Skip to content

חברי ועד ברשות שדות התעופה הם גם מנהלים בכירים

מבקר המדינה קובע, כי בניגוד להוראות תקנון שירות המדינה יו"ר הוועד הכללי ויו"ר ועד הנדסאים, טכנאים ומהנדסים ברשות הם מנהלי אגפים וגם חבר ועד האקדמאים משמש בתפקיד ראש אגף שינוע. מצב היוצר, לדברי המבקר, ניגוד עניינים במצבו - בין ייצוג העובדים לבין ייצוג ההנהלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"בניגוד להוראות תקנון שירות המדינה, יו"ר ועד העובדים הכללי ויו"ר ועד הנדסאים, טכנאים ומהנדסים ברשות שדות התעופה (רש"ת), עדיין משמשים במקביל כמנהלי אגפים ברשות. כמו כן, חבר ועד האקדמאים, משמש גם בתפקיד ראש אגף שינוע, והדבר עלול ליצור ניגוד ענייניים בין תפקידו כחבר המייצג את העובדים לפני ההנהלה ובין תפקידו כמנהל המייצג את ההנהלה לפני העובדים" כך קובע מבקר המדינה.

נמל התעופה בן גוריון. ירידה בהעסקת קרובי משפחה. צילום: יולה זובריצקי
נמל התעופה בן גוריון. ירידה בהעסקת קרובי משפחה. צילום: יולה זובריצקי

יתרה מכך, המבקר מציין כי שלושה מבני משפחת עידן הם חברים בוועד הרשות. פנחס עידן, יו"ר ועד העובדים הכללי, מרדכי עידן – אחיו של יו"ר הוועד, ויוסי בן שחר שהוא אחיינם. כמו כן, לפנחס עידן יש, לפחות, 15 קרובי משפחה המועסקים כעובדים קבועים ברשות שדות התעופה".

העסקת קרובי משפחה

המבקר קובע, כי שיעור ההעסקה של עובדים שיש להם קרובי משפחה ברש"ת הוא 25% לעומת 35% בביקורת הקודמת. נתון זה מצביע על ירידה בשיעור המועסקים שהם קרובי משפחה. יחד עם זאת, הוא מדגיש, כי "הממצאים שהועלו בדוח זה מראים שעדיין קיים שיעור גדול יחסית של קרובי משפחה בקרב עובדי הרשות. בדומה לממצאים בדוח הקודם, עדיין קיימת עדיפות למתן קביעות לעובדים ארעיים שיש להם קרובי משפחה בתאגיד, אם כי התופעה נמצאת בתהליך של צמצום".

בבדיקותיו מצא מבקר המדינה, כי בשנים 2012-2009 קיבלו 271 עובדים קביעות ברשות, ול-51 מהם (19%), היו קרובי משפחה ולחלקם אף כמה קרובי משפחה ברשות, זאת לעומת שיעור של 28% בביקורת הקודמת. נתונים אלה מצביעים על כך שלמרות הירידה בקליטת קרובי משפחה ברשות, לעובד ארעי, שיש לו קרובי משפחה ברשות, יש סיכוי גבוה יחסית לקבל בה מעמד של קביעות.

בגיוס עובדים לתפקידי מיון וניטול בין השנים 2012-2010 גויסו 380 עובדים. ל-53 מהם (14%) היו קרובי משפחה ברשות. מעיון בפרוטוקולים של וועדות הקליטה לתפקידים אלה, לא נמצאו נימוקים לבחירת המועמדים שיש להם קרובי משפחה, וההחלטות לא נכללו בפרוטוקול. בחלק מהפרוטוקולים נרשמו שמותיהם של חברי הוועדה, ובחלק אחר היו חסרות חתימותיהם על סיכום הדיון.
בגיוסים נוספים לתפקידים של הנדסאי חשמל וטכנאי מערכות שינוע שבהם נבחרו מועמדים שיש להם קרובי משפחה ברשות, לא נוהל פרוטוקול מלא של וועדת הקליטה כפי שמתחייב מהנהלים, אלא נכתב בפרוטוקול, כי הוועדה החליטה פה אחד לבחור במועמד שנבחר.

נכון למרץ 2014 מועסקים ברשות 15 עובדים במצב של ניגוד עניינים, או כפיפות לקרוב משפחתם המועסק ברשות, ומוצב אף הוא באותה יחידה.

פגיעה בשיוויון

"על הרשות לעשות את כל הנדרש לצמצום תופעות אלה ולטפל בהצבתם מחדש של עובדים שיש להם קרובי משפחה המועסקים באותה יחידה, בכפיפות או מתוך ניגוד עניינים. העסקה של קרובים ומקורבים פוגעת בציבור הזקוק לשירותיהם של הגופים הציבוריים, וכן נפגע השוויון והייצוג ההולם לקבוצות האוכלוסייה, כפי שהעיר משרד מבקר המדינה עוד בדוח הקודם", מסכם מבקר המדינה את ממצעיו ברשות.

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "הרשות מאמצת את החלטת מבקר המדינה פועלת ותמשיך לפעול ליישום המלצות וממצאי הביקורת. בשנים 2010 -2012 גויסו לרש"ת 1.754 עובדים מהם 4.6% הינם קרובי משפחה לנוכח המלצות המבקר בהנחיית נציבות שירות המדינה ויישומן ע"י הרשות . מספר גיוס העובדים מבני המשפחה והעסקתם נמצא בירידה לעומת שנים עברו. נושא ייצוג העובדים אותו ממלאים ראשי אגפים נמצא בבדיקת ההסתדרות הקובעת את תקנון בחירת ראשי הוועדים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן