Skip to content

סקר יאט"א צופה עלייה בציפיות לרווחיות ב-2015

מהסקר מתברר, כי הירידות בעלויות התשומות והתגברות הצמיחה בנפחי תנועה הם האחראים לאחרונה לביצועים פיננסיים טובים יותר, היוצרים את המגמה לתחזית החיובית לשנה הבאה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סקר רבעוני של ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א ), בקרב מנהלי כספים ומטענים בחברות התעופה, שפורסם בסוף השבוע שחלף, מצביע על עלייה בציפיות הרווח לשנת 2015 בתעשיית התעופה הבינלאומית. עוד עולה מהסקר, כי הביצועים הפיננסיים של תעשיית התעופה החלו להשתפר שוב בהשוואה לשנת 2013 ולמרות שלא היו רווחים ברבעון השני, נשארה הצפייה של המשיבים לסקר חיובית והתעשייה והם ממשיכים לצפות לצמיחה נוספת ברווחיות.

מושבים במחלקת תיירים פלוס במטוס 767-300 של אל על
מושבים במחלקת תיירים פלוס במטוס 767-300 של אל על

מהסקר מתברר, כי הירידות בעלויות התשומות והתגברות הצמיחה בנפחי תנועה הם האחראים לאחרונה לביצועים פיננסיים טובים יותר, היוצרים את המגמה לתחזית החיובית לשנה הבאה. המשיבים לסקר דיווחו, כי הירידה בעלויות התשומות ברבעון השלישי השנה נובעת בעיקר מהירידה במחירי הנפט הגולמיים. הציפייה בענף היא, שתמשך מגמת הירידה במחירי הנפט, שתתרום לתחזית החיובית לרווחיות.

הורחבו נפחי השוק

כללית דווח, כי נפחי השוק של הנוסעים והמטענים הורחבו ברבעון השלישי, מה שמשקף שיפור בביקושים, לאחר חולשה שלהם בתחילת 2014. ארגון יאט"א מצא גם, כי נפח השוק של תעשיית התעופה יורחב במשך 12 החודשים הבאים, כך שהציפייה לשיפור הרווחים באותם בחודשים האלה מקבלת חיזוק נוסף.

למרות הצפייה החיובית הזאת התשואות של תעשיית התעופה ממשיכות לרדת. אולם, המשיבים לסקר יאט"א טענו, כי במשך הרבעון השלישי חלה האטה בירידת התשואות כלפי מטה וכי לא צפויה חולשה נוספת בתשואות בשנה הקרובה.

סעודיה מנהלת מאבק נגד מפיקי נפט מפצלי שמן

צפיות הבכירים שהשיבו לסקר יכולות להתבסס גם על ההבהרה החוזרת שפרסמה סעודיה בתחילת החודש, כי היא מעוניינת שמחיר הדלק יהיה 80 דולר לחבית, ללא כל צפייה לעליית מחירו, ובכך היא הפיגה את כל החששות לקיצוצים בהפקת הנפט. אנליסטים מעריכים, כי צעד זה של סעודיה נועד לפגוע במתחרותיה, כגון מפיקי הדלק מפצלי שמן בארה"ב, הזקוקים למחיר גבוה מ-90 דולר לחבית, כדי להפיק רווחים הגיוניים, שעתה הם נראים בלתי סבירים. אבל, למרות שהצעד הסעודי נראה הגיוני וסביר, נראה, כי בטווח הארוך מפיקי הדלק מפצלי השמן בארה"ב יגבירו את תפוקתם, כדי להיאבק במפיקות הנפט במזרח התיכון.

אז יכול להיות שבעתיד צפוי מאבק על נתח שוק ייצור הנפט? לא ברור. כך או כך, מחיר חבית נפט WTI עומד עכשיו על 85.74 דולר ומחיר חבית נפט Brent הוא 88 דולר.

סוגי הנפט ומחיריהם

נפט מסוג WTI נחשב לאיכותי יותר מנפט מסוג BRENT ומחירו מייצג את שוק הנפט בארה"ב. מכיוון שארה"ב היא צרכנית הנפט הגדולה בעולם, נוטים לייחס את מחיר חבית זו לשוק הנפט העולמי.

נפט מסוג Brent מופק בים הצפוני ומחירו מאפיין את שוק הנפט באירופה, אפריקה והמזה"ת. מחיר זה הוא בעל ההשפעה הגבוהה ביותר על מחירי הדלק בישראל – כיוון שהם מבוססים על מחיר הדלק בצרפת ובאיטליה.

מדד מחיר נפט נוסף הוא מחיר סל הדלק של קרטל אופק (OPEC Basket), אשר מייצג מחיר של 12 סוגי נפט, המופקים בכל אחת מ-12 המדינות החברות בקרטל זה.

חוזים עתידיים

כמו כל סחורה בורסאית ניתן לרכוש חוזה נפט עתידי למסירה במועדים שונים. בבורסת הסחורות של ניו יורק, למשל, אפשר לסחור בחוזים עתידיים על נפט מסוג WTI שמועד פקיעתם נע עד דצמבר 2019. לכל חוזה יש מחיר עצמאי, שנקבע בהתאם לכוחות השוק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן