Skip to content

ארצות הברית: בוחנים מקרוב את הנשק הכימי של סוריה

האמריקנים עוקבים בדאגה אחר מחסני הנשק הלא-קונבנציונלי של סוריה. הסיבה - חשש שהחימוש הכימי יזלוג לשוק החופשי וימכר לגורמי טרור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האמריקנים עוקבים בדאגה אחר מחסני הנשק הלא-קונבנציונלי של סוריה. הסיבה – חשש שהחימוש הכימי יזלוג לשוק החופשי וימכר לגורמי טרור

מאת אסף בירון

מחסן נשק גרעיני (Flickr/jenspie3)
מחסן נשק גרעיני (Flickr/jenspie3)

ארצות הברית ובנות-בריתה עוקבות מקרוב אחרי מצבור הנשק הכימי וטילי הנ"מ של סוריה, מתוך דאגה שהנשק הלא-קונבנציונלי שלה ייפול לידי ארגוני טרור, כך דיווח גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית.

"סוריה מהווה מקור דאגה רציני עבור כולנו, ולכם אנו עוקבים מקרוב אחר מצב הנשק הכימי שלה", דיווח הגורם והוסיף: "אנו יודעים שמצבור הנשק הכימי מצוי תחת שליטת הממשלה הסורית, ואנו נמשיך לעבוד עם עוד מדינות על מנת למנוע את פיתוח תוכנית הנשק הכימי של סוריה".

בנוסף, הבכיר אמר כי ארה"ב ממשיכה בדיונים עם בנות-בריתה בחיפוש אחר דרכים לוודא שמצבור טילי הנ"מ הרבים שברשות צבא סוריה לא ייגנב או "ייעלם" ויהיה בשימוש למטרות שונות ומפוקפקות. גורמי המודיעין מאמינים כי לסוריה נשק כימי המכיל גז עצבים וגז חרדל וטילי סקאד המסוגלים לשגר חומרי לכימה כימיים קטלניים, כמו גם עוד מגוון חימוש קונבנציונלי מתקדם, המהווה מטרה לגורמי טרור שונים.

מניעת זליגת החימוש מסוריה תהיה משימה מסובכת לארה"ב, שכן היא אינה בטוחה בכמות התחמושת ובמקום איחסונה. "יש לנו הרבה דברים לדאוג לגביהם ומעט מאוד מידע בשביל להעריך את המצב", כך אמר מתיו שרודר, חוקר נשקים קלים בארגון המדענים האמריקניים.

לפי מומחי צבא עצמאיים,נכון לשנת 2000, היו לסוריה יותר מ-4000 טילי נ"מ, אך לאחרונה רכשה סוריה כלי נשק רבים נוספים מרוסיה ולכן ייתכן שמספרם עלה. ישראל ובנות בריתה חושדות כבר זמן רב כי סוריה מנסה לפתח נשק גרעיני, ובנוסף לחצה הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם על הסורים בנוגע למידע על תוכנית המחקר הגרעינית. אולם ההפצצה הישראלית על כור החשוד בייצור פלוטוניום באזור דיר א-זור שבצפון סוריה, כנראה ועיכבה את השאיפות הגרעיניות של אסד.

בתוך כל זאת, הודיעה רשת השידור הממלכתית של סוריה כי הנשיא בשאר אסד קבע את תאריך ה-26 בפברואר כתאריך למשאל-העם הלאומי בנוגע לטיוטת החוקה החדשה בסוריה. המסמך הוגש לאסד בשבוע שעבר על ידי הוועדה שניסחה את המסמך. לפי דיווח נוסף, הוועדה הוציאה מהמסמך סעיף הקובע כי מפלגת הבעת' היא "מנהיגת האומה והחברה". התיקונים בחוקה הם חלק מהדרישות העיקריות של קבוצות האופוזיציה למשטרו של אסד כבר מתחילת המהומות בחודש מרץ אשתקד, אמנם כעת אומרות הקבוצות כי לא יסתפקו בפחות מעזיבתו של אסד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן