Skip to content

לפיד: "אי אפשר להשלים עם העדר מהלך מדיני"

בכנס ה-14 של המכון למדיניות נגד טרור של המרכז הבינתחומי הרצליה אמר עוד לפיד: "שיתוק מדיני יכריח אותנו להמשיך לבחור בין הביטחוני לכלכלי, ובסופו של נקבל גם פחות בטחון וגם פחות כלכלה"; לבני: "הטעות בסיום המבצע הוא בעובדה שהוא לא נגמר בשורה של הסדרים משותפים נגד החמאס ובפתיחה משותפת של מו"מ מול הרשות". לבני אמרה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אי אפשר להשלים עם העדר מהלך מדיני. תפקידה של ההנהגה אינו לדחות את הקץ. הדבר שאליו אנחנו צריכים להגיע הוא לפתרון אזורי, שבמסגרתו תוקם מדינה פלסטינית מפורזת – כולל עזה המפורקת מנשקה – לצד מדינת ישראל".

יאיר לפיד ויעקב פרי: ועידה בינלאומית (צילום: ציפי מנשה)
יאיר לפיד ויעקב פרי: ועידה בינלאומית (צילום: ציפי מנשה)

כך אמר הבוקר שר האוצר ויו"ר מפלגת "יש עתיד", בכנס ה-14 של המכון למדיניות נגד טרור של המרכז הבינתחומי הרצליה.

"התהליך המדיני תקוע, והוועידה האיזורית היא כרגע הרעיון היחיד המונח על השולחן", אמר לפיד. "ראש הממשלה צריך לדעת שאם הוא יילך לוועידה כזו יהיה לו מאתנו גב פוליטי רחב מאוד, שיאפשר לו להתמודד עם האזיקים שמנסה לשים עליו הימין הקיצוני".

השר לפיד התייחס גם לאיום הטרור הגובר בגבולותינו: "יש לנו את הצבא החזק ביותר במזרח התיכון, יש לנו היום מודיעין נקודתי טוב מאי פעם, ואנחנו צריכים לרדוף את ראשי הטרור בכל מקום בעולם ולחסל אותם. עלינו גם לצאת למאבק נחוש יותר כנגד נתיב הכסף של הטרור", אמר. "יש לזכור שיש גורמים שאיתם אסור לנהל משא ומתן אלא דרך כוונת הרובה, או עדיף דרך הכוונת האופטית של הטיל המונחה".

בנושא תקציב 2015 אמר שר האוצר לפיד: "אם מישהו חושב שאני אעביר תקציב שדופק שוב את מעמד הביניים בשירותו של שיתוק מדיני ובטחוני – הוא אינו מבין כנראה בשביל מה נכנסתי לחיים הפוליטיים. יש לנו היום את האפשרות להביא לכנסת ולממשלה תקציב ללא העלאת מיסים, שייתן הזדמנויות צמיחה, יגדיל את ההכנסה הפנויה של מעמד הביניים, ירחיב את הסיוע לשכבות החלשות, יקדם מהלכי עומק לסיוע לעסקים קטנים, יוריד את מחירי הדיור ויזניק את התעשיה. שיתוק מדיני יכריח אותנו להמשיך לבחור בין הביטחוני לכלכלי, ובסופו של נקבל גם פחות בטחון וגם פחות כלכלה".

שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה: "הדרך לשלום עוברת דרך מאבק בטרור. אנשים מבלבלים בצורך להילחם בטרור לבין הצורך להגיע לשלום. צריך לפעול נגד הטרור בכוח. אי אפשר לנסות לפייס את דעתם זה נתפס אצל ראשי הטרור כחולשה. אלה שלא מוכנים לשלם את מחיר ההסדר המדיני הם אלה שמנטרלים כל סיכוי להגיע להסדר. זו תהיה טעות מבחינת ישראל לתת לטרור להאפיל על כל שיקול דעת רציונלי בדרך להסכם".

לבני מתחה ביקורת על התנהלותו של האו"ם במהלך ואחרי המלחמה. "כשאני מסתכלת על המועצה המשוחדת שהוקמה באו"ם לבדיקת המבצע בעזה ועל אלה שעיוורים לפשעי החמאס אני רואה כי הם אלה הפוגעים ביכולת שלנו להילחם בטרור".

מנהיגים "שהטרור משמש אותם כתירוץ שלא להגיע להסדר". ציפי לבני. (צילום דן בר דוב)
מנהיגים "שהטרור משמש אותם כתירוץ שלא להגיע להסדר". ציפי לבני. (צילום דן בר דוב)

לבני אמרה עוד שישנם מנהיגים "הטרור משמש אותם כתירוץ שלא להגיע להסדר. "מי שמשתמש בטרור של חמאס כתירוץ לא לפתור את הסכסוך מול הפתח' גורר אותנו למעגל שוטה המחליש את יכולתנו להילחם בטרור".

על האופן בו הסתיים מבצע 'צוק איתן', אמרה לבני: "אני תומכת במבצע נגד חמאס. אין לתת להם הישג מדיני בעקבות שימוש בכוח נגד ישראל ואזרחיה. במקביל אמשיך לפעול מול אותה קבוצה שמולה הסכסוך הוא פתיר. הטעות בסיום המבצע הוא העובדה שהוא לא נגמר בשורה של הסדרים משותפים נגד החמאס ובפתיחה משותפת של מו"מ מול הרשות". לבני אמרה עוד שישנם מנהיגים "שהטרור משמש אותם כתירוץ שלא להגיע להסדר".

"קונספציית יום כיפור". נפתלי בנט (צילום: ענבל כהן חמו)
"קונספציית יום כיפור". נפתלי בנט (צילום: ענבל כהן חמו)

שר הכלכלה נפתלי בנט תקף את תפיסת המדינה הפלסטינית וכינה אותה "קונספציית יום כיפור של ימינו. אנחנו חייבים להיגמל ממנה. אבל אתם, ידידיי משמאל, לא מקשיבים". בנט הוסיף: "לפני חצי שנה אמרתי שמדינה פלשתינית תרסק את כלכלת ישראל וצחקו. אחרי שבצוק איתן נתב"ג היה מושבת כבר לא צחקו. יש היום עוד מישהו שחושב שאפשר לתת את הגבעות ששולטות על נתב"ג? מרגמה אחת בחודש ואין לנו יותר כלכלה".

במהלך נאומו הזהיר בנט כי הקמה של מדינה פלסטינית תוביל לחזית קדמית של דעאש וחמאס בגבולות ישראל ותפיסת המדינה הפלסטינית היא תפיסה של האתמול. "אני יושב פה ושומע את הנאומים של אנשי השמאל ולא מאמין למה שאני שומע. אני מרגיש כאילו אני נמצא בניינטיז. אבל זה לא אני, השמאל חי בניינטיז. זה כמו אדם שיושב על החוף ומולו עולה צונאמי ענק, אבל הוא מסתכל באקווריום קטן ואומר שהכל בסדר".

שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, יעקב פרי, – משקיף בקבינט המדיני-בטחוני וראש השב"כ לשעבר –  קרא  למנהיגות בישראל להתייחס ברצינות להתבטאויותיו של שר החוץ הסעודי סעוד בן פייסל אל סעוד: "חשוב כי נקשיב קשב רב להתבטאויות מנהיגים מן האזור, הנוגעות לאחריות לעימות למול חמאס ולאפשרויות העומדות בפנינו לעתידו של המזרח התיכון. בוועידה בג'דה בסוף אוגוסט 2014 אמר שר החוץ הסעודי, סעוד בן פייסל אל סעוד כי יותר מבעבר, המזרח התיכון זקוק היום לשלום ודו-קיום וכי סעודיה, כמדינה אסלאמית מובילה, מוכנה להקריב קורבנות למען שיחות שלום וקוראת לאבו-מאזן ללכת בדרך זו. שר החוץ הסעודי אמר כי על סעודיה להנמיך משמעותית את להבות השנאה והסכסוך אל מול ישראל ולנרמל את קשריה עם המדינה היהודית".

השר פרי הדגיש כי אופק מדיני חדש משמעותו שינוי התפיסה הבילטראלית ומעבר לתפיסה אזורית כוללת. "מדינת ישראל אינה יכולה, ואסור לה שתתעלם מן המציאות החדשה ומן ההזדמנות שהיא מציבה בפנינו", אמר השר פרי. "עלינו לעשות ככל שביכולתנו לשנות את המציאות באופן עמוק ולצאת לדרך מדינית שבבסיסה תפיסה אזורית עדכנית". הוא קרא לכינונה המיידי של  ועידה אזורית, בהובלת מצרים וסעודיה ובשיתוף ירדן והמפרציות, למעט קטר- לדיון בשיקום רצועת עזה למול שמירת האינטרסים הביטחוניים של ישראל, בדמות פירוז הרצועה ומניעת התעצמות חמאס.

"טפטוף שיהפוך למבול". עומר בר-לב (צילום: ציפי מנשה)
"טפטוף שיהפוך למבול". עומר בר-לב (צילום: ציפי מנשה)

ח"כ עומר בר-לב (העבודה), אמר כי אם ראש הממשלה לא ישים על השולחן תכנית ברורה לקראת המשא ומתן במצרים, נחזור לסיטואציה של ירי על הדרום  במהרה. "נתניהו חייב להציג נתיב עם מוצא ואם לא יעשה זאת, מחר בבוקר ואם לא מחר אז מחרתיים, נגיע שוב לטפטוף, שיהפוך למבול ואז נצא לעוד מבצע. לכן, אני חושב שבמצב הנתון, ממשלת ישראל היא סכנה ברורה, אמתית ומוחשית לתושבי הדרום. פצצת זמן מתקתקת לציונות- ביטחונית, דמוגרפית וכלכלית. כל ההיצמדות לסטטוס קוו מחלישה אותנו והמלחמה האחרונה בעזה היא ההוכחה לכך. נתניהו פשוט מחזק את החמאס ומחליש את ישראל".

בר-לב תקף בכנס גם את הצהרתה של שרת המשפטים לבני כי אין לנהל משא ומתן מול חמאס ואמר כי זו הצהרה מתחסדת: "המציאות של השנים האחרונות מוכיחה שישראל מנהלת משא ומתן עם ארגוני טרור וכל אמירה אחרת היא היתממות והתחסדות. נכון להיום, המצב הוא מורכב, ואין טעם במשא ומתן על עזה בו החמאס לא לוקח חלק בצורה זו או אחרת. לכן, בניגוד להצהרתה של שרת המשפטים, עלינו לנהל משא ומתן מול הרשות הפלסטינית שתחת כנפיה נמצא החמאס שהוא הריבון בפועל כיום ברצועת עזה".

בר-לב ביקר בחריפות את ההכרזה על 4,000 דונם ביהודה ושומרון כאדמות מדינה ואמר כי ראש הממשלה מנסר את הענף שעליו מונחים האינטרסים שלנו עם העולם. מהלך זה, אומר בר-לב: "משפיל את אבו מאזן, מחזק את החמאס ומביך את סיסי נשיא מצרים, שהפך לשותף האסטרטגי שלנו ואת המדינות הסוניות המתונות עימן יש לנו ברית אינטרסים, כפי שהגדיר אותן ראש הממשלה נתניהו".

בסיום נאומו, קרא בר-לב לשרים לפיד ולבני לא להסתפק בהצהרות רפות אלא להציב אולטימטום לביטול ההחלטה על הכרזת אדמות המדינה ולקידום הכרה בממשלת האחדות הפלסטינית וקידום התהליך המדיני לקראת המשא ומתן במצרים.

את הכינוס פתח הנשיא לשעבר, שמעון פרס, שאמר כי המשך הלחימה בטרור חייב להיעשות בדרכים מדיניות לצד האופציות הצבאיות: "כיום, כשאנו בתוך הפסקת האש אנו יכולים לומר כי לצד מחנה הטרור יש מחנה של שלום ברשות הפלסטינית – והוא ראש הרשות אבו מאזן. טיפול בטרור אינו יכול להיות שלם ללא רגל מדינית", אמר פרס. "אנו חייבים לחתור להסדר מדיני מול הפלסטינים ואבו מאזן הוא פרטנר ברור לכך. ראש הרש"פ אבו מאזן דיבר בצורה נחרצת וברורה נגד הטרור בלב העולם הערבי. הוא התבטא נגד הטרור ואפילו נגד החמאס לערוצים הישראלים, בינלאומיים וערביים – מי שמנסה לטשטש זאת ומזלזל בדבריו חוטא. אני שומע את הקולות שאומרים להיכנס ולכבוש את עזה- ברור כי אפשר לעשות זאת, אך מה יהיה בהמשך? עלינו לחשוב קדימה".

פרס התייחס גם לאיומי הטרור העולמי כדוגמת דעא"ש, אל קעידה והג'יהאד האיסלמי ואמר: "הטרור מפלג את העולם הערבי הוא הרס את תימן, לוב, עיראק והוא ימשיך. כל מטרתו של הטרור היא מחאה. יש להילחם מלחמת חורמה בטרור בצורה נחושה ולא להיבהל ממראות הזוועה של עריפות ראשים. אך, עלינו להילחם גם במניעים המובילים את ארגוני הטרור. הטרור הוא מכלול שיש לטפל בו דתית, צבאית, מדינית וכלכלית. העולם צריך להתאחד בקואליציה רחבה נגד הטרור שתכלול גם את ישראל. קטאר צריכה לדעת כי היא תיענש מבחינה כלכלית, גם ארדואן צריך לדעת כי מי שמממן טרור ייענש בסנקציות כלכליות קשות".

1 Comment

  1. דוד צור
    8 בספטמבר 2014 @ 16:23

    לפיד מסכן עלוב ונבוב שמשום מה נקלע לפוליטיקה כי הזכות להבחר ניתנת לכל אוויל וכמובן שהוא עונה על הנדרש מסמרטוט פוליטי. האיש הוכיח בעליל שהוא בעיקר כלום ושום דבר בתוספת בורות מוחלטת בתיק שלאסונינו הוא מחזיק בו. הוא בדיחה פוליטית ואפיזודה חולפת כשם שהיו קודמיו החל מאביו עם "שינוי" שהיה מבוסס בעיקר על שנאת דת עיוורת לא רק המוסדות הדתיים שהם אכן רקובים בדיוק כשם שהיתה בזמנו "שינוי". כמו כן אמורים הדברים להלצת הגימלאים בראשות רפאל איתן שלמרות היותו סגן ראש המוסד לא מצא פסול בקסטרו שונא ישראל ועשה עימו עסקים. מולדת בראשותו של המנוח רפול. רפי בראשות בן גוריון הגדול וחבורתו פרס איך לא דיין וגד יעקובי ועוד.וכמובן הפלופ הגדול מכולם קדימה בראשותם של הציפורה לבני ושאול מופז.בנוסף לאלו יש להוסיף מפלגות קיקיוניות שקמו למכביר ואיש אינו זוכרם היום. לפיד הכן עצמך לחורף הפוליטי שלך והעלמותך מן הנוף.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן