Skip to content

המשטרה נערכת היום מחשש לאינתיפאדה בגבולות הקו הירוק

לראשונה מאז צוק איתן - בעקבות הצעיר שנורה למוות בכפר כנא, המשך ההתפרעויות בירושלים והיום השבתת המגזר הערבי על מוסדות החינוך, המועצות והעסקים – המשטרה הכריזה על מעבר למצב חירום רמה ג'
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתום הערכת מצב שנייה שקיים אמש (מוצ"ש) המפכ"ל, רב ניצב יוחנן דנינו, בהשתתפות סגל הפיקוד הבכיר, הוחלט כי החל מהיום (ראשון) המשטרה עוברת לפעילות מיוחדת ברמה ג', רמה אחת לפני הרמה המבצעית הגבוהה ביותר. המפכ"ל התייחס בדבריו לאירוע הירי בכפר כנא ואמר "ראיתי במהלך היום את ההתקפות חסרות הבסיס והאחריות כלפי שוטרי משטרת ישראל, ואני אומר כאן באופן שאינו משתמע לשתי פנים – פיקוד המשטרה בראשותי נותן גיבוי מלא ללוחמי, שוטרי ומתנדבי משטרת ישראל העושים ימים כלילות, במסירות ובנחישות למען שלומם וביטחונם של אזרחי מדינת ישראל… הנחיתי לשיתוף פעולה מלא עם מח"ש ומתן קשב כנדרש. כולנו נמתין לתוצאות החקירה, ביקשתי מראש מח״ש לתת לה עדיפות עליונה".

דנינו הדגיש כי "בתוך כך, אני רוצה להבהיר בצורה ברורה וחד משמעית, אין מדיניות הפעלה מבצעית שונה למגזר זה או אחר. האכיפה הייתה ותישאר שוויונית, מקצועית והוגנת". הוא ציין כי הנחה " את המפקדים להמשיך ולפעול בערוץ ההידברות עם גורמי הנהגה במגזרים השונים להרגעת הרוחות ולמניעת הסתה ובמקביל לפעול בנחישות כנגד גורמי קיצון המעוניינים להתסיס את האווירה בימים אלה".

ועדת המעקב של ערביי ישראל הכוללת את ראשי הרשויות העבריות בישראל הכריזה אתמול על השבתת המגזר הערבי שתכלול בתוכה עסקים ומוסדות חינוך. משמעות הדבר הוא כי אלפי צעירים יצאו לרחובות והמשטרה נערכת לעימותים בהתאם. גורמי משטרה מסרו כי המשטרה תיערך היום ותתגבר כוחות בערים מעורבות כמו חיפה ועכו. 1200 שוטרים יתווספו לשיטור במגזר הערבי כדי להשתלט על התפרעויות אם יהיו כאלו. ברחבי מחוז צפון יתפרשו מאות שוטרים ויחידות יס"מ כשחלק מכוחות השיטור שהעביר מחוז צפון לפעילות בירושלים, חוזרים לפעול בצפון. כוחות השיטור השונים צוידו באמצעי פיזור הפגנות ולדברי גורמי משטרה המשטרה תמנע התפרעויות ולא תאפשר הפרות חוק.

ידויי אבנים בשועפט (צילום: מען)
ידויי אבנים בשועפט (צילום: מען)

 

רכב שנפגע מאבנים (צילום: איחוד והצלה שומרון)
רכב שנפגע מאבנים (צילום: איחוד והצלה שומרון)

בהמשך לירי בכפר כנא, הגיבו במשטרה ואמרו כי "ההרוג ניסה לדקור שוטרים בעת מעצר של אחד התושבים. לכן ירו בו. אנו ממשיכים בחקירת האירוע". השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' אמר אתמול כי האירוע בכפר כנא נמצא כעת בחקירת מח"ש, ולכן יש לנהוג באיפוק ולהמתין לממצאי החקירה. לדבריו, "השוטרים חשו שהם נמצאים בסכנת חיים לאחר שאדם החמוש בסכין תקף אותם על מנת לפגוע בחייהם, ועל כן הגיבו כפי שהגיבו". "אין לי אלא להצר על תגובות מתלהמות של אישים מסוימים המנסים לזכות בהון פוליטי ולהתסיס מגזר שלם באופן לא אחראי. אמשיך לגבות את השוטרים שעושים מלאכתם נאמנה בשמירה על הסדר ועל ביטחון הציבור ואני קורא לכולם לשמור על איפוק והרגעת הרוחות", אמר השר.

חיפה: מפגינים קראו ל"מדינה דו לאומית" ברוח וגם: "בדם נפדה אותך פלסטין" (צילום מסך)
חיפה: מפגינים קראו ל"מדינה דו לאומית" ברוח וגם: "בדם נפדה אותך פלסטין" (צילום מסך)

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להתפרעויות האלימות שהתפשטו ברחבי המדינה: "ישראל היא מדינת חוק. לא נסבול הפרות סדר והתפרעויות. נפעל נגד זורקי האבנים, חוסמי הצירים והקוראים להקמת מדינה פלסטינית במקום מדינת ישראל. מי שלא יכבד את החוק הישראלי ייענש במלוא החומרה. אנחה את שר הפנים לבחון שלילת אזרחות של הקוראים להשמדת מדינת ישראל", הזהיר נתניהו.

שר החוץ, אביגדור ליברמן, שיבח את דברי אהרונוביץ' לשוטרים שהורה לשוטרים להרוג מחבלים ואמר: "אני מגבה את אמירתו של השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' שמחבל שפוגע באזרחים דינו להיהרג ומחזק את משטרת ישראל שפועלת ברוח זו של אפס סובלנות לטרור. מקרים כמו אלו שהתרחשו בימים האחרונים ואמש, בהם מחבלים מנסים לפגוע באזרחים תמימים, הם מקרים חמורים. יש לנהוג בהם בהתאם, בנחישות וביעילות וכך עושים שוטרי משטרת ישראל שמסכנים את חייהם בשמירה על שלום האזרחים מפני המחבלים הללו".

לאחר המהומות שהחלו אתמול בכפר כנא כבר בשעות הבוקר, התפשטו בשעות הערב התקריות האלימות לירושלים והשומרון ובחיפה קראו מפגינים לשחרור פלסטין ולמדינה דו לאומית.

אוטובוס אגד בכביש 65 מול תחנת משטרת עירון, נרגם באבנים וכתוצאה מכך שני נוסעים נפצעו קל. כך מסר דובר חוף במחוז צפון במשטרה, שוטרים מהתחנה פתחו בסריקות לאיתור חשודים, אך טרם נעצר איש. האוטובוס עצמו המשיך לדרכו לעפולה ללא דיחוי.

בכביש 60 בסמוך לצומת שילה, יידו פלסטינים אבנים, כתוצאה מכך נפגע קל מאבן בראשו פעוט בן 3 שפונה על-ידי מד"א לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים

אמש חזרו רעולי פנים בשכונות הערביות ליידות אבנים וזיקוקים לעבר כוחות משטרה. כמה עשרות רעולי פנים יידו בקבוקי תבערה ואבנים לעבר כוח משטרה ולוחמי מג"ב שפועל בא-טור. הכוח פיזר את המתפרעים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות וללא נפגעים. בראס אל עמוד יידו פלסטינים אבנים וירו זיקוקים לעבר כוח משטרה ומג"ב. נער בן 15 נעצר לאחר שכוח מג"ב רדף אחר חשוד שנמלט לתוך מבנה, שם נעצר. יחד עמו נעצר חשוד נוסף לאחר שאיים על שוטר. ברובע המוסלמי בעיר העתיקה ספג כוח מג"ב אבנים, בקבוקי תבערה וזיקוקים. המתפרעים פוזרו.

בחיפה הפגינו אמש כ-200 מפגינים מחד"ש ומארגונים אסלאמיים במחאה על האירועים בירושלים ובכפר כנא. ההפגנה נערכה בשדרות בן גוריון בחיפה. המפגינים מחד"ש נשאו שלטים הקוראים ל"שתי מדינות לשני עמים" וקראו להקמת מדינה פלסטינית "שבירתה ירושלים המזרחית". אך במעלה שדרות בן גוריון החיפניות התגודדו מפגינים של התנועה האסלאמית, בני כפר כנא ומפלגת בל"ד שקראו בערבית: "ברוח ובדם נפדה אותך פלסטין".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן