Skip to content

החקלאים יוצאים למאבק נגד משרד הביטחון

בשל שנת השמיטה, הודיע משרד הביטחון למשרד החקלאות ולארגונים החקלאיים, כי בכוונת צה"ל לייבא פירות וירקות מחו"ל, לדברי התאחדות חקלאי ישראל, ההחלטה תפגע בחקלאי המדינה. המו"מ שהתקיים בנושא זה אתמול בין משרד החקלאות לבין משרד הביטחון התפוצץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התאחדות חקלאי ישראל הודיעה היום, כי היא יוצאת למאבק במשרד הביטחון, שמסר היום למשרד החקלאות ולארגונים החקלאיים, כי בשל שנת השמיטה, בכוונת צה"ל לייבא את כל הפירות והירקות לחיילים מחו"ל באמצעות ספק חרדי, שייבא את הסחורה עבורם מחו"ל. לדברי ההתאחדות, החלטה זו תפגע בראש ובראשונה בחקלאי המדינה.

היתר המכירה, הקיים מהמאה ה-,19 מאפשר רכישת תוצרת חקלאית ישראלית בשנת שמיטה. צילום: וקיפדיה
היתר המכירה, הקיים מהמאה ה-19, מאפשר רכישת תוצרת חקלאית ישראלית בשנת שמיטה. צילום: וקיפדיה

"צעד חסר תקדים"

מההתאחדות נמסר, כי מדובר בצעד חסר תקדים במסגרתו משרד הביטחון וצה"ל בחרו ללכת עם הקיצוניים החרדים ולא לקנות היתר מכירה מהחקלאים בישראל, כפי שהיה נהוג עוד מהמאה ה-19.
אמש התפוצץ המו"מ בין משרד החקלאות לבין משרד הביטחון בנושא ומשרד הביטחון הודיע, כי חתם על ייבוא הפירות והירקות. בכוונת הארגונים החקלאים לצאת למאבק באופן מידי במשרד הביטחון, במידה ולא ישהה את החלטה זו.

היתר המכירה

היתר המכירה בשנת שמיטה בארץ נוצר בסוף המאה ה- 19 על ידי הרב מוהליבר ועמיתיו ופיתח אותו הרב קוק. כמו כן, בשנת 2007, לפני כשבע שנים, חייב בג"צ את רשויות המדינה לכבד את היתר המכירה של הרבנות הראשית ולרכוש תוצרת ישראלית בלבד.

התאחדות החקלאים בישראל מסרה עוד, כי לרוב החיילים אין בעיה עם ההכשר והם יכולים לתת פתרון מיוחד לחיילים החרדים באמצעות ייבוא על ידי מועצת הצמחים. כמו כן, זו איננה שנת השמיטה הראשונה במדינת ישראל וכי עד כה היה נהוג כך לפעול.

"שיקולים לא הגיוניים"

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור אומר היום: "משרד הביטחון וצה"ל הכריזו מלחמה על החקלאות בישראל. המצב פשוט אבסורדי. בכוונת הרבנות הראשית של צה"ל לרכוש, בסכומים גבוהים משמעותית, פירות וירקות מירדן ומהשטחים ולא מהחקלאים בארץ. מדובר בפופוליזם זול והתנהגות שנעשית משיקולים לא הגיוניים. דווקא עכשיו, לאחר הלחימה, כשהמצב הכלכלי קשה, צה"ל מתכוון לבזבז כספים, לחזק את האויבים שלנו ולהחליש אותנו, החקלאות הישראלית. האבסורד שבמאה ה- 19, הרב קוק השכיל להבין מה שהיום הרבנות הראשית לא מבינה ומתנהלת בצורה פרימיטיבית. אנו רואים בצה"ל ערך עליון בשירות ובתרומה ולא מעלים על דעתנו שנמצא את עצמינו במלחמה ערכית-מוסרית וכלכלית עם הצבא".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבו וילן אומר היום: "דווקא שיש מצוקה תקציבית קשה, צה"ל הולך להוציא עשרות מיליוני שקלים מיותרים על ייבוא במקום לקנות את הפירות והירקות מחקלאי ישראל באמצעות היתר המכירה של הרבנות הראשית".

תגובת משרד הביטחון: "בעקבות פרסומים שגויים, שלצערנו מסלפים באופן מגמתי את העובדות, הרינו להבהיר: במסגרת הערכות לשנת השמיטה, צה"ל ומשרד הביטחון הבטיחו' כי לחברה שזכתה במכרז לאספקת ירקות לחיילי צה"ל יש מספיק מקורות על-מנת להבטיח שהרוב המכריע של התוצרת תסופק באמצעות חקלאים ישראליים במגוון ערוצים מכל רחבי הארץ. ההסכם הינו בשלב זה לחצי שנה בלבד, וללא שינוי בעלויות ובמחירים של אספקת ירקות בשנה רגילה. ההסכם לרכש ליתרת שנת השמיטה עדיין לא סוכם, בכל מקרה כולו יהיה מחקלאים ישראליים. צר לנו על הניסיון המגמתי, של גורמים בעלי אינטרס מסחרי, להכפיש את מערכת הביטחון".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן