Skip to content

תקציב 2015: הגדלת גירעון עבור תקציבים חברתיים

תקציב הביטחון יוגדל ב-6 מיליארד שקלים והוצאות צוק איתן, 7- 8 מיליארד שקל, ישולמו כבר השנה. תקציב משרד החינוך יגדל ב-1.8 מיליארד שקלים. תקציב משרד הבריאות יגדל ב-2.8 מיליארד שקלים. תקציב המשרד לביטחון פנים יגדל בכמיליארד שקל ויגויסו כ-1,100 שוטרים, כבאים וסוהרים, יאושר חוק מע"מ אפס, במסגרת תוכנית כוללת להורדת מחירי הדיור. כל זאת תמורת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר האוצר יאיר לפיד
שר האוצר יאיר לפיד

שר האוצר הציג היום בפני עיתונאים את עקרונות תקציב 2015, כפי שסוכמו בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, ביום רביעי ערב ראש השנה: לא יועלו מסים, תקציב הביטחון יוגדל ב-6 מיליארד שקלים, רובם בהוצאה חד-פעמית, התקציבים החברתיים יגדלו באופן משמעותי, ויוצאו לפועל שורה של תוכניות למען השכבות החלשות ומעמד הביניים הישראלי. כל זאת תמורת הגדלת הגירעון ל-3.4%. התקציב יובא לממשלה לאחר יום הכיפורים.

"תקציב של תקווה והבטחה"

"אם התקציב הקודם היה תקציב של משבר, התקציב הנוכחי הוא תקציב של תקווה והבטחה", ציין השר והדגיש, כי "התקציב שיובא לממשלה ולכנסת הוא תקציב בשורה חברתי, שמוביל שורה של רפורמות ותוכניות לשיפור מצבם של אזרחי ישראל. התקציבים החברתיים יגדלו השנה במיליארדי שקלים… עיקריו של התקציב הוא דאגה לשכבות החלשות ולמעמד הביניים, טיפול בביטחון ולא פחות מזה בנושאים החברתיים, ניהול אחראי של ספינת הכלכלה הישראלית ויצירת מנועי צמיחה חזקים שיאפשרו לנו להמשיך ולהוביל את העולם בחדשנות וביצירתיות. אנחנו אנשים שונים זה מזה, אבל יש לנו מטרה משותפת – להפוך את מדינת ישראל למקום טוב יותר לחיות בו לכל אזרחיה".

לחצים להעלות מסים

לפיד סיפר כי הופעלו עליו ועל בכירי משרד האוצר לחצים להעלות מיסים, ביניהם בבנק ישראל וגם במקומות נוספים, אבל אחרי שיקול לעומק הוחלט במשרד לא לקבל עמדה זו. "הדבר האחרון שהמשק זקוק לו בעת הזו הן העלאות מיסים נוספות. העלאות מיסים לא רק מכבידות על האזרחים הן גם עוצרות צמיחה, והתפקיד שלנו הוא להביא צמיחה ולגרום לכלכלה הישראלית לזנק קדימה".

משרד הביטחון

שר האוצר הסביר, כי תקציב 2015 מיועד גם לתת פתרונות לבעיות הביטחון הייחודיות של המדינה, כפי שהן באו לידי ביטוי גם במבצע צוק איתן וגם בתמונת המודיעין, כפי שהוצגה בפני הקבינט הביטחוני. "את הוצאות צוק איתן – שעומדות על 7- 8 מיליארד שקל, נשלם כבר בשנת 2014. לתקציב הביטחון ב-2015 יתווספו 6 מיליארד שקלים, שמעלים אותו לסך 57 מיליארד שקל", הסביר השר וציין, כי צריכים להביא משאבים ייעודיים כדי לתת מענה לבעיית המנהרות, לפצמ"רים, למערכות מעיל רוח שיגנו על הלוחמים בטנקים ובנגמ"שים, ולהשקעה בסייבר ובפתרונות מודיעיניים לטרור.

יחד עם זאת, ציין השר, כי בשל העובדה שוועדת לוקר יושבת בימים אלה על מבנה תקציב הביטחון כולו, כולל שאלות כבדות משקל לגבי מבנה הפנסיות והשיקום במערכת הביטחון. לכן, "רק אחרי שיוגשו מסקנותיה, אפשר יהיה לבנות לצה"ל תוכנית רב-שנתית, החל מתקציב 2016. כיוון שכך, וכיוון שמדובר בחריגה מהמתווה הרב-שנתי עליו סיכמנו בתקציב הקודם, הוחלט שכ-4 מיליארד שקלים מהתוספת יובאו כהוצאה מיוחדת – שאינה נכללת בתקרת ההוצאה הממשלתית".

משרד החינוך

תקציב משרד החינוך יגדל השנה ב-1.8 מיליארד שקלים, מה שיאפשר להרחיב לכיתות ג' וד' את בתי הספר של החופש הגדול, שחסכו אלפי שקלים להורים ואיפשרו את המשך הלמידה המשמעותית עמוק לתוך הקיץ. בנוסף תמשך רפורמת הבגרויות וקידום החינוך הטכנולוגי. "השנה נוציא גם לפועל מהפיכה בתחום מעונות היום, במסגרתה הוסרו החסמים הבירוקראטיים והתקציביים שמנעו את הקמתם של מאות מעונות יום ברחבי ישראל".

משרד הבריאות

תקציב משרד הבריאות יגדל ב-2.8 מיליארד שקלים. חצי מיליארד מתוכם יוקדשו להתחלת יישום מסקנות ועדת גרמן לשיפור איכות הטיפול והשירות הניתנים לחולה בישראל, כמו כן יתחילו לקדם את הרפורמה בריאות הנפש, סל הבריאות יורחב ותתחיל העבודה להוזלת ביטוחי הבריאות.

המשרד לביטחון פנים

תקציב המשרד לביטחון פנים יגדל בכמיליארד שקל, כדי לאפשר הרחבת מערך השיטור העירוני, עם גיוס של כ-1,100 שוטרים, כבאים וסוהרים, כדי לשפר את רמת הביטחון האישי של האזרחים. כמו כן, יתוגבר מערך מודיעין הסיגינט – המודיעין הטכנולוגי של משטרת ישראל, תועלה המדרגה במלחמה בשחיתות השלטונית, ותחוזק מעורבותה של משטרת ישראל במגזר הלא יהודי.

שכבות חלשות

יושם דגש מיוחד על השכבות החלשות והטיפול בהן, תוך כדי יישום מדורג של מסקנות ועדת אלאלוף, שישומן יתחיל כבר השנה. תופעל תוכנית להזדקן בכבוד, בעלות של מאות מיליוני שקלים, במטרה להוציא כ-200 אלף קשישים ממעגל העוני. יועלו תקציבי מענקי העבודה – מה שנקרא בעבר "מס הכנסה שלילי" – עם דגש על אמהות חד-הוריות, ובנוסף תקציב משרד הרווחה יגדל בכחצי מיליארד שקל נוספים, שישמשו למימון חוק האוטיסטים, להרחבת התוכנית לביטחון תזונתי לילדים, ולתוכנית נושמים לרווחה שתתן ליווי למשפחות נזקקות. בתקציב הזה יש כמיליארד שקלים נוספים לניצולי השואה, שמאפשרים לתת להם תרופות בחינם ומענקי קיום ישירות לחשבון הבנק שלהם.

יוקר מחיה ומחירי הדיור

"לא נרפה לרגע מהמאמץ המתמיד להוריד את יוקר המחיה ואת מחירי הדירות. עוד לפני התקציב, ובתחילת המושב הקרוב של הכנסת, אנחנו נעביר את תוכנית מע"מ אפס. זוגות צעירים, יוצאי צבא, שבשום דרך אחרת אין להם סיכוי לקנות דירה, יוכלו ליהנות גם מההטבה, וגם מהירידה במחירי הדירות שיביאו תוכניות הדיור שלנו", ציין השר לפיד, "חבל רק שגורמים אינטרסנטיים גרמו לעיכוב התוכנית מסיבות פוליטיות צרות, למרות שהם יודעים שהתוכנית תשנה את שוק הדיור ותוריד מחירים".

לדברי השר מחירי שוק הדיור ירדו בגלל שתי סיבות:

• הסיבה הראשונה היא שהתוכנית כוללת בתוכה מנגנון פיקוח על המחירים. השמאי הממשלתי יקבע מחיר מקסימום למטר מרובע בכל איזור בארץ, ואנשי מס הכנסה ידאגו שההטבה לא תתגלגל לקבלנים. זה יגרום גם להורדת מחירי הדירות יד-שניה, שהן כשבעים אחוז מהשוק, מפני שהצעירים יעדיפו לחכות לדירות חדשות הכוללות את הטבת המע"מ.

• הסיבה השניה היא שמע"מ אפס היא רק פריט אחד בתוכנית-אב רחבה שנבנתה בקבינט הדיור, שבמסגרתה אושר בשבוע שעבר, תוכניות ל-30 אלף יחידות דיור בהליך תכנוני מואץ, את הסכמי הגג, שבמסגרתם ייבנו בשנים הקרובות עוד 100 אלף יחידות דיור, את תוכנית מחיר מטרה, את תוכנית נתיב לדירה, את חוק שכירות הוגנת, שיעצור את הקפצות המחירים לשוכרי הדירות, את הרשות להתחדשות עירונית, שגם הקמתה אושרה השבוע, ואת חברת דירה להשכיר, שהחלה בהתנעת תוכנית האוצר לבניית 150 אלף דירות להשכרה בעשור הקרוב.

1 Comment

  1. יוסי
    29 בספטמבר 2014 @ 12:48

    התיאור שלכם ממש לא נכון.
    אין פה כל תקציב "חברתי", ולהיפך יש קיצוצים.
    במקומות שקיימת עלייה, היא נובעת מגידול באוכלוסיה.
    הנה הניתוח של דה מקר:
    http://www.themarker.com/news/1.2445226

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן