Skip to content

אבוט ומודי חתמו על עסקת אורניום גדולה; באוסטרליה חוששים: ההודים ישתמשו בחומר לייצור נשק גרעיני

אוסטרליה סירבה מזה שנים למכור חומרים בעלי פוטנציאל גרעיני לשוק ההודי. ראש הממשלה אבוט, העושה בימים אלה בביקור בתת-היבשת, הודיע: "אין זה מתפקידה של אוסטרליה לומר להודים כיצד לנהל את ענייניהם שלהם".
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש ממשלת אוסטרליה, טוני אבוט, חתם על עסקה שבמסגרתה תמכור ארצו להודו אורניום. אבוט חתם על העיסקה במהלך ביקור בהודו, אבל באוסטרליה נשמעים קולות המעלים חשש מפני שימוש באורניום למטרת פיתוח תשתית הנשק הגרעינית של המדינה האסיאנית הגדולה.

הודו, מצידה, כבר התחייבה בפומבי כי כל האורניום שהיא רוכשת מאוסטרליה לא ישמש לפיתוח נשק גרעיני כי אם להפקת אנרגיה בלבד.

אבוט חתם ביום שישי על הסכם להגבלת השימוש בחומרים גרעיניים, יחד עם מקבילו ההודי נארנדרה מודי. בכך, שבר אבוט את האמברגו ארוך השנים שהטילה אוסטרליה על יצוא אורניום לתת-היבשת ההודית. ההסכם מגביל את הודו לשימוש באורניום למטרות שלום בלבד, ובהתאם לאמות המידה הבינלאומיות המקובלות. אוסטרליה גם הודיעה כי היא מצפה שהודו תעמוד באמות מידה גבוהות יותר בנוגע לקרינה רדיואקטיבית ולבטיחות במתקני הגרעין.

אבל באוסטרליה יש המפקפקים בתבונת החתימה על ההסכם. זאת, משום שהודו אינה חתומה על האמנה לאי-הפצתו של נשק גרעיני, על אף שיש בידיה ארסנל גרעיני מגוון מאוד. מתנגדי העיסקה טוענים כי היא חסרת אחריות, בעיקר כשלוקחים בחשבון את מעטה החשאיות הרכבד שתחתיו מתנהלת תעשיית הגרעין של דלהי, את הרקורד הבעייתי ביותר של הודו בנוגע לשמירה על בטיחות מתקני הגרעין ואת שאיפתה לפתח מוצרי גרעין מתקדמים יותר בעתיד.לא ברור גם כיצד בכוונת אוסטרליה לאכוף את ההסכם הזה, אבל אבוט עצמו כבר הודיע כי אין זה תפקידה של ארצו לומר להודים כיצד לנהל את ענייניהם שלהם.

ההסכם החדש עדיין לא נכנס לתוקף, וטרם שהדבר יקרה הוא חייב לקבל אישרור מוועדות ההסכמים הפרלמנטריות של שני הצדדים.

סירובה של אוסטרליה למכור אורניום להודו היווה במשך שנים מקור לחיכוכים קשים בין המדינות. ב-2007 הסכים ראש הממשלה דאז, ג'ון הווארד, לעסיקה שכזו, אבל מחליפו, קווין ראד, מנע את ביצועה. ג'וליה גילארד הצליחה ב-2011 לשכנע את מפלגת הלייבור להסיר את התנגדותה לקיום שיחות עם הודו בנוגע להסכם כזה. בדלהי עצמה לא מסתירים את השאיפה לתגבר את מאגר הנשק הגרעיני של המדינה, אבל מדגישים גם שבמישור האזרחי קיימת כוונה לבסס עד אמצע המאה ה-21 תשתית אנרגיה שרבע ממנה יופק מאורניום.

אוסטרליה עצמה היא בעלת עתודות האורניום הגדולות ביותר בעולם, והיא צפויה להיות המרוויחה העיקרית ממעבר לאנרגיה על בסיס אורניום. הודו היא שותפת הסחר החמישית בגודלה של אוסטרליה, ועיקר הסחורות המוחלפות בין השתיים קשורות לדלקים ולשוק האנרגיה. בשנה שעברה, למשל, רכשה הודו מאוסטרליה פחם בשווי 5 מיליארד דולר.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן