Skip to content

נפרצה מנהרת הרכבת האחרונה לירושלים

בטקס פריצת המנהרה השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה ישראל כץ ומנכ"ל הרכבת בעז צפריר. קו הרכבת המהיר לירושלים ימשך מתחנת הרכבת ההגנה בתל אביב עד תחנת הרכבת החדשה המוקמת בירושלים, סמוך לבנייני האומה. הרכבת תנועה בו במהירות של 160 קמ"ש וזמן הנסיעה בו יהיה 28 דקות. בשנה הראשונה לפעילות הרכבת יופעלו 4 רכבות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

טקס פריצת מנהרת הרכבת האחרונה, בפרויקט קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים, התקיים היום. בטקס השתתפו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר התחבורה, ישראל כ"ץ, מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר ומכובדים נוספים. קו הרכבת המהיר לירושלים הוא הפרויקט הגדול ביותר כיום בתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל, עלותו נאמדת בכ-7 מיליארד שקלים.

ראש הממשלה נתניהו ושר התחבורה כץ בטקס פריצת המנהרה, ליד גלגל השניים הענקי של מכונת הכרייה. צילום: חיים צח לע"מ
ראש הממשלה נתניהו ושר התחבורה כץ, ליד מכונת הכרייה הענקית. צילום: חיים צח לע"מ

להגיע במהירות לירושלים

קו הרכבת יחבר את השפלה עם ירושלים, ישפר את מצבה הסוציו-אקונומי של העיר ויאפשר לאלפי עובדים הנוסעים מדי יום לירושלים וממנה, להגיע במהירות ובנוחות לבירה. קו הרכבת יוריד רבבות כלי רכב מהכבישים, יצמצם את עומסי התנועה, תאונות הדרכים וזיהום האוויר.

הקו הרכבתי המהיר לירושלים יהיה חשמלי והוא ימשך מתחנת הרכבת ההגנה בתל אביב עד תחנת הרכבת החדשה המוקמת בירושלים, סמוך לבנייני האומה. זמן הנסיעה בקו יהיה כ-28 דקות בלבד והרכבת תיסע במהירות של 160 קמ"ש. בשנה הראשונה לפעילותה, תפעיל הרכבת בין תל אביב לירושלים 4 רכבות בשעה לכל כיוון, בשעות השיא, ותבצע כ-4 מיליון נסיעות בשנה.

פרויקט הנדסי מורכב

פרויקט הקמת מסילת הרכבת לירושלים, הוא פרויקט הנדסי מורכב וייחודי בישראל. הצורך לספק בסיס להנחת המסילות בשיפוע שיאפשר הפעלת רכבות במהירות מקסימאלית, חייב הקמת רצף של גשרים ומנהרות. הפרויקט כולל 5 מנהרות באורך כולל של כ-37 קילומטרים (בהן המנהרה הארוכה בישראל – מנהרה 3) וכן 8 גשרים באורך כולל של כ-6.5 קילומטרים (בהם הגשר הארוך בישראל – גשר 6 מחלף ענבה והגשר הגבוה בישראל – גשר 10 מעל עמק הארזים בכניסה לירושלים).

צמד מנהרות

מנהרה מס' 3, מנחל יתלה לאזור מבשרת ציון, שנפרצה היום, כוללת צמד מנהרות באורך של כ-11.6 קילומטרים כל אחת, בין נחל יתלה ועד למבשרת ציון.

צמד המנהרות נכרו באמצעות שתי מכונות TBM (Tunnel Boring Machine‏) שהובאו לארץ במיוחד מגרמניה ושפעלו במקביל. אורך כל מכונה כ-150 מטר ומשקלה כ-1,500 טונה, קוטר כל מכונה הוא כ-10 מטר. כל מכונה שונעה מנמל אשדוד לאזור החפירות, באמצעות 60 מובילים ענקיים. קצב ביצוע הכרייה של מכונות TBM הוא כ-20 מטר ביום, שהם כ-500 מטר בחודש, תוך פעילות רציפה לאורך כל שעות היממה. עלות כל מכונה הוא כ-100 מיליון שקל.

התקנת טבעות בטון

כריית המנהרות התבצעה כאשר המכונה התקדמה על מסילה מיוחדת, שהורכבה לצורך כך. מכונת הכרייה מפנה לאחור את העפר הכרוי בעזרת מערך מסועים. יתרונה המשמעותי של מכונת הכרייה הוא בהרכבת טבעות הבטון באמצעות מערכת רובוטית הידראולית, תוך כדי ביצוע הכרייה. לצורך ביצוע הכרייה הוקם מערך לוגיסטי גדול, שסיפק לכל מכונת TMB כ-1,000 טבעות בטון בחודש.

"אולי בעתיד המסילות יחצו את הירדן"

ראש הממשלה נתניהו בטקס פריצת המנהרה: "מהפכה תחבורתית אדירה". צילום חיים צח לע"מ
ראש הממשלה נתניהו בטקס פריצת המנהרה: "מהפכה תחבורתית אדירה". צילום חיים צח לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "פריצת המנהרה כאן, בהרי ירושלים, היא אכן פריצת דרך במלוא מובן המילה. היא מבטאת את היכולת לדבוק בחזון רב שנים ולהגשים אותו במלואו בסבלנות, בהתמדה ובנחישות. אני מאמין שהיא מוסיפה נדבך חשוב ומרכזי למהפכה התחבורתית האדירה, אין מילה אחרת, מהפכה תחבורתית אדירה שמתרחשת בשנים האחרונות ברחבי המדינה, ביוזמת ממשלת ישראל. היא גם עתידה להזניק קדימה את ירושלים, לחזק את הנגישות אליה, לקרב אותה למרכז הארץ, להקל על אפשרויות ההתניידות, התעסוקה, המגורים לאורך כל הציר שמוביל מירושלים לתל אביב ובחזרה.

"מה שאנחנו רואים בשנים האחרונות זה ירידה תלולה במספר הנפגעים והחללים בתאונות דרכים, ומרכיב ראשון במעלה זה השיפור הדרמטי בנתיבי התחבורה שלנו – הם יותר פתוחים ויותר מהירים, וזה חרף העובדה שאוכלוסיית ישראל גדלה ושמספר כלי הרכב גדל. בכל בדיקה סטטיסטית יש ירידה תלולה ואני מברך על כך שהיא גם תימשך. אני מאמין שאולי יום אחד המסילות הללו תתחברנה גם למרחב שסביבנו, יחצו את הירדן, יחצו מזרחה, זה עוד חלום רחוק, יש כמה מכשולים בדרך, במזרח, בצפון ובדרום".

"צעד ענק לקידום הרכבת"

שר התחבורה ישראל כץ: "אני חש היום תחושה גדולה של סיפוק. מדובר בפרויקט הנדסי ענק ומורכב שעומד בפני השלמה. אני הוצאתי את הפרויקט הזה בכניסתי לתפקיד, אחרי שהיה תקוע במשך שנים ארוכות. ראש הממשלה בנימין נתניהו ואני חולקים תפיסה זהה שמחייבת יישוב מדינת ישראל וחיבורה ברשת רכבות וכבישים מהירים. זו מהפכה לאומית, כלכלית, חברתית מהגדולות ביותר שידענו במדינת ישראל. כמה סמלי שהיום, ערב חג הסוכות, שבו היו עולים לרגל לירושלים, אנחנו עושים צעד ענק לקידום הרכבת המהירה לירושלים. עלייה לרגל ב-28 דקות מת"א לירושלים ן-20 דקות מנתב"ג".

פרויקט לאומי

מנכ"ל רכבת ישראל, בעז צפריר: "היום אנו משלימים פרק חשוב בתוואי הרכבת המהירה לירושלים. רכבת ישראל נמצאת בתקופה של צמיחה מואצת, אנו מפעילים יותר מ-500 רכבות נוסעים ומטענים ביממה, וקרובים להשיג את היעד של 50 מיליון נוסעים כבר בשנה הבאה. אנו ברכבת ישראל גאים להוביל את הפרויקט הלאומי ומודים על האמון, הגיבוי והתמיכה ששר התחבורה והממשלה מעניקים לנו, ונמשיך לעשות כל שנדרש כדי שהפעלת הרכבת המהירה לירושלים תהיה במועד, בתקציב ובאיכות הנדרשים".

1 Comment

  1. מנצל
    8 באוקטובר 2014 @ 7:48

    4 מיליון נסיעות בשנה?!?!?!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן