Skip to content

נחתמו תקנות לקידום התחרות בענף המזון

מדובר בשקיפות מחירים המחייבות קמעונאים גדולים לפרסם את מחירי המוצרים בחנויותיהם. פרסום המחירים יאפשר לצרכן להשוות מחירים, בתקווה שבכך יופחת יוקר המחייה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר הכלכלה נפתלי בנט
שר הכלכלה נפתלי בנט
שר האוצר יאיר לפיד
שר האוצר יאיר לפיד

שר האוצר, יאיר לפיד ושר הכלכלה, נפתלי בנט, חתמו היום על תקנות לקידום התחרות בענף המזון המחייבות כל קמעונאי גדול לפרסם את מחירי המוצרים הנמכרים על ידו. מדובר ב-19 קמעונאים בארץ שיחויבו לפרסם באינטרנט את כל מחירי מוצרי המזון שהם מוכרים בחנויותיהם בכל רגע נתון.

שקיפות מחירי מוצרים בכל רגע נתון גם באינטרנט. צילום: דן בר-דוב
שקיפות מחירי מוצרים בכל רגע נתון גם באינטרנט. צילום: דן בר-דוב

מטרת המהלך היא כדי לאפשר השוואה עדכנית ושוטפת של מחירי המצרכים הנמכרים בין הקמעונאים ובין החנויות השונות של כל קמעונאי. ההשוואה תאפשר לצרכן לכלכל את צעדיו בבחירת החנות ממנה ירכוש מוצרי מזון על פי סל המוצרים האישי שלו ותסייע, בתקווה שבכך יופחת יוקר המחיה.

עם חקיקת החוק לקידום תחרות בענף המזון החלה ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עבודה אינטנסיבית לגיבוש התקנות שקובעות את הרכיבים הטכניים ואופן העלאת מידע ועדכונו באתר האינטרנט של הקמעונאי. עבודתה של הרשות בשיתוף עם משרד הכלכלה ואגף התקציבים באוצר כללה יעוץ וליווי טכני עם מומחי מיחשוב ודיונים מקיפים עם ציבור הקמעונאים עליהם יחול החוק. כמו כן, שותפו גם מפתחי אפליקציות בציפייה כי יעשו שימוש במידע זה לשם פיתוח אפליקציות להשוואות מחירים.

התקנות קובעות בין היתר:

• הקמעונאי יפרסם שלושה קבצים: קובץ חנויות הרשת, קובץ מצרכים ומחירים וקובץ מבצעים, בעלי מבנה אחיד.
• הקבצים יכללו בין היתר שם המוצר, ברקוד המוצר מחירו הכולל , מחיר ליחידת מידה , מחיר במבצע ועוד.
• תדירות עדכון המחירים יתבצע לא יאוחר משעה מרגע העדכון בחנות .
• אתר האינטרנט יהיה זמין לציבור ברמה של 99.5%.
• הורדת הקבצים תתאפשר במבנה XML, אקסל, Gzip ו – Deflate וכן תתאפשר הדפסתם.

התקנות לא צריכות לעבור שום אישור נוסף, וייכנסו לתוקף בהתאם לחוק, שישה חודשים מיום פרסום התקנות ברשומות בימים הקרובים.

שר האוצר, יאיר לפיד: ״אנחנו ממשיכים להילחם ביוקר המחיה, בעקבות שקיפות המחירים תוגבר התחרות בין הרשתות שתוביל להוזלת המחירים. התקנות יאפשרו לצרכן לבחור את המוצר הזול ביותר מבין היצרנים השונים, הגדולים הבינוניים או הקטנים ולהרכיב עבורו את הסל הזול ביותר ברשת הזולה ביותר.״

שר הכלכלה, נפתלי בנט: " מהפכת הצרכנות החכמה יוצאת לדרך. הימים בהם אפשר לעשות מניפולציות על צרכן עם מוצר כזה או אחר נגמרו. מרגע כניסת התקנות לתוקף הקמעונאים יהיו מחויבים למדיניות מחירים נמוכה כל הזמן על כל המוצרים אחרת הצרכן יוכל ללכת למתחרים שלהם. יקומו אתרי אינטרנט ואפליקציות שיאפשרו לכל צרכן לראות היכן נמצא הסל הזול ביותר האמיתי שלו, וככה הוא יוכל באמת להשוות מחירים. אני רוצה לברך את הממונה על הרשות להגנת הצרכן תמר פינקוס וצוותה על העבודה היפה שעשו.

הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עו"ד תמר פינקוס: "התקנות הן צעד נוסף במאבקה של הרשות להגברת שקיפות המידע ולהנגשתו לציבור הצרכנים במטרה לאפשר לצרכן לבצע רכישה מושכלת .התקנות יאפשרו לצרכן להשוות את מחירי מוצרי המזון ברשתות השיווק ולבנות בעבורו את סל במוצרים הזול ביותר ובכך לעודד תחרות בין העוסקים שתוביל להורדת יוקר המחיה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן