Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 3.10.2014

אוסקר ויילד חדש (!), התבוננות חדשה על מזרח ומערב, פסטיבל מטר על מטר ועוד. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ממעמקים / אוסקר ויילד 113 שנה לאחר מותו של אחד הסופרים הבריטים הבולטים פורסמה לראשונה הגרסה המלאה והלא מצונזרת של "מעמקים", אותה כתב בזמן יושבו בכלא האנגלי. ויילד, שחוץ מהיותו סופר, עיתונאי, משורר ומבקר אופנה נחשב בחוגים מסוימים למשחית הנוער ולסכנה של ממש. כחמש שנים לפני מותו נעצר ויילד באשמת הומוסקסואליות שהייתה אסורה אז על פי החוק ולאחר משפט ממושך (שני משפטים למען הדיוק) נגזר עליו מאסר בפועל של שנתיים.

במהלך תקופת מאסרו חיבר ויילד את "ממעמקים" שהיה למעשה מכתב בן כ-80 עמודים שכתב למאהבו לורד אלפרד דאגלס, אך ביקש שהמכתב לא יפורסם ברבים טרם מותו.

"ממעמקים", גם אם לא כוונה להיות כך, היא בראש ובראשונה יצירה ספרותית ווידוי נוגע ללב ואולי גם יוצא דופן, בוודאי בראי התקופה אך רבים רואים בה גם דיון פילוסופי העוסק בשאלות קיומיות כמו סבל וגאולה.

 ממעמקים מאת אוסקר ויילד, הוצאת מודן, תרגמה מאנגלית: ליה נירגד, 273 עמ'

 

בשליחות המערב – מבט אחר על ההיסטוריה היהודית המודרנית / מ.מ. סילבר  תרומה אדירה וחשובה לשיח המתפתח של השנים האחרונות בעניין תרבות יהדות המזרח, (מקואליציית לבי במזרח ועד קבוצת השירה "ערס פואטיקה") אם כי, לא רק במזרחיים עוסק הספר הזה.

פרופסור סילבר יוצא למסע בזמן אל הקהילות היהודיות ובוחן את התגבשותן המחודשת לעם. המושגים מזרח ומערב נבחנים, אולי לראשונה, לא רק על פי מיקום גאוגרפי אלא גם ובעיקר כתפיסות תרבותיות.

"בשליחות המערב" מתחקה אחר מפגשים רחוקים בין יהודים מקהילות מערביות לאחיהם מהמזרח ומצביע על כך שכבר אז הוצג היהודי המזרחי כאיש עלוב וחסר תרבות. הספר עשוי להוות תרומה משמעותית גם להגדרתם מחדש של המושגים בשיח העדתי  ישראלי, או כפי שניסח זאת טוב מכולם מאיר אריאל כששר: " הגיע הזמן שכבר תוציאו את הלשון הארוכה שלכם מתרבות המערב.."

 בשליחות המערב מאת פרופ' מ.מ. סילבר, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 334 עמ'

 

אגדת ברונו ואדלה / אמיר גוטפרוינד אחד ממספרי הסיפורים המוכשרים טווה שוב עלילה מורכבת ובעיקר בעלת דמויות יוצאות דופן באמת. מתוך התקופה הלא פשוטה שעברה בשנים האחרונות על גוטפרוינד הוא מוציא ספר מלא בהומור עדין ועתיר בדמויות צבעוניות, כמעט קרקסיות. חקירה נפתחת בעקבות מספר גופות שמתגלות ואל חוקר המשטרה הוותיק יונה מרלין מצטרף גם בחור צעיר, ראי, מומחה לכתובות גרפיטי ובחורה צעירה, זואי, חובבת ספרות חכמה במיוחד ובתו של עורך דין צמרת. איכשהו בתוך הבלאגן המסודר של גוטפרוינד מוצא את מקומו גם ברונו שולץ הסופר היהודי פולני, כמה קשישים, מדריכת צופים ועוד. העלילה נעה בין עבר להווה, בין גוף ראשון לשלישי ובין מציאות, חלום ומונולוגים של דמויות שכבר עברו מן העולם. משעמם לא יהיה לכם.

הערה קטנה ומעט קטנונית לסיום. איכשהו תפסה את עייני העובדה ששמו של הסופר גדול משם הספר, וחשדי הסתבר כמוצדק לאחר שלא הצלחתי למצוא על מדף הספרים שלי עוד מקרה כזה. מה זה אומר? אולי משהו. אולי לא כלום.

אגדת ברונו ואדלה מאת אמיר גוטפרוינד, הוצאת זמורה ביתן, 236 עמ'

 

מטר על מטר / פסטיבל ירושלים לשירה  בפעם השביעית יתקיים בעמק רפאים הירושלמי פסטיבל השירה העצמאי מטר על מטר אשר במסגרתו לא מעט ארועים מסקרנים שהכניסה אליהם חופשית, רק תבואו. אחד המופעים המסקרנים נקרא "אהבה קפיטליסטית" וישתתפו בו, בין היתר, תהל פרוש, רועי צ'יקי ארד ומואיז בן הראש. במופעים רבים אחרים ישתתפו: אגי משעול, רפי וייכרט, מי-טל נדלר, אמיר אור, שמעון אדף, לאה איני, אילן שיינפלד, שחר מריו מרדכי, רון דהן, רוני סומק, יחזקאל נפשי ועוד. בין השירים יופיעו עידן חביב, רז שמואלי, דין דין אביב, מיקה שדה ונועם רותם ובנוסף יתקיימו סדנאות שונות, ביניהן סדנת קומיקס לילדים (בהרשמה מראש). עמק רפאים שווה ביקור גם ככה סתם, בלי שום סיבה מיוחדת, אבל הצירוף הזה של חול המועד בירושלים יחד עם שירה הוא בוודאי סיבה טובה ממש לעשות את הדרך.

מטר על מטר, עמק רפאים, ירושלים, חוה"מ סוכות 12-14/10/14  כניסה חופשית לכל הארועים

פרטים ב http://poetryplace-festival.org/2014/index.php

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן