Skip to content

אושר עוקף בג"צ, שיאפשר חקיקה נגד מסתננים

בעד הצביעו שרי הבית היהודי, הליכוד וישראל ביתנו. נגד הצביעו שרי התנועה ויש עתיד. שרת המשפטים, ציפי לבני, הודיעה כי תגיש ערר למליאת הממשלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברוב קולות של שמונה שרים, נגד שלושה, אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק של ח"כ איילת שקד, להוספת פיסקת התגברות בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. בעד הצביעו שרי הבית היהודי, הליכוד וישראל ביתנו. נגד הצביעו שרי התנועה ויש עתיד, ציפי לבני, יעקב פרי ויעל גרמן.

איילת שקד, יוזמת החוק (צילום: ציפי מנשה)
איילת שקד, יוזמת החוק (צילום: ציפי מנשה)

אם יעבור התיקון את כל שלבי החקיקה תוכל הכנסת לחוקק שוב את החוק לכליאת מסתננים שנפסל בבג"ץ ברוב של 61 ח"כים, למשך תקופה של ארבע שנים.

שרת המשפטים ציפי לבני, המתנגדת לחוק, אמרה כי תגיש ערר למליאת הממשלה – ובכך יעבור הכדור להכרעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיחליט אם להביא את הנושא אל מליאת הממשלה להכרעה.

לבני אמרה בדיון: ״גם לי לעיתים יש ביקורת על בית המשפט העליון, אבל כאן יש סיפור גדול בהרבה: מדובר במאבק על מקור הסמכות שלנו – מאבק בין בית המשפט והחוק מול הדת והרב.

״לבעיית המסתננים ניתן מענה, אבל לא אתן שינצלו את זה כדי לפגוע ולחרב את בית המשפט העליון", אמרה לבני. "זו לא הדרך הנכונה, זה לא העיתוי הנכון וזה נעשה על מצע בעייתי מאוד של טרנדים מטרידים – פגיעה גוברת בזכויות מיעוט, לאומנות, גזענות  ואי שמירה על זכויות בסיסיות וערכים חוקתיים. ההצעה הזאת מאפשרת לכנסת ברוב קואליציוני מקרי לרמוס כל זכות שהיא חלק מהיותנו מדינה יהודית ודמוקרטית״.

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, הגיב על אישור התיקון: "אין חוק עוקף בג"צ יש פסיקה עוקפת כנסת. הכנסת והממשלה הם הריבון בישראל, והצעת החוק של ח״כ שקד מחזירה את עקרון הפרדת הרשויות משיעורי האזרחות אל המציאות. מתן מעבר לתוך ישראל במסלול הירוק למסתנני אפריקה, כשהכנסת כבולה ביכולתה למנוע זאת, היא גם מסוכנת לביטחון וגם לדמוקרטיה – והצעת החוק תציל את שניהם״.

מפלגת העבודה הגיבה על אישור חוק עוקף בג"ץ: "ראש הממשלה מוכן למכור גם את הדמוקרטיה הישראלית תמורת שרידותו הפוליטית. בנט וחבריו יצרו היום סדק נוסף בחומת הערכים הדמוקרטיים עליהם מושתתת מדינת ישראל בחסות הפאסיביות של נתניהו. חברי הממשלה שעוד מאמינים בישראל היהודית והדמוקרטית צריכים כבר להפנים שבבחירה בינם לבין בנט, רה"מ יבחר תמיד בבנט".

התיקון שאושר היום בוועדת השרים לחקיקה נולד לאחר שהרכב של תשעה שופטי בג"ץ ביטל את שני סעיפים בחוק למניעת הסתננות שמאפשרים את המשך פעילותו של מתקן השהייה "חולות" ואת כליאת מבקשי המקלט למשך שנה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן