Skip to content

נשיא המדינה ריבלין בפולין, בביקור ממלכתי ראשון מאז שנבחר

הנשיא ריבלין נענה להזמנתו של נשיא פולין להשתתף באירוע הפתיחה של המוזיאון החדש והייחודי, בו יוצגו בפעם הראשונה תחת קורת גג אחת תולדותיהם של יהודי פולין במהלך אלף שנות חייהם במדינה. ריבלין הזמין את עמיתו הפולני לבקר בישראל ונענה בחיוב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הנשיא נענה להזמנתו של נשיא פולין להשתתף באירוע הפתיחה של המוזיאון החדש והייחודי, בו יוצגו בפעם הראשונה תחת קורת גג אחת תולדותיהם של יהודי פולין במהלך אלף שנות חייהם במדינה.נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין  התקבל היום, בתחילת ביקורו הממלכתי בפולין, בטקס חגיגי ומרשים בארמון הנשיאות הפולני. כשהוא מלווה בנשיא פולין, ברוניסלב קומורובסקי, סקר הנשיא ריבלין את הפמליות ואת משמר הכבוד. זהו ביקורו הממלכתי הראשון, מחוץ לגבולות המדינה, מאז נבחר לתפקידו.

קבלת הפנים לנשיא ריבלין בארמון הנשיאות בוורשה (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
קבלת הפנים לנשיא ריבלין בארמון הנשיאות בוורשה (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

הנשיא נענה להזמנתו של נשיא פולין להשתתף באירוע הפתיחה של המוזיאון החדש והייחודי, בו יוצגו בפעם הראשונה תחת קורת גג אחת תולדותיהם של יהודי פולין במהלך אלף שנות חייהם במדינה. הנשיא חנך את המוזיאון בנוכחות נשיא פולין, ברוניסלב קומורובסקי.

"לא כיחיד אני ניצב כאן, אלא כנציגה של אומה שלמה, העושה את דרכה במסע זיכרון עמוק אל יסודות הקיום היהודי והאנושי, ואל תהומות הרוע", אמר הנשיא ריבלין בטקס. "כיהודי, גם אם לא נולדת בפולין, הרי שהשם פולין מעורר בלבך ובגופך צמרמורת וגעגוע. הארץ הזאת הייתה בית יוצר לנשמת האומה  היהודית, ולדאבוננו, גם בית הקברות הגדול ביותר שלה".

הנשיא הבטיח כי מדינת ישראל תרדוף את אושוויץ, על כל מה שהוא מסמל: "מדינת ישראל תמשיך במאבק כנגד אלה – ולא תיכנע. את עתידנו נבנה בעיניים פקוחות וערניות. לא נקל ראש באיומים. לא נקל ראש בהצהרות מבישות הקוראות להכחדת העם היהודי. השואה תמשיך לשמש כתמרור אזהרה מפני הרוע הלא בנאלי", אמר ריבלין.

הנשיא יקיים, במסגרת ביקורו הממלכתי, סבב פגישות עם הצמרת המדינית בפולין. בנוסף לנשיא קומורובסקי ייפגש ריבלין עם ראשת הממשלה אווה קופאץ', יו"ר הפרלמנט ויו"ר הסנאט. הנשיא ידון עימם בסוגיות העומדות על סדר היום האזורי והגברת שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות.

במהלך פגישתו עם נשיא פולין אמר הנשיא ריבלין: ״חברי הטוב הנשיא קומורובסקי, אני רואה ברכה גדולה בכך שביקורי הראשון הוא בפולין וזאת לרגל מאורע היסטורי לשני העמים, פתיחת המוזיאון. היום, באמצעות המוזיאון, נפתח חלון ראווה היסטורי הקשור ביכולתו של העם היהודי לחזור לארצו ולהילחם על קיום מדינתו אשר רבים משורשיה נטעו פה בוורשה״.

הנשיא המשיך ואמר: ״שתי המדינות מקיימות כבר 25 שנה יחסים שאינן נשארים במסגרת ממשלות ומדינות, אלו יחסי קרבה בין עמים הצופים פני עתיד מבלי שנבקש, לא אתם ולא אנחנו, לשכוח את העבר. גם את העבר הנפלא בשנים בהם פולין הייתה בית לעם היהודי, אך גם את השנים האיומות של השואה, של האסון וגם של הגבורה.״

נשיאי ישראל ופולין - המשכה של ידידות מופלאה (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
נשיאי ישראל ופולין - המשכה של ידידות מופלאה (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

הנשיא קומורבסקי השיב לנשיא ואמר: ״אני מברך אותך בחום עם הגעתך לפולין. אין לי ספק שבביקורך נמשיך ונקדם את הקשרים החזקים בין המדינות בשלל התחומים האפשריים, כלכליים וביטחוניים״. בפגישתם, הזמין הנשיא ריבלין את הנשיא קומורבסקי לביקור בירושלים ונענה על ידי הנשיא הפולני כי יגיע בשמחה.

בתום פגישתם נשאו השניים הצהרות לתקשורת הישראלית והפולנית. בפתח דבריו הודה הנשיא ריבלין לנשיא פולין על האירוח החם והתייחס להסכם המחקר והפיתוח שנחתם במעמד הנשיאים: ״חתמנו על הסכם מחקר ופיתוח שמשרת לא רק את ההכרה בעבודה המצוינת אשר נעשית תחת השותפות הישראלית פולנית, אלא הסכם שיאפשר יחסים טובים אף יותר ויעודד פרויקטים דומים נוספים. דיברנו היום על שיתוף פעולה שיתרחב מעבר ליחסי שתי הממשלות, שוחחנו היום על שותפות ושיתוף פעולה בין העמים״.

הנשיא  ציין כי השניים דנו בפגישתם אודות המצב במזרח התיכון והאתגרים העומדים בפני כל הדמוקרטיה: ״האידיאלים המשותפים לנו נמצאים תחת איום מתמיד של קיצוניים. בין אם מדובר בקיצוניים איסלאמיים או בעלייתם של אלמנטים המחפשים לשלול את זכותם הבסיסית של אחרים לחופש״. הנשיא התייחס לחשיבות ההשקעה בחינוך הדורות הבאים ואמר: ״שוחחנו על הצורך לחנך את הדורות הבאים אודות הסכנה שבשנאה והקיצוניות. שוחחנו על הצורך לטפח כבוד הדדי ולהבטיח שהרשע בנגע האנטישמיות וכל אפליה ייעקרו בכל מקום בו יימצאו. אני יודע כי מארחי המכובד מסכים עימי כי עלינו לעבוד בכדי לבנות כבוד והבנה הדדיים. תודה לך שוב, אני מצפה לעבודתנו המשותפת לתועלת בני עמינו״.

הנשיא סיים את דבריו בחזרה על הזמנת נשיא פולין, ברוניסלאב קומורובסקי לביקור רשמי בישראל על מנת להמשיך ולפתח את היחסים.

הנשיא קומורובסקי הודה לנשיא, חיבק אותו בחום ונענה להזמנתו להגיע לביקור ממלכתי בפולין. מדבריו של נשיא פולין: ״אני מביע סיפוק רב מהעובדה כי נשיא מדינת ישראל נמצא כאן היום ביום מיוחד זה של פתיחת הפעילות של מוזיאון תולדות יהודי פולין באלף השנים האחרונות. ברצוני להודות לנשיא על כך שאת ביקורו הראשון כנשיא הקדיש לפולין באופן המפגין רצון משותף של בניית יחסים טובים וידידותיים בין פולין ומדינת ישראל ובין עמינו.״ הנשיא הפולני הדגיש את חשיבות המוזיאון לתולדות יהודי פולין ואמר:

״פתיחת המוזיאון היום מהווה השקעה טובה לעתיד. אני והנשיא ריבלין נפגשנו בחום גם בעבר ומצאנו נושאים רבים ומשותפים דרכם נחזק את היחסים בנינו, שיתוף פעולה כלכלי וכן שיתוף פעולה בנושא שכה חשוב לנו, חדשנות וטכנולוגיה״. עוד הוסיף הנשיא כי ״פולין כמדינה מתפתחת וחברת האיחוד האירופי תהווה לישראל שותפה חשובה. הצגתי בפני הנשיא את עמדותינו באשר למצב הביטחון הבינלאומי והשינויים באזורנו וכן במשבר רוסיה-אוקראינה״. הנשיא קומורובסקי הדגיש: ״פולין שותפה בדאגה לכך שביטחונה של ישראלי יהיה גורם שחשוב שהקהילה הבינלאומית תכיר בו״.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן