Skip to content

ישראל בין 41 מדינות המקדמות פטור ממכס על מוצרים 'ירוקים'

ביוזמת מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, הצטרפה ישראל למו"מ לגיבוש הסכם סחר בינלאומי חדש לביטול מכסים על מוצרים התורמים לאיכות הסביבה. ההסכם צפוי לכלול ביטול מכסים על מוצרים 'ירוקים' פרי פיתוח ישראלי, לרבות טכנולוגיות מים ואנרגיה מתחדשת ומוצרים בתחומיי הבנייה הירוקה. שווי השוק העולמי למוצרים ידידותיים לסביבה, הוא יותר מ-900 מיליארד דולר בשנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר הכלכלה נפתלי בנט. חבריי בליכוד. צילום: ענבל כהן חמו
שר הכלכלה נפתלי בנט. ההסכם צפוי לשנות את המציאות. צילום: ענבל כהן חמו

ישראל מצטרפת לקבוצה של 41 מדינות החברות בארגון הסחר העולמי (WTO – World Trade Organization), שהחלו לנהל מו"מ על הסכם סחר חדש, שמטרתו להביא לביטול מכסים על מוצרים התורמים לאיכות הסביבה. המדינות השותפות למו"מ כוללות בין היתר את ארה"ב, מדינות האיחוד האירופי, יפן וסין, האחראיות לכמעט 90% מהסחר העולמי במוצרי סביבה.

מגוון רחב של שווקים בינלאומיים

על פי ההערכות במינהל סחר חוץ – הגוף במשרד הכלכלה המייצג את עמדת ישראל בארגון הסחר העולמי (WTO), ביטול המכסים יסייע לתעשיות ישראליות בתחומיי הסביבה והמים, ויאפשר להן ליהנות מגישה טובה יותר למגוון רחב של שווקים בינלאומיים למוצריי סביבה, לרבות שווקים שלישראל אין עמם הסכם סחר. ההסכם יהווה גם תרומה חשובה לשמירה על איכות הסביבה בישראל ובעולם בכלל.

מוצרים 'רוקים'

מאחר והמוצרים שיכללו ביוזמה טרם נקבעו, מינהל סחר חוץ בשיתוף ניו-טק, התוכנית הלאומית לענפי המים והאנרגיה, יפעלו כדי לכלול ביוזמה תעשיות ישראליות חזקות בשווקי העולם, כגון מוצרים מתחום ענף המים הישראלי וענף ההשקיה, מוצרים מתחום האנרגיה הסולרית והבניה הירוקה ועוד. כבר כעת ברור שהמוצרים ברשימה יכללו מוצרים כגון מחממי מים סולריים, מסננים ופילטרים לטיפול במים, טורבינות רוח וגם ציוד לבדיקת זיהום אויר ולטיפול בפסולת מוצקה ומסוכנת.

כיוון שלפי עקרונות WTO גם מדינות שאינן שותפות למו"מ ייהנו מהפטור שיגובש בהסכם, העיקרון שעליו מבוססת היוזמה הוא שנתח הסחר של המדינות המשתתפות במוצרים הנבחרים לא יפחת מ- 90% מהסחר העולמי במוצרים אלו, ולכן יש אינטרס משמעותי לצרף להסכם מדינות נוספות.

"סביבה בת קיימא"

שר הכלכלה, נפתלי בנט: ״כשהמאבק להורדת יוקר המחייה, החתירה להובלה בחדשנות הטכנולוגית והחשיבות הגדולה בעידוד צרכנות מקיימת וטובה יותר לסביבה חוברות יחד – מדובר בניצחון גדול לכולנו. על פי ההערכות, השוק העולמי למוצרי סביבה עומד על קרוב לטריליון דולר בשנה, אך חלק מהמדינות מטילות על מוצריי סביבה מסוימים מכסים שיכולים להגיע ל-35% משווי המוצר. מדובר בחסם שגורם לכולנו לשלם יותר על מוצרים חדשניים יותר וטובים יותר לסביבה ולבריאות. ההסכם צפוי לשנות את המציאות הזו ולהביא לביטול מכסים בכל המדינות שהצטרפו ליוזמה, המרכיבות את עיקר המדינות הפועלות בתחום לקידום מוצרים 'ירוקים' לסביבה בת קיימא. אנו ניצבים בחוד החנית העולמית לקידום החדשנות הסביבתית והמקיימת והתקווה היא שמדינות נוספות יצטרפו ליוזמה״.

מנהל מינהל לסחר חוץ, מר אוהד כהן: ״משרד הכלכלה עוסק בימים אלה במגעים עם התעשייה על מנת לאפיין את הצרכים שלה במו"מ זה ולצורך כך פתחנו בתהליך היוועצות עם כל הגורמים שעשוי להיות להם עניין בנושא. תהליך זה אמור לבוא לידי ביטוי בגיבוש הצעה ישראלית שתכלול פריטי מכס המייצגות מחד את האינטרס הישראלי ביצוא, ומאידך מביאות בחשבון רגישויות לחשיפה אפשרית בצד היבוא״.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן