Skip to content

נתניהו בכנסת: "הסדר שלום – רק עם הכרה הדדית וביטחון אמיתי"

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, גילה לחברי הכנסת, עם פתיחת מושב החורף, כי היה נתון לנאצות ואף לאיומים, בעקבות התבטאויותיו במהלך ואחרי המלחמה ברצועת עזה. "'חתיכת יהודון שקרן', כך הטיחו בי מבקריי ועוד אמרו: 'יימח שמכם סוכנים ערבים', 'לך תהיה נשיא בעזה', 'חנפן מסריח', 'נבלה סרוחה', 'אפס מאופס', 'בוגד, נשיא של חיזבאללה'"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מושב החורף של הכנסת נפתח בנאום נצי חריף של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהופרע לכל אורכו בקריאות ביניים סוערות מספסלי הכנסת. ראש הממשלה והכריז כי לישראל זכות לבנות בירושלים וכי היא לא תסכים למדינה פלסטינית בלי הסדר שלום אמיתי, שיכיר בישראל כמדינת העם היהודי ושיכלול סידורי ביטחון מוצקים. אבל את עיקר תשומת הלב תפס נאומו הנוקב של נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, שגילה לחברי הכנסת כי היה נתון לנאצות ואף לאיומים, בתגובה לדברים שאמר במהלך ואחרי המלחמה בעזה.

ריבלין: "מטרה לחיצי רעל" (צילום: דוברות הכנסת)
ריבלין: "מטרה לחיצי רעל" (צילום: דוברות הכנסת)

"אנחנו נפגשים כאן היום, אחרי קיץ קשה, כואב ומדמם" אמר ריבלין,  "בקיץ הארוך הזה ידענו להתאחד מול אויב חיצוני. אבל בקיץ הזה הקדשנו גם לא מעט זמן, לצערי, כדי לסמן אויבים מבית. 'חתיכת יהודון שקרן', כך הטיחו בי מבקריי ועוד אמרו: 'יימח שמכם סוכנים ערבים', 'לך תהיה נשיא בעזה', 'חנפן מסריח', 'נבלה סרוחה', 'אפס מאופס', 'בוגד, נשיא של חיזבאללה'.

"אלה הם רק מקצת הקולות ודברי הרפש שהוטחו בי בעקבות דברים שאמרתי, ואירועים שבהם השתתפתי", אמר ריבלין. "וכל העם, וכל נבחריו, רואים את הקולות אני מוכרח לומר, שהוכיתי תדהמה מהבריונות הקשה שזיהמה את הדיון.

"אבל, מכובדי, לא על עצמי לספר באתי", אמר ריבלין. "אני לא היחיד, אני לא לבד. בוודאי כל מי שיושב כאן, לימיני ולשמאלי, כמו רבים אחרים במדינת ישראל, חרדים כחילונים, ימניים כשמאלנים, משמשים כמטרה לחיצי הרעל הארסיים הללו, למילים הרעילות האלה, שמבקשות להשתיק את הדיון, לשתק את הדובר. בעניין זה, כולנו שווים בפני האלימות. והאלימות הזאת לצערי לא עוצרת ברשתות החברתיות, כפי שהיא לא מכוונת רק לאנשי ציבור. היא נמצאת בתוכנו, היא נמצאת ברחובות, היא נמצאת בהפגנות, ובבתי הספר".

מליאת הכנסת במהלך פתיחת מושב החורף (צילום: דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת במהלך פתיחת מושב החורף (צילום: דוברות הכנסת)

ריבלין המשיך ואמר: "קשה היום שלא להרגיש, שאנחנו מאבדים את היכולת לדבר אחד עם השני. אנחנו מאבדים לא רק את היכולת לדבר  אחד עם השני בכבוד, אלא גם את המילים והערכים שהיו לנו לשפה משותפת.

"אני שואל את עצמי,  ואתכם חברי הכנסת נבחרי הציבור, כיצד הגענו למצב שבו אמירות פשוטות על חיינו כאן,  שבו השמעת דעות המבטאות את הערכים שהיוו עד לא מזמן את המכנה המשותף שלנו, זוכות לתגובות כאלה? כיצד ייתכן שביטוי של  ערכי היסוד שלנו כאן, כמדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית, נתפס בעיני אחדים כגבורה ובעיני אחרים כבגידה?

"אני שואל אתכם בכנות, איזו גבורה מצד אחד,  ואיזו בגידה מצד שני,  יכולות להיות בכך? האם יש כאן, בבית הזה מישהו שחושב ששריפת מסגד היא לא פשע? האם יש כאן מישהו שחושב שסקילת הרכבת הקלה בירושלים באבנים, שיידוי אבנים על רכבים יהודים, אינם פשע?

"אני מסתובב זמן מה בתחושה שנשארנו בלי מילים שאפשר לדבר אותן לכולם. הפכנו אילמים", אמר נשיא המדינה. "קשה היום, שלא להרגיש, שאותם יסודות ומושגים ערכיים שעומדים בבסיס הברית בינינו, עברו תהליך מסוכן של ניכוס פוליטי, שלא לומר, התעללות פוליטית. ערכים בסיסיים מדיי, הנוגעים ליסוד דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, נפלו קורבן למחלוקות הקשות בינינו, המחנות האידיאולוגים השונים, והפכו מוקצים מחמת מיאוס. האם כאשר אני אומר 'ארץ ישראל', אני פונה לצד מסוים בבית הזה? האם כאשר אני אומר, 'שוויון', החצי השני מפסיק להקשיב?

"אם מושגים כמו שוויון, הקשבה, כבוד האדם, ולחילופין, ירושלים בירת ישראל ואהבת ארץ ישראל, הפכו לנגועים פוליטית- אנה אנו באים? אם מילים כמו שלטון החוק, דמוקרטיה, תרבות של מחלוקת, ציונות,  התיישבות, הפכו לעילה לכתב אישום בבוגדנות או בפאשיזם- גם חוקה כבר לא תעזור לנו", אמר הנשיא ריבלין.

"במערכה המדינית דרושה לנו אותה נחישות עוצמה ואחדות כמו במבצע הצבאי". בנימין נתניהו (צילום: דוברות הכנסת)
"במערכה המדינית דרושה לנו אותה נחישות עוצמה ואחדות כמו במבצע הצבאי". בנימין נתניהו (צילום: דוברות הכנסת)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ששוסע בקריאות ביניים רבות מספסלי האופוזיציה, נפתח בסקירת הישגי הלחימה בעזה. "במבצע צוק איתן אל מול מתקפת טרור הראתה ישראל לעולם מהם נחישות ואחדות, מול מתקפת החמאס שנועדה לחטוף את חיילנו ולהחזיק את אזרחנו כבני ערובה", אמר נתניהו. "מוטטנו את הטרור וחיסלנו רבים ממפקדי הטרור. הנחתנו על חמאס מכה קשה ביותר".

ראש הממשלה הבטיח כי ישראל תחשוף את השקרים ועלילות הכזב המוטחות נגד צה"ל, "הצבא המוסרי ביותר בעולם שיצא למלחמה שאין צודקת ממנה". הוא המשיך ואמר: "ישראל גאה בעמה ובצבאה. ישראל לבדה עומדת מול כוח אסלמי קנאי. עמידה איתנה זו אפשרה לנו לדחות על הסף את תכתיבי החמאס שהיו מסכנים את ישראל".

בהמשך עבר ראש הממשלה לדבר על המשא ומתן המדיני עם הרשות הפלסטינית. "במערכה המדינית דרושה לנו אותה נחישות עוצמה ואחדות כמו במבצע הצבאי. גם כאן, יש מי שרוצה להכתיב לנו תנאים שיסכנו את עתידנו. תנאים של הקמת מדינה פלסטינית בלי שלום ובלי ביטחון, הכנסת פליטים וחלוקת ירושלים. ואחרי כל הדרישות המופרכות הללו הם אינם מסכימים לתנאי הבסיסי ביותר במו"מ בין שני עמים. הכרה הדדית.

"נחישות, עוצמה ואחדות". בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"נחישות, עוצמה ואחדות". בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"יש כאלה שאומרים לי נצייר מפה נשרטט גבול עם הרשות הפלסטינית ואחר כך 'יהיה בסדר'", אמר נתניהו. "יהיה בסדר? כפי שהיה בסדר אחרי שיצאנו מעזה? יצאנו מלבנון? מה הטעם בשרטוט גבול אם איננו יודעים איזו מדינה נקבל בצד השני של הגבול. נקבל עוד עזה? נקבל כמה תת מדינות גועשות? אולי רפובליקת דאע"ש? כראש ממשלת ישראל השאלות הללו מעסיקות אותי ללא הרף. אינני מוכן להסתפק באמירות כוללניות בענייני ביטחון. כי מה שיקבע הן לא המילים היפות על הנייר אלא החיילים בשטח. מי ימנע חפירת מנהרות מטול כרם? רק חיילי צה"ל. בהגנה על ישראל, אין תחליף לחיילי צה"ל".

נתניהו המשיך ואמר: "אני חוזר ומצהיר בפני חברי הבית:  אינני רוצה במדינה דו-לאומית, ובאותה מידה אינני רוצה בהקמת עוד שלוחה איראנית שתסכן את עצם קיומנו. אמרתי, ואני חוזר ואומר: הסדר שלום ייתכן כשתהיה הנוסחה הבאה: מדינה פלסטינית מפורזת שתכיר במדינת היהודים. לשם כך הפלסטינים צריכים להכיר בצרכים הבסיסיים שלנו למדינת לאום משלנו, הם צריכים להכיר בהכרה הדדית וביטחון אמיתי. הניסיון מראה לנו  שאם נוותר על הדרישות הללו ונלך לפי שיטת 'יהיה בסדר' – אז שום דבר לא יהיה בסדר. אין ספק שנקבל הרבה מחמאות, יישאו אותנו, גם אותי, על כפיים ליומיים, לחודשיים, אפילו לשנתיים, אבל תוך זמן קצר נשלם מחיר כבד מנשוא, ונמשיך להילחם על חיינו בתנאים הרבה פחות טובים. ועל-כן אין לנו ברירה אלא לעמוד בנחישות ובעוצמה מול הלחצים עלינו".לא

נתניהו חזר ואמר כי התקווה נעוצה בשינויים המתחוללים במרחב. "מתחולל באזור שינוי ברור במדינות המרכזיות בעולם הערבי שרואות דברים רבים עין בעין עם ישראל ובהן הסכנות שבאות מהאסלאם הקיצוני. זה יכול לשרת את ישראל בניצול הזדמנויות והדיפת סכנות", אמר נתניהו. "אין סכנה גדולה יותר מאשר ניסיונה של איראן להפוך למדינת סף גרעינית. אני מקווה שהקהילה הבינלאומית לא תעשה טעות היסטורית ולא תסיר הסנקציות מעל איראן באופן שיכול שתהיה בידיה פצצה גרעינית תוך זמן קצר. ואנא זכרו שישראל תמיד תשמור על הזכות להגן על עצמה".

חלק שולי יחסית בנאומו הקדיש נתניהו לנושא הכלכלי-חברתי. "אינני נתפס לפסימיות משום שאני רואה את העוצמה שלנו , את ההתקדמות שלנו, בכבישים, במחלפים, בקו הרקיע של תל אביב ובסיבים האופטיים ממטולה עד אילת", אמר נתניהו. "נתוני האבטלה שלנו הם מהנמוכים בעולם. אותם כוחות יאפשרו לנו לגבור גם על יוקר המחייה. נביא לפתרון גם בתחום הזה. בשבירת קרטלים, בניפוץ מונופולים, אלה שתי המשימות הגדולות שלנו: להגן על החיים ולשפר את איכות החיים".

הרצוג לנתניהו: "אתה האיש שחתום אישית על הרס יחסי ישראל עם ארצות הברית" (צילום: דוברות הכנסת)
הרצוג לנתניהו: "אתה האיש שחתום אישית על הרס יחסי ישראל עם ארצות הברית" (צילום: דוברות הכנסת)

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק בוז'י הרצוג,  תקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו. הרצוג התייחס לתקציב שמוגש לכנסת, למצב הביטחוני בירושלים וליחסי ישראל ארה"ב, והאשים את נתניהו באופן אישי בכישלון, לטענתו של ח"כ הרצוג.

"לצערי הרב יש מי שדואג להפוך את ישראל למדינה שאזרחיה מבקשי הם לחם, מדינה שפושטת יד ורגל, והאיש שדואג לכך הוא לא אחר מאשר ראש הממשלה, שהנפיק לאזרחי ישראל 'תעודת עניות' – בדמות תקציב המדינה", אמר הרצוג. "מעתה, אם חלילה יקבל התקציב השערורייתי הזה את אישורכם, חברי הכנסת, לכל אחת ואחד מאזרחי ישראל תהיה בכיס תעודת עניות, בנוסף לתעודת הזהות.  ועל תעודת העניות הזו חתום אדם אחד: בנימין נתניהו, שבעודף אמביציית הישרדות ובחוסר אחריות לאומית משווע, רקח את תקציב הבושה והחרפה שאתם חברי הכנסת תתבקשו כעת להכשיר.

"התקציב הזה הוא שלך ראש הממשלה. תקציב שהממשלה בראשותך אישרה אותו. ואתה, כתחבולן פוליטי, העדפת  למנות לתפקיד שר אוצר, טירון פוליטי חסר ניסיון מקצועי, ולהשתמש בו כמגן אנושי", התריס הרצוג כלפי ראש הממשלה נתניהו. "אבל הציבור שלנו לא מטומטם. הציבור שלנו לא מוכן להמשיך ולשלם. מי שישלם זה ראש הממשלה. ישלם בכיסאו, ובקרוב.

"אני קורא מעל במה זו לך ראש הממשלה: די, תעצור", אמר הרצוג. "יש כאן עם חפץ חיים, וחייו חשובים יותר מהישרדותך הפוליטית או מהקריירה הפוליטית המקרטעת של כמה מבני בריתך. ביבי אתה מפחד. אתה מנותק.  וכשהראש מנותק – הממשלה מתפוררת. וכשהממשלה  מתפוררת, תקציב הבושה והחרפה הזה מבית מדרשך מכה  בכיסיהם של אזרחי ישראל. ואצלך אדוני ראש הממשלה – הכל מתפורר בין הידיים".

ח"כ הרצוג התייחס ליחסי ישראל ארצות הברית ולמצב הביטחוני בירושלים ואמר: "שש שנים ברציפות שאתה נאחז בתפקידך. שש שנים תמימות ומה הבאת? איזו בשורה יש באמתחתך? כלום. אין כלום. לא שלום, לא ביטחון, לא כלכלה ולא תקווה.

"אדוני ראש הממשלה, בוא נדבר על הביטחון, על מעמדה של ישראל בעולם ועל יחסי ישראל ארצות- הברית, שמעולם לא היו בשפל כזה.  אתה האיש שחתום אישית על הרס  יחסי ישראל עם ארצות הברית. אתה האיש שפגעת ועלבת שוב ושוב בנשיא אובמה ובממשלו.

"הבטחת ביטחון אדוני ראש הממשלה, ותראה איך ירושלים בוערת", אמר הרצוג. "ואתה לא נוקט באף צעד מהותי כדי למנוע את הבערה הזו .אתה רק מוסיף לה בפועל, בחוסר היכולת שלך לקבל החלטות, אתה מחלק את ירושלים היקרה והאהובה שלנו דה-פאקטו. כן, רבותי, נתניהו מחלק את ירושלים. בשורה התחתונה – אין שלום, אין ביטחון, אין כלכלה, אין דיור, אין הכנסה! אין סיבה להשאיר את נתניהו  בשלטון".

הרצוג אף התייחס לאפשרות שבה יגיע לראשות הממשלה. "אם ייפתח ולו צוהר קטן, אגיע לרמאללה ואומר לעם הפלסטיני שיש תקווה לשלום", הבטיח. "אומר להם: יש לכם עם מי לדבר. אם ירצו חיים, אם ירצו תקווה לאזרחיהם, אם ירצו כלכלה פורחת – הם ימצאו אצלי יד איתנה ואמיצה, מושטת לשלום.  אם הם יבחרו בדרך הטרור והלחימה, אגדע ללא היסוס את היד שתאחז בחרב".

בסיום דבריו אמר יו"ר האופוזיציה: "אני קורא לכל מפלגות המרכז ולמפלגות מימין ומשמאל, בואו נתאחד במשימה להחליף את השלטון במדינה שוחרת החיים הזו, שאזרחיה זכאים ומתפללים לא רק לחיים, אלא גם  לאיכות חיים."

את מושב החורף פתח יו"ר הכנסת, יולי יואל אדלשטיין. "ההצהרות האחרונות של יושב-ראש הרשות הפלסטינית לא תרמו דבר מלבד היותן דמגוגיה ודברי בלע מהסוג הנָחוּת ביותר", אמר. "אם חפצי חיים אנו באזור, עלינו לשוב ולומר, שגם באין פתרון מוחלט לסכסוך המדיני- יש ויש לנו כבר היום הרבה על מה לדבר ולשתף פעולה, בין היתר בתחומי המים, איכות הסביבה, הפיתוח והתשתיות".

אדלשטיין התייחס בנאומו למתיחות הגוברת בירושלים ואמר: "צריך לומר בקול ברור: ירושלים לא תהפוך לבשר תותחים, שכונות התפר לא ייהפכו לעוטף עזה, ולא נאפשר מצב שבו הנסיעה ברכבת הקלה תזכיר את ימי הנסיעה בשיירות ממוגנות בשער הגיא. העיר הזו חיה בשלום ובביטחון שנים ארוכות תוך שמירה על כבודם ותנועתם החופשית של כל אזרחיה באשר הם, וכזו היא חייבת להוסיף ולהיות".

שלושת חברי הכנסת של סיעת בל"ד, בהם גם ח"כ חנין זועבי שהורחקה מדיוני הכנסת לכחצי שנה ביולי האחרון בעקבות התבטאויותיה, החרימו את הישיבה בשל מה שהגדירו "מסע הסתה" המתנהל נגדם זה תקופה ארוכה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן