Skip to content

לטפל בנפש דרך הביוגרפיה

ייעוץ ביוגרפי הוא שיטת טיפול העוזרת לאדם להתמודד עם הבעיות המציקות לו באמצעות הביוגרפיה שלו. דרך סקירת אירועי חיים משמעותיים, ניתן להפיק לקחים, להתבונן בהווה ולקחת אחריות על החיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מרגע לידתו נמצא האדם בתנועה מתמדת של התפתחות וצמיחה ברבדים השונים של חייו. בכל רגע נתון מתרחשים בו שינויים פנימיים וחיצוניים, שלא לכולם הוא מודע. האדם חושב, מרגיש וקולט בחושיו אינספור רשמים, ההופכים לחלק חשוב ומניע בחייו. תהליך זה של ספיגת הרשמים, עיבודם והבחירה כיצד ואם בכלל להגיב אליהם, יוצר את תהליך התפתחותו של האדם. זאת הביוגרפיה שלו, באמצעותה ניתן לעזור לו להכיר טוב יותר את עצמו, להבין את חייו מפרספקטיבה אחרת, וממקום זה להתמודד עם הבעיות המציקות לו.

ביוגרפיה (איור: סטיוארט מיילס - http://www.freedigitalphotos.net)ביוגרפיה (איור: סטיוארט מיילס – http://www.freedigitalphotos.net)

מה זה ייעוץ ביוגרפי?

הייעוץ הביוגרפי הוא שיטה טיפולית-רוחנית, שהתפתחה מהאנתרופוסופיה (דרך רוחנית שייסד ד"ר רודולף שטיינר בתחילת המאה ה-20). גיבש אותה בשנות ה-70 של המאה הקודמת פרופסור ברנארד ליווכוד, רופא פסיכיאטר הולנדי, אשר חקר את התפתחות האדם גם מניסיונו כרופא וגם מתוך הידע האנתרופוסופי, שהנחיל שטיינר. על-פי השיטה, המתייחסת לאדם כמכלול של גוף נפש ורוח, הביוגרפיה שלו מספרת את העובדות עליהן נבנתה אישיותו. כל ניסיון להבנה של האדם קשור ביכולת לברר עימו את עברו, כלומר את חומרי הגלם של חייו. היבטי חייו בהווה נבחנים לאחור לאור הנסיבות בהן גדל והתעצב, ומתוך כך מציע הייעוץ הביוגרפי נתיב להבנה ולהתמודדות עם הדילמות והאתגרים בגינם הגיע האדם לייעוץ.

העיסוק בעובדות הארציות-הממשיות, בחייו של כל אדם, מאפשר גישה ישירה לחומרים מהם הוא עשוי. תהליך של ייעוץ ביוגרפי מציע לבוא במגע עם הגורמים שעיצבו וביססו את חייו של המתייעץ, מההיבט הפיזי, הנפשי והרוחני. כפי שבגוף הפיזי מתרחשים אינסוף תהליכים בכל רגע נתון, כך גם במרחב הנפשי מתרחשים במקביל אינספור תהליכים, רובם מתחת לסף התודעה. מתוך התרחשות זו נוצרים האירועים המשמעותיים ומעצבי החיים, אשר התחילו מתוך השגרה הנפשית שתוארה. אולם כאשר משהו לפתע משתבש והשגרה הופרה, מרגיש האדם שהוא צריך שינוי.

התגברות שמביאה התבגרות

אותם אינספור רגעים בחייו של כל אדם בהם הוא חווה דיסהרמוניה, או משבר, לרוב נשכחים מתודעת היומיום. אבל חלקם נצרבים בעומק אישיותו ומלווים אותו בחייו, גם אם הוא איננו מודע לכך. ואין הכוונה רק לאירועים קשים, כואבים או טראגיים, אלא לכל זיכרון משמעותי אשר האדם נושא איתו עמוק בתוכו. עצם ההיזכרות באותם אירועים משמעותיים מעורר רגשות ורשמים, היוצרים ממשות בנפש, גם אם רק להרף עין. רגעים מכוננים אלו, אשר אין להמעיט בחשיבותם להמשך חייו של בן האנוש, טומנים בחובם זרעים של התפתחות. הם יכולים להוביל לצמיחה ולהתגברות שתביא עמה התבגרות. זו יכולה להוליד חופש חדש לאדם. כל האירועים בחיינו ובמיוחד הקשים והכואבים התרחשו לטובתנו. הם יכולים לעורר אותנו לראות בחיינו סוג של שיעור. הייעוץ הביוגרפי מתמקד באירועים אלו אשר טומנים בחובם פוטנציאל צמיחה ולקיחת אחריות של האדם על המתרחש בחייו. הוא נותן למתייעץ אפשרות להביט אל העבר ודרכו להבין את משמעות ההווה ואת השאלות שהביאו אותו לייעוץ.

לקיחת אחריות של האדם על חייו

האחריות המתבקשת מן האדם בן זמננו קשורה ביכולתו לנוע ממרחב  של "נברא" למרחב של "בורא". ממקום של "אכלו לי, שתו לי, גזלו לי" למקום שבו הוא חווה כי את נסיבות חייו הוא ורק הוא בחר למען התפתחותו. כל האירועים בחיינו ובמיוחד הקשים והכואבים התרחשו לטובתנו. הם יכולים לעורר אותנו לראות בחיינו דרך של לימוד. המשמעות של האירועים המעצבים בחייו של כל אדם נגלית מתוך המסע של הייעוץ הביוגרפי, אשר מוצע לכל אדם המבקש להיות אדון לגורלו – ולהרגיש כי הוא זה האוחז והשולט במושכות חייו.

דניאל רפאלי הוא יועץ ביוגרפי ומגשר. בעל ניסיון טיפולי של 10 שנים בתחום בריאות הנפש[email protected]   טל: 052-4686372.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן