Skip to content

יעלון נדרש לנמק מדוע תימנע נסיעת פלסטינים בתחבורה ציבורית מהשומרון

פרסום ההחלטה של שר הביטחון למניעת נסיעת פלסטינים בתחבורה ציבורית מהשומרון לישראל וחזרה, גרמה כצפוי לגל ביקורת נוקב. היום פנתה המשנה ליועץ המשפטי ליעלון ותבעה ממנו להשיב מה מקור סמכותו ומדוע החליט כך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
דורשת הבהרות - עו"ד דינה זילבר (ערוץ 10 - צילום מסך)
דורשת הבהרות - עו"ד דינה זילבר (ערוץ 10 - צילום מסך)

עורכת הדין דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, פנתה היום במכתב דחוף ליועץ המשפטי של משרד הביטחון, עורך דין אחז בן ארי, ודרשה להעביר לידיה את תמונת המצב, הנימוקים, השיקולים שהובילו את שר הביטחון משה (בוגי) יעלון לפרסם את החלטתו בדבר מניעת נסיעת פלסטינים בתחבורה ציבורית מהשומרון לישראל. לפי ההחלטה, מדצמבר הקרוב יחויבו פועלים פלסטינים, שנכנסים לישראל לעבודה בגוש דן ובשרון, לחזור דרך מעבר אייל, וייאסר עליהם לחזור באוטובוסים שנוסעים לאריאל דרך כביש חוצה שומרון. גורם ביטחוני בלשכת שר הביטחון הסביר כי "מדובר בהחלטה ממניעים ביטחוניים בלבד, שלא תמנע מהפלסטינים לצאת לעבודה ולהמשיך להתפרנס. אף אחד לא מונע מהפלסטינים להמשיך לעבוד בתוך שטח ישראל ולהגיע למחוז חפצם. להיפך. העניין הוא ביטחוני נטו, ומטרתו לפקח על הכניסות והיציאות לתוך שטח ישראל, ובכך להקטין את הסיכויים לפיגועים בתוך שטח ישראל". לדברי הגורם, "כניסת ויציאת פלסטינים המאושרים להגיע לישראל, על בסיס יומי, ייעשו דרך אותו מעבר ויאפשרו פיקוח ובקרה. בכך תוכל מערכת הביטחון לשלוט על הנכנסים והיוצאים, ולמנוע מצב שבו פלסטינים נשארים בישראל באופן בלתי חוקי במקום לשוב לבתיהם, עד כדי סכנה כי בכך ייתכנו פיגועים. זה מנגנון שאמור לצמצם את נוכחותם של שוהים בלתי חוקיים ולהקטין את הסיכון לפיגועים מצד אחד, אך לאפשר מצד שני לפועלים פלסטינים להמשיך להתפרנס בתוך שטח ישראל. זה משהו שכל מדינה ריבונית עושה כדי להגן על עצמה. צריך לזכור שבעבר כבר בוצעו פיגועים קשים בשטח ישראל על ידי שוהים בלתי חוקיים. ברור שיש לעיתון 'הארץ' אינטרס להציג באופן מעוות ומסולף עניין ביטחוני שכזה, אבל למרות זאת, אנחנו חייבים לצמצם ככל האפשר את הסיכון לפיגועים מבלי לפגוע באפשרויות העבודה של הפועלים הפלסטינים".

"על דעת היועץ המשפטי אני פונה אליך", כתבה זילבר, "לקבלת הבהרות בנושא שנדון – מניעה מתוכננת של נסיעת פלסטינים בקווי תחבורה ציבורית בשומרון וישום מדיניות "סגירת מעגל". המשנה ליועץ כתבה כי על משרד הביטחון להשיב לה עד ה-9.11.2014 ולהעביר לה את הנתונים הבאים: "תמונת מצב העובדתית המליאה בסוגיות אלו, פירוט השיקולים שהנחו את השר בקבלת ההחלטות הנ"ל, חוות דעת משפטית שלוותה אותן ובתוך כך אבקש לקבל התייחסות למקור סמכותו של השר למנוע מפלסטינים את השימוש בתחבורה ציבורית". כמו כן היא ביקשה לדעת מהי עמדת הגורמים הביטחוניים והחלופות השונות שמציע שר הביטחון בעניינים אלו. זילבר מבהירה כי החומר הזה נדרש לשם גיבוש עמדתו המשפטית של וינשטיין לסוגיה זו.

גרשון מסיקה: נשים וצעירות תוכלנה לנסוע ללא הטרדות (צילום: מרים אלסטר)
גרשון מסיקה: נשים וצעירות תוכלנה לנסוע ללא הטרדות (צילום: מרים אלסטר)

יו"ר מרצ, חברת הכנסת זהבה גלאון,אמרה כי "לא רק ששר הביטחון יעלון הרס את יחסינו עם ארה"ב, הוא הורס עכשיו את יחסינו עם העולם הדמוקרטי כולו. זו חותמת רשמית ממלכתית למדיניות אפרטהייד בשטחים. הפרדה בין פלסטינים ליהודים רק תעמיק את מעמדה של ישראל כמדינה מצורעת בעולם". ראשה המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה הגיב לכך הבוקר ואמר כי ניסיונות השמאל להציג סוגיה חשובה זו כאפרטהייד, היא מוטעית מיסודה והזויה. מסיקה הסביר כי מעבר לנושא הביטחוני תובטח נסיעת נשים וצעירות באוטובוסים שחשופות להטרדות סקסיסטיות ללא הרף מצד ציבור הנוסעים הפלסטיני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן