Skip to content

נתניהו: ישראל לא תאפשר לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית

שרת החוץ החדשה של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, בביקור ראשון בישראל: "ביטחון ישראל לעולם לא יובטח אלא אם תהיה מסגרת אזורית שתאפשר זאת. אם התהליך המדיני לא יתקדם, "המתח בירושלים ובאזור כולו יגבר ונגלוש אחורה לאלימות. יש צורך דחוף לנוע קדימה בדיאלוג. מעולם לא היה מסוכן כל כך לישראל לחיות באזור הזה כמו היום, אבל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מאשים את ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בהתססת האלימות בהר הבית ואומר כי "עליית יהודים להר הבית קיימת כבר עשרות שנים בהסדר מוסכם, מאז מלחמת ששת הימים" וכי ירושלים תישאר חלק מישראל בכל הסכם עתידי שייחתם עם הפלסטינים. עם זאת חזר ראש הממשלה והדגיש כי ישראל לא תאפשר לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית.

נתניהו אמר זאת בפגישה שקיים בלשכתו, עם הממונה החדשה על יחסי החוץ באיחוד האירופי, פדריקה מוגריני.

נתניהו ומוגריני. "הסטטוס קוו יישמר" (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
נתניהו ומוגריני. "הסטטוס קוו יישמר" (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

"אנו מארחים אותך כאן בזמן שההסתה האיסלאמיסטית המיליטנטית מנסה לעורר אלימות בישראל, ובפרט בירושלים ובפרט בהר הבית, מתוך כוונה לשנות את הסטטוס קוו על הר הבית", אמר נתניהו. "הר הבית הוא האתר של בית המקדש היהודי ושל מסגד אל אקצא והוא סמוך לאתרים קדושים לנצרות. אנו מחויבים לשמירה על הסטטוס קוו והגישה לבני כל הדתות ואנו מקפידים על כך באדיקות.

"אנו ניצבים מול קמפיין מתמשך של שטנה והכפשה, כאילו ישראל מנסה לפעול כנגד המסגד ולשנות את ההסדרים הקיימים", אמר נתניהו. "זוהי, באופן מוחלט, לא המדיניות שלנו. אנו ניצבים מאחורי הסדרי הסטטוס קוו שקיימים שנים רבות ולא נאפשר לשנות אותם, בין אם באמצעות פעולות ובין אם בחקיקה, והבהרתי זאת היטב. במקביל, אנו רואים בדאגה גוברת את העובדה שגופים אסלאמיסטים, לרבות האחים המוסלמים, חמאס ואבו מאזן, יו"ר הרש"פ פועלים יחדיו בקמפיין של בערה, וקוראים לנקוט בכל הצעדים, כולל אלימות, למנוע מיהודים לממש את זכותם לעלות להר הבית. הסדר זה היה שם במשך עשרות רבות של שנים מאז מלחמת ששת הימים. אנו ניצבים מאחורי זכותם של יהודים לעלות להר הבית – הם מתפללים בכותל המערבי אך יש להם זכות לעלות להר הבית. אנו ניצבים מאחורי זכותם של מוסלמים לעלות להר הבית ולהתפלל במסגד אל אקצא – הם עשו זאת במשך עשרות רבות של שנים וימשיכו לעשות זאת. אך אנו דוחים את ההסתה הזאת לאלימות ונעשה כל שביכולתנו להחזיר את השקט והסדר".

נתניהו אמר עוד למוגריני כי שוחח אתמול עם עבדאללה מלך ירדן. "שנינו הסכמנו שעלינו לפעול יחדיו להשיב את השקט ולדחות אלימות והסתה. אני חושב שיש בכך חשיבות".

נתניהו חזר וטען כי  שורש הסכסוך עם הפלסטינים הוא סירובם המתמשך להכיר בזכותו של העם היהודי למדינה משלו. "הפלסטינים מצפים מאיתנו להכיר בזכותם למדינה משלהם אך הם אומרים לעם היהודי, שנמצא פה קרוב ל-4,000 שנה, מימי אברהם, שאין לו זכות למדינה משלו. זהו אבסורד. להכיר במדינה פלסטינית, כפי שעשו מספר מדינות באירופה, מבלי לדרוש הכרה מקבילה מצדם במדינת הלאום של העם היהודי הוא מעשה חסר אחריות".

מוגריני וליברמן: "כהמצב כל כך דרמטי יש גם הזדמנות" (צילום: נועם מוסקוביץ')
מוגריני וליברמן: "כהמצב כל כך דרמטי יש גם הזדמנות" (צילום: נועם מוסקוביץ')

בנושא האיראני אמר נתניהו למוגאריני:  "החשוב מכל הוא האפשרות שאיראן תהפוך למדינת סף גרעינית. זה יהיה משגה חמור. אם בידי איראן תישאר יכולת שיורית להעשיר אוראניום לפצצה גרעינית, בסופו של דבר זה יביא לחוסר יציבות בעולם. לא רק באזורנו, זאת סכנה ישירה לא רק לישראל, אותה איראן שואפת להשמיד, אלא גם לכל המזה"ת ומעבר לו. אני חושב שיש לעצור זאת. כלכלתה של איראן רגישה לסנקציות, יש להציב בפניה סטנדרטים מחמירים ואני מאמין שהסכם רע עם איראן יסכן את העולם כולו. עדיף לא להגיע להסכם כל מאשר להגיע להסכם רע שישאיר בידי איראן את היכולת להעשיר אוראניום לנשק גרעיני".

נתניהו אמר עוד כי חשוב מאד למנוע את התפשטותה של דאע"ש ולעצור אותה. "אני מאמין שזה אפשרי ותומך במאמצי הקהילה הבינלאומית. אני חושב שהמאבק בדאע"ש לא צריך לבוא על חשבון המאמץ למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני. יש לפעול בשני כיוונים אלה באופן עצמאי ולא לקשור אחד בשני. חשוב לוודא שאף צד בסכסוך השיעי-סוני ישיג יתרון וכמובן חשוב לוודא שאף צד לא ישיג נשק גרעיני. זה יביא למפנה היסטורי".

קודם לכן נפגשה מוגאריני עם שר החוץ אביגדור ליברמן, שאמר לה: "אנו מוכנים לשיחות שלום, שיחות ישירות בכל זמן נתון בכל מקום בעולם. אני חושב שהכדור במגרש שלהם". בהתייחסו לפרסום ב"וולסטריט ג'ורנל", על המכתב החשאי ששיגר הנשיא אובמה למנהיגה הרוחני של איראן, חמנאי, אמר ליברמן: "לא מתקבל על הדעת שאיראן תהיה שותפה לקואליציה של מדינות מתונות ולכל דיאלוג מזרח תיכוני". הוא הוסיף שהסכם עם איראן לשיתוף פעולה נגד דאעש יהיה טעות וישראל תתנגד לו.

מוגריני והרצוג מניחים זר על האנדרטה לזכר רבין בכיכר רבין בת"א (צילום: יעל צור)
מוגריני והרצוג מניחים זר על האנדרטה לזכר רבין בכיכר רבין בת"א (צילום: יעל צור)

עם שרת החוץ החדשה של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, נפגשה גם עם שר האוצר, יאיר לפיד. בפתח הפגישה הדגיש לפיד את חשיבות היחסים של ישראל והאיחוד האירופי הן היבט הכלכלי והן בהיבט הפוליטי, יחסים שמבוססים על ערכים משותפים של דמוקרטיה, סבלנות ופלורליזם.

 "על כולנו לפעול במהרה להוריד את רמת המתח בירושלים ולהחזיר את השקט לעיר. אנחנו לא נאפשר שירושלים עיר הבירה שלנו תהיה בת ערובה של טרור, הסתה ואלימות. שום ממשלה באירופה ובעולם לא הייתה מגלה שום סובלנות כלפיי טרור של רכבים שפוגע והורג אזרחים חפים מפשע", אמר לפיד למוגריני."זה הזמן של המנהיגים שלנו ושל הפלסטינים לנהוג באחריות, לגנות את האלימות ולפעול כדי להשיב את הסדר. הממשלה בישראל מחויבת לשמר את הסטטוס קוו בהר הבית ולאפשר חופש דת לכולם".

בהתייחסו לתהליך המדיני אמר השר לפיד: "ישראל מחויבת לפתרון של שתי מדינות לשני עמים, זאת המדיניות של ממשלת ישראל. אנחנו צריכים למצוא את הדרך להשיג את המטרה הזאת. אני מאמין שהפתרון יכול להימצא באמצעות מסגרת אזורית רחבה בתמיכה של האיחוד האירופאי וארצות הברית"

שרת החוץ של האיחוד האירופי, שגם הניחה זר על האנדרטה לזכרו של רבין, בכיכר רבין בתל אביב, הדגישה בכל פגישותיה כי הדרך היחידה להבטחת ביטחון היא שלום המבוסס על פיתרון שתי המדינות. היא הדגישה כי  מטרת ביקורה הוא, בראש ובראשונה, להקשיב דבר ראשון ולבחון איך ניתן יהיה להתניע את תהליך השלום.

"קיומה של ישראל מעולם לא היה מסוכן כל כך באזור זה כמו היום, אבל כאשר המצב כל כך דרמטי יש גם הזדמנות", אמרה מוגריני במסיבת העיתונאים המשותפת שקיימה עם שר החוץ, אביגדור ליברמן. "יש כמה מדינות ששותפות לאיום. זה מקור להבנה משותפת. האיחוד האירופי ניצב לצד ישראל כשמדובר בדאגותיה לביטחון אזרחיה. אנו מוכנים לעבוד בכיוון של חידוש את השיחות וגם להבטיח שהוא יביא לפתרון של שתי מדינות. במתווה הזה, התנחלויות חדשות הן מכשול".

מוגריני הדגישה – וליברמן מיהר להסכים עימה – שיש צורך בגישה אזורית. "אני מאמינה שביטחון ישראל לעולם לא יובטח אלא אם תהיה מסגרת אזורית שתאפשר זאת. האיחוד האירופי יהיה מוכן לעבוד בכיוון הזה עם כל עמיתנו באזור". היא הזהירה כי אם התהליך המדיני לא יתקדם, "המתח בירושלים ובאזור כולו יגבר ונגלוש אחורה לאלימות. יש צורך דחוף לנוע קדימה בדיאלוג, שיוביל לתוצאה אחרת".

באירוע שערכה מפלגת העבודה היום לציון 19 שנים להירצחו של רה"מ יצחק רבין, הניחה מוגריני זר על האנדרטה לזכרו של רבין, במקום שבו נרצח בכיכר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן