Skip to content

נמל תעופה "גליל" יוקם ברמת דוד

כך החליטה הממשלה במסגרת אישור חוק תקציב 2015. אחרי החגים תוקם ועדת היגוי שתתחיל לבחון את כל ההיבטים הדרושים להקמת הנמל. בנמל, שיהיה השני בגודלו אחרי נתב"ג, יהיו המסלולים הנדרשים לקבלת כל סוגי המטוסים האזרחיים ויוקם בו בית נתיבות מודרני ומשוכלל, שיהיו בו חנויות דיוטי פרי ומסעדות. הנמל יוקם ויופעל בשיטת בנה-הפעל-העבר (BOT)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר התחבורה ישראל כץ: "הקמת השדה ברמת דוד תציב לראשונה את הגליל על המפה"
שר התחבורה ישראל כץ: "הקמת השדה ברמת דוד תציב לראשונה את הגליל על המפה"

הממשלה החליטה להקים נמל התעופה, שיקרא גליל, בבסיס רמת דוד ובשטחים הסמוכים אליו הנדרשים לשם הקמתו ותפעולו השוטף. הנמל, ישמש שדה תעופה משלים לנתב"ג. עלויות התאמת שטחי בסיס רמת דוד וההגירה ממנו, לצורך הקמתו והפעלתו, יסוכמו בין משרד האוצר לבין משרד הביטחון. ההחלטה להקמת נמל גליל ברמת דוד התקבלה במסגרת אישור חוק תקציב 2015.

עבודת מטה

בהחלטת הממשלה נאמר, כי "בהמשך לעבודת המטה שנעשתה על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ורשות התעופה האזרחית, ובשים לב לחלופות למיקום שדה תעופה המשלים שהועלו בעבר, מחליטה הממשלה, על פי התשתית העובדתית הקיימת, כי המיקום המועדף להקמת שדה תעופה משלים הוא במרחב בסיס רמת דוד והשטחים הסמוכים הנדרשים לשם הקמתו ותפעולו של שדה התעופה המשלים".

שר התחבורה ישראל כץ, המעוניין שנמל גליל יתחיל לפעול בעוד 5 שנים מהיום, מסר, כי אחרי החגים תוקם ועדת היגוי מיוחדת, שבראשה יעמוד מומחה תעופתי, שתתחיל לבחון את כל ההיבטים הדרושים לקמת נמל תעופה גליל ברמת דוד.

ההחלטה להביא לאישור הממשלה את הקמת שדה התעופה המשלים ברמת דוד, במסגרת חוק תקציב 2015, התקבלה רק לאחר שהושג סיכום בעניין עם חיל האוויר ומשרד הביטחון.

פריסת נמלי תעופה אזרחיים טובה

רשות התעופה האזרחית תמכה בהקמת השדה המשלים ברמת דוד, בעיקר מההיבט שמיקומו מקל על התכנון הבטיחותי של נתיבי הטיסה האזרחיים הדרושים להפעלתו, הפותחים מרחב אפשרויות לנחיתת מטוסי נוסעים אזרחיים בצפון. ההחלטה שהועדפה על פני אלטרנטיבות אחרות – נבטים, עין שמר ואי מלאכותי, יוצרת גם פריסה טובה וחיונית של נמלי תעופה אזרחיים בינלאומיים לאורך המדינה, עם נמל תעופה רמון בדרום, נתב"ג במרכז וגליל בצפון.

הממשלה החליטה גם להורות לשר התחבורה לפעול לקידום תוכנית להקמת שדה התעופה המשלים במרחב רמת דוד, בכפוף לבדיקת היתכנות שתיערך על ידי משרד התחבורה, משרד האוצר ומשרד הביטחון, בשים לב להיבטי התעופה, מגבלות בנייה בסביבות בסיס רמת דוד ובהתחשב בצורכי הביטחון הנובעים מהקמת שדה התעופה המשלים.

צוות היגוי

בנוסף, הורתה הממשלה להקים צוות היגוי בהובלת משרד התחבורה ובהשתתפות משרד הביטחון, משרד ראש הממשלה, רשות מקרקעי ישראל, מינהל התכנון ואגף התקציבים במשרד האוצר, שיפעל לקידום תכנון והקמה של שדה תעופה משלים שיופעל באמצעות המגזר הפרטי בשיטת BOT. צוות ההיגוי יבחן ויפעל להסרת חסמים, קידום התכנון והזמינות להקמת שדה תעופה משלים וקביעת אבני הדרך ולוחות הזמנים להקמתו, לרבות העמדת התקציבים הנדרשים לקידום ההליך הזה.

בהקשר זה מסר שר התחבורה כץ, המעוניין שנמל גליל יתחיל לפעול בעוד 5 שנים מהיום, מסר, כי אחרי החגים תוקם ועדת היגוי מיוחדת, שבראשה יעמוד מומחה תעופתי, שתתחיל לבחון את כל ההיבטים הדרושים לקמת נמל תעופה גליל ברמת דוד.

שיטת BOT

נמל התעופה גליל בצפון, שיהיה השני בגודלו אחרי נתב"ג, שיהיו בו המסלולים הנדרשים לקבלת כל סוגי המטוסים האזרחיים ויוקם בו בית נתיבות מודרני ומשוכלל, שיהיו בו חנויות דיוטי פרי ומסעדות, יופעל, כאמור, בשיטת בנה-הפעל-העבר (BOT – Build-Operate-Transfer ), שזו שיטה של שותפות פרטית למימון הפרויקט. בשיטה זו מקבל גוף פרטי זיכיון מגוף פרטי כדי לממן, לתכנן, לבנות ולהפעיל מתקן ציבורי לתקופה קצובה. בישראל משך ההסכם הוא לרוב 35-25 שנים, כולל תקופת ההקמה.

פריחה אזורית

שר התחבורה כץ אמר בעקבות קבלת ההחלטה, כי "הקמת השדה ברמת דוד תציב לראשונה את הגליל על המפה. תביא פריחה ותעסוקה לאלפי עובדים בסביבה ותקדם את הכלכלה בכל הגליל, גם בבנייה עצמה וגם לאחר מכן, כי בכל מקום שבו מוקם שדה תעופה הוא מביא עימו פריחה כלכלית לכל האזור".

באשר לדרכי הגישה המודרניים והמהירים, הדרושים לנמל התעופה האזרחי ברמת דוד, נמסר ממשרד התחבורה, כי תכנונם יתחיל עם תחילת עבודות ההקמה ובסיום התכנון תוגש הצעת החלטה בעניין לאישור הממשלה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן