקניות, ולבילויים וחופשות, ובכך יעוררו את הכלכלה האירופית הנמצאת במשבר מתמשך עם אינפלציה נמוכה.

במסיבת עיתונאים לאחר הורדת הריבית אמר דראגי, כי הבנק, שעד כה התמקד ברכישת אג"ח ממשלתיות, ירחיב את תוכנית רכישות האג"ח שלו באירופה וירכוש אג"ח מכוסות נקובות ביורו ואג"ח מגובות נכסים.

"החלטה דרמטית וחיובית"

בתגובה להפחתת הריבית בגוש האירו לרמה של 0.05% אומר עוזי לוי, אנליסט בכיר באינפיניטי מחלקת מחקר, כי זו "החלטה דרמטית וחיובית בגוש האירו. הבנק המרכזי באירופה פועל באופן משולב בפעם השנייה כאשר מפחית את הריבית המרכזית לשפל של כל הזמנים ולרמה של 0.05% ובמקביל מפחית את הריבית על פיקדונות לרמה של מינוס -0.2%. מחלקת המחקר של אינפיניטי סבורה כי החשש לגלישה לדפלציה בגוש האירו, ההאטה בפעילות הכלכלית של גרמניה הנחשבת לקטר של הגוש וההתפתחות הגיאו פוליטית מול רוסיה יצרו משולש חששות שלא הותירו בידי הבנק המרכזי ברירות רבות.

"הירידה במדד מנהלי הרכש באיטליה וספרד לרמה הנמוכה מ-50 נקודות (המעידה על התכווצות בפעילות הכלכלית) במהלך חודש אוגוסט ממשיכה להעיד, כי ההאטה בגוש מחריפה. כמו כן, מדד ה-IFO למצב העסקים ברחבי גרמניה והקורלציה הגבוה שלו למצב העסקים ברחבי הגוש ממשיך להידרדר כאשר הקריאה בחודש אוגוסט עמדה ברמה של 106 נקודות, זאת לעומת רמה הגבוהה מ-110 נקודות במהלך המחצית הראשונה של השנה.

בסה"כ סקרי הצרכנים והעסקים ברחבי הגוש מעידים על המשך הידרדרות במצב הרוח הכלכלי ובפעילות העסקית. ללא ספק, גם במובן המוניטארי מדובר על מהלך חיובי שיגרום לפיחות האירו מול הדולר ובכך יסייע לייצוא הגרמני ובכך להזניק את כלכלת הגוש כולו. להערכתנו, מהלך זה יתמוך גם באופן חיובי בשווקים הפיננסיים באירופה".

ואכן, בעקבות הורדת הריבית באירופה המשיך היורו בצניחה מול הדולר לשער של 1.2942 דולר ליורו – הרמה הנמוכה מאז יולי 2013.

אמיר ארגמן, אנליסט המקרו הבכיר של אופנהיימר ישראל, מגיב על החלטת הריבית של הבנק המרכזי באירופה: "הבנק המרכזי באירופה מפתיע היום עם החלטות דרמטיות יותר משאר להן ציפה השוק. הצעדים כוללים חיזוק הצעדים עליהם הוכרז ביוני האחרון ובראשן המשך הפחתות ריבית וריבית על הפקדונות שלילית יותר.

"במקביל נראה כי הוא מכריז על כוונה לתחילת תהליך של רכישת נכסים, אם כי לא ידוע (כרגע) על פרטים נוספים מבחינת היקפים ותמהיל. הערכתי היא כי על אף התגובה החיובית של שוקי המניות מדובר בצעד תמוה ואף היסטרי של הבנק המרכזי. ההערכות בשוק היו כי לאחר חבילת הצעדים של יוני 2014, הבנק המרכזי ימתין לראות את ההשפעה ורק אז יחליט על צעדים נוספים. נדמה כי נתוני כלכליים חלשים, מגמת דפלציה והבעיות הגיאופוליטיות אילצו את הבנק המרכזי להגיב באופן קיצוני מעבר למה שתכנן תחילה. ההחלטה על הורדת הריביות יחד עם ה"לרוץ לספר לחברה" על תוכנית הרכישות לפני גיבושה משדר תמונה של לחץ מצד הבנק המרכזי". 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן