Skip to content

"הסטטוס קוו וזכויות העולים להר הבית – יישמרו"

כך הבטיח המפכ"ל, רב ניצב יוחנן דנינו, בדיון חירום שקיימה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. המפכ"ל טען כי הטיפול הנחוש של המשטרה בהתפרעויות הוריד משמעותית את היקפן. "תגברנו באלפי שוטרים והטענה שלא נכנסו לשכונות איננה נכונה. קל מאוד לעבור לנשק חי, 'קדימה הסתער', אבל אנחנו חיים במדינה בה יש להשתמש בכוח בצורה מושכלת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בדיון חירום שקיימה ועדת הפנים והגנת הסביבה בעקבות ניסיון התנקשות ביהודה גליק, אמר המפכ"ל רנ"צ יוחנן דנינו כי "גם אם צריך להביא כוחות רבים נשמור על זכויות העולים להר". עם זאת הבהיר המפכ"ל כי כל הממשלות מאז 67' לא שינו את הסטטוס קוו והדגיש: "אנחנו נשמור על העיקרון".

הדיון בוועדת הפנים: "נשמור על זכויות העולים להר" (צילום: דוברות הכנסת)
הדיון בוועדת הפנים: "נשמור על זכויות העולים להר" (צילום: דוברות הכנסת)

"הקפדנו לקיים הסדרים כלפי כולם כשהשיקול הוא שלום הציבור", אמר המפכ"ל. "ניסיון הרצח של יהודה גליק, הוא חציית כל הקווים במרקם הרגיש של הר הבית. מעשה הטרור הנפשע הזה חייב אותנו להבהיר באופן שלא נאפשר אירועים כאלו. סגירת ההר נועדה להבהיר שזה כלי שלא נהסס להשתמש בו. החלטנו שלא למהר לשנות את זכויות הביקורים. לאורך כל ימי השנה, נעשה הכל שהזכויות תמומשנה, ליהודים ולתיירים, גם אם נצטרך להביא כוחות רבים להר. נקפיד בצורה נחושה יותר מבעבר. גם אם יש רמת סיכון שתחייב הרבה שוטרים נביא את הכוח כדי לשמור על זכויותיהם של העולים להר".

בנושא אחר, הכחיש המפכ"ל בתוקף פרסומים לפיהם היה קרע בין המשטרה לשב"כ. "אין בינינו לשב"כ שום קרע. השב"כ מעביר לנו כל מידע רלוונטי ואנחנו לוקחים את הראיות ומבצעים מעצרים ומגישים כתבי אישום".

בפתח הדיון, אמרה היו"ר, ח"כ מירי רגב: "מזה שנתיים אנחנו מקיימים דיונים דחופים וסיורים בירושלים במטרה להחזיר את השקט ומתוך אפס סובלנות לטרור. אסור לנו לאבד את ירושלים. כשנאבד אותה ביטחונית נאבד גם את תל אביב. כשיש אוזלת יד ורפיסות של המשטרה בתי המשפט וגורמי החוק, כלפי מתפרעים זו התוצאה. אני בעד חופש הפולחן לכולם אבל לא אשנה את הסטטוס קוו בירושלים. היא דרשה את התייחסות המפכ"ל לנושאי המעצרים המנהליים, הרחקה של המתפרעים, ו'נשים בשחור', הממומנות בידי התנועה האסלמית ושותפות להסתה על ההר".

המפכ"ל טען כי הטיפול הנחוש של המשטרה בהתפרעויות הוריד משמעותית את היקפן. "תגברנו באלפי שוטרים והטענה שלא נכנסו לשכונות איננה נכונה. קל מאוד לעבור לנשק חי, 'קדימה הסתער', אבל אנחנו חיים במדינה בה יש להשתמש בכוח בצורה מושכלת. צריך להחזיר השקט וטועה מי שחושב שהסתפקנו בפיזור הפגנות. אנחנו לא מוכנים לקבל את הפרות הסדר והשלכת זיקוקים – הדורשת התייחסות חקיקתית בפני עצמה. חייבים להגביל את הנגישות לזיקוקים כך שעצם החזקתם תחייב רישיון".

במהלך הדיון פרץ עימות בין המפכ"ל לבין ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי. "כוח המשימה שתגברנו עובד כשבוע בכל מוקדי החיכוך ויש ירידה גדולה מאוד בהפרות הסדר וידויי האבנים", אמר המפכ"ל דנינו.

–          ח"כ מוטי יוגב התפרץ לדבריו: "מדווחים לך דיווחי שקר".

–          "מי שסבור שאין ירידה באירועים לא מחובר למציאות", ענה המפכ"ל.

–          ח"כ יוגב: "מי שסבור שאין יידויים אינו מחובר למציאות. תנחת לארץ".

–          המפכ"ל דנינו לא נשאר חייב: "אתה לא מחובר למציאות זה לא ריאלי להיות באפס יידויים, אבל אני לא מוכן לקבל את הרמה הגבוהה של היידויים שראינו. מאז התגבור של השוטרים, יש ירידה משמעותית. נשאיר את הכוחות ללא הגבלה, עד שרמת הביטחון תאפשר אחרת".

המפכ"ל גילה עוד כי היועמ"ש העניק למשטרה את הסמכות להרחקה מנהלית של מסיתים. "רק לפני מספר חודשים ומאז הורחקו בצו מפקד המחוז כבר 87", אמר. בהתייחסו ל"נשים בשחור", ציין כי התבצעו מעצרים "אבל כשמדובר בקריאות תפילה אני מאמין בדרך אחרת. צריך לתפוס את המימון". לדבריו, בשילוב עם השב"כ, נתפס מימון של מיליון שקלים "וזה השפיע ישירות על ההר, בהורדת האירועים".

על העסקתו של המתנקש במרכז למורשת בגין אמר המפכ"ל דנינו כי "אף אחד לא פנה אלינו לבחון את ההעסקה של המפגע ביהודה גליק. צריך יהיה לבחון שינוי גם ברמת החקיקה, אולי בנושא של תעודת יושר, שכיום אסור על פי חוק למעסיקים לדרוש".

המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, אמר כי לחוק שאושר היום בממשלה, התווסף מעבר לזריקת האבנים גם ירי – וזה ייתן מענה כלשהו לגם לירי הזיקוקים.

ראש העיר ניר ברקת: "לא נשלים עם זריקות האבנים. היקפי השוטרים והשינוי בטיפול מביאים להתחלת שינוי מגמה. בשבוע שעבר שמעתי פה את יהודה גליק ועליתי להר. המורביתאת (נשים בשחור), והפרעות המוסלמים לחובשי כיפה ויהודים היא בלתי נסבלת. חייבים לשמור את הסטטוס קוו על ההר ויש להילחם במי שמנסה להפר אותו. אסור שהניסיון לרצח פוליטי יסית אותנו ממימוש הסטטוס קוו על ההר".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי): "אני בד"כ מגבה את המשטרה, אבל דיווח האמת הוא בסיס ליכולת להתמודד. יש מציאות שכל שוטר הפועל תחת המצלמות נקרא למח"ש. צריך לגבות את הכוחות, גם בשכר. היום הם אלו הפועלים בחזית. בנוסף, לא צריך לחשוש להיעזר בצה"ל". הוא קרא "למקד מאמץ משטרתי בנושא ההסתה בפייסבוק".

חברי הכנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה) דוד אזולאי (ש"ס), דרשו לטפל במצב בהר הזיתים ולאפשר אליו גישה חופשית.

ח"כ נחמן שי (העבודה), בירך על "הגישה המתונה של המשרד לבט"פ והמשטרה. זה שאין כמעט הרוגים זו נקודת מפתח". הוא הביע חשש מהפרשנות שתינתן במקרים אחרים לעליית המדרגה שהוצגה על ידי המשנה ליועמ"ש בהיבטי האכיפה מול מיידי אבנים.

חברת הכנסת אורית סטרוק (הבית היהודי): בעוד שלושה ימים ניזכר שוב שמילים יכולות להרוג. נגד גליק וחבריו התנהלה הסתה שלא נדרש תחכום לעלות עליה. אני דורשת לדעת כמה נחקרו לאחר ההתנקשות ואיך נערכים להסתות כאלו לרצח. העובדה שהמשנה ליועמ"ש לא קיבל פניות להרחקה מהשכונות, מדאיגה.  יש לשנות את הסטטוס בהר ולאפשר תפילת יהודים, אבל לפחות תשנו קודם את הסטטוס קוו המשטרתי בנושא סגירת ההר ליהודים".

חברת הכנסת מיכל בירן (העבודה): "חסרה כאן תקווה ותכנית ארוכת טווח. יש גבול לכמות השוטרים שניתן להביא".

ח"כ משה פייגלין (הליכוד), פנה למשנה ליועמ"ש, נזרי, "דף הפייסבוק שלי מגלה אינספור קריאות לרצח. זו הסתה מפורשת לרצח ולא ראיתי שמישהו נעצר או הורחק. כשאנחנו מנסים לאכוף משהו שאינו קשור לסטטוס קוו, וכשאתם כמשטרה עם גיבוי משפטי מאפשרים את ההטרדות אתם אומרים שההר לא בידינו ומושכים עלינו את האלימות. כדורי המרצח שכוונו לידידינו יהודה, כוונו כלפי ריבונותנו בכל הארץ. כשעליתי להר, שמעתי קריאות שבח למרצח. כך, במדיניותכם השגויה אתם מזמינים, שלא ברצונכם, את הרצח הבא".  בתגובה לדברים אלו, ביקש המשנה ליועמ"ש נזרי כי ח"כ פייגלין יעביר את החומר בנושא.

היו"ר ח"כ רגב הודתה לראש הממשלה על התערבותו להחזרת השקט, ואמרה כי יש למנוע את הדלתות המסתובבות. היא אמרה כי תעקוב אחר המצב בהר הזיתים והמעצרים של נשים בשחור וכי תקיים דיון לגבי צווי ההרחקה בשכונות. "אני מצפה שהחלטת המפכ"ל תחלחל למטה ותיושם".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן