Skip to content

הסלמה בשטח: צה"ל והמשטרה מעבים כוחות, משלחת יצאה לקהיר

צה"ל הקפיץ מאות לוחמים לשטחים בעקבות התגברות מעשי האלימות. משלחת ישראלית הגיעה אתמול לקהיר על מנת לדון במצב הביטחוני בעזה ובסיני. התראה בפני פיגוע יזום שיביא לאינתיפאדה שלישית. אחותה של דליה למקוס: "בא לי לצרוח לכולם - אל תפסיקו לנסוע בטרמפים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אדם אחד נפצע הבוקר (שלישי) באורח קל לאחר שאבנים הושלכו לעברו, בעת שנסע על כביש 60, סמוך לצומת בית חאנון. המתנחל עצר את רכבו וירה לעבר המתפרעים לטענתו הוא ביצע ירי באוויר בלבד.
קודם לכך בשכונת בית צפפה בירושלים, נוקבו צמיגי חמישה כלי רכב השייכים לתושבי השכונה הערביים. על מדרכה סמוכה רוססה הכתובת "אין רכבים, אין ערבים". משטרת ירושלים פתחה בחקירה.

הבוקר האריך בית המשפט המחוזי בתל אביב את מעצרו של נור אלדין אבו חאשיה (18), שחשוד ברצח אלמוג שילוני בתל אביב. מעצרו של המחבל הוארך ביום אחד בלבד. פרקליטתו עורכת הדין מיכל עורקבי טענה בפני השופט כי החשוד לא הובא לפני בית המשפט עקב מצבו הרפואי כשהמשטרה הציגה בבית המשפט מסמך המאשר כך. "יש כאן חשוד שלא הובא בפני ביהמ"ש והאישור הרפואי מאד כללי ולכן שאלתי אם הוא נחקר כדי לדעת אם בהכרה או לא בהכרה ולא ברור מדוע לא הובא המסמך רפואי המאשר זאת, אך איננו מספק. היה ניתן לעשות מאמץ ולהביאו לפני בית המשפט", טענה עורקבי והוסיפה כי הוקפצה לבית המשפט מבלי שפגשה את החשוד ומבלי שהיא יודעת כי הוא מבקש את יצוגה או מעוניין בפרקליט אחר מהסנגוריה הציבורית. "אני נאלץ לדון בעניינו של חשוד שלא נמצא בפניי ואף לא נפגש עם באת כוחו, וכשלא ברור כלל אם הוא מעוניין בייצוג שלה, וזאת כאשר אין אישור רפואי מפורט,, קבע ירון גת שופט בית המשפט ואישר את הארכת מעצרו ב-24 שעות בלבד.

לפנות בוקר נעה קבוצת מתנחלים על ציר התנועה בין מחסום זעתרא ומחסום חווארה מדרום לשכם וניפצה שמשות 30 מכוניות שחנו לאורך הכביש העובר בחווארה. באירוע אחר שהתרחש בשעות הלילה נעצרו ארבעה נערים יהודים בני 13 לאחר שיידו אבנים לעבר מונית בירושלים. הם הודו במעשה וסיפרו כי ביצעו אותו על רקע לאומני. משטרת ישראל תבקש היום את הארכת מעצרם.

אמש, בפעילות היחידה לפשיעה לאומנית של מחוז ש"י, נעצרו שלושה (בגיר ושני קטינים) שיידו אבנים לעבר מקום בו התקיימה תערוכה של "בצלם" ברח' גדליהו אלון בירושלים. השלושה יובאו היום להארכת מעצר בפני שופט.

אתמול סיימה מחלקת החבלה במשטרת ישראל מחוז חיפה בדיקת צינור שהושלך לעבר שוטרים במהומות ההפגנה בצומת פרדיס מדרום לחיפה ערב קודם לכן. מבדיקה החבלנים עלה כי מדובר במטען צינור מאולתר שהכיל חומר נפץ. עדויות שנאספו בשטח מאששות כי המטען הושלך לעבר כוח שוטרים שהוצב במקום בשל מחאה של תושבים. "מדובר באירוע חמור ביותר", אמר מפקד מחוז צפון ניצב חגי דותן והוסיף כי המשטרה לא נאפשר לפגוע בשוטרינו הפועלים להרגעת הרוחות ושמירת הסדר" . במהלך הלילה (שני) דווח למשטרת חיפה כי הושלכו אבנים לעבר אוטובוס אגד קו 960 במחלף באקה וכן לעבר אוטובוס קו 959 ליד מי עמי שנסעו לכיוון צפון, בשני המקרים נגרם נזק לשמשות האוטובוסים וללא נפגעים. ניידות תחנות עירון ואום אל פאחם ביצעו סריקות אך טרם נעצרו חשודים.


שני הנרצחים הובאו היום למנוחות

שני הישראלים שנרצחו אתמול בתל אביב ובגוש עציון, הובאו היום למנוחת עולם. בהר הרצל בירושלים יובא למנוחות סמל ראשון אלמוג שילוני בן ה-20 שנרצח בידי מחבל בפיגוע הדקירה בתל אביב, הוא נפגע אנושות ומת מפצעיו בבית החולים שיבא שבתל השומר בתל אביב.

הבוקר הובאה למנוחות דליה לנקוס בת ה-25 שנרצחה בפיגוע הדקירה בצומת שבות שבגוש עציון. לוויתה התקיימה בהתנחלות תקוע שם התגוררה עם הוריה. "אני רוצה לצרוח לכולם, לאומה שלי ובעיקר לעצי, אל תפסיקו לנסוע בטרמפים" קראה מיכל אחותה של דליה, "אל תתנו להם את התענוג הזה, שהם מצליחים לעצור ולמנוע מאיתנו לחיות את החיים שלנו, פשוט אל תעצרו את חייכם". היא סיפרה שלאחר פיגוע הדקירה בשנת 2006, ממנו ניצלה דליה, "שאלתי אותך איך את יכולה להמשיך ולנסוע בטרמפים ולעמוד בצומת בו נדקרת, ואת, באצילות נפש, חיזקת אותי – נראה לך שאתן להם לנצח אותי?".

מיכל שילוני, אמו של אלמוג סיפרה הבוקר כי אתמול אלמוג היה בדרכו לתל השומר והיא ניסתה ליצור איתו קשר והוא נענה. "הבנתי שמשהו קרה", היא סיפרה, "אז התחילו כול מני חברים לשאול אם ראיתי את אלמוג ומה איתו והבנתי שהרע מכול קרה", "ואז הגיעה הדפיקה בדלת שאף פעם אתה לא מוכן לה". סיפרה האם. המשפחה ביקשה מהתקשורת לא לסקר את הלוויה שתתקיים היום בבית העלמין שבהר הרצל בשעות הצהריים.

דליה לנקוס ואלמוג שילוני ז"ל (עריכה: טלי איצק)
דליה לנקוס ואלמוג שילוני ז"ל (עריכה: טלי איצק)


צה"ל מתגבר כוחות בשטחים – משטרת ישראל בכוננות ג' ומשלחת ישראלית הגיעה לקהיר

בצל האירועים בישראל ובשטחים, הגיעה לקהיר משלחת ישראלית לשיחות עם המצרים. כך מדווחת סוכנות מען הפלסטינית. על פי הדיווח אישר מקור בשדה התעופה שבקהיר כי המשלחת הגיעה אתמול (שני) בשעות אחר הצהרים לשדה התעופה בקהיר, שם התקבלה על ידי בכירים של המודיעין המצרי. המשלחת צפויה להיפגש עם בכירי הביטחון המצרים ולדון עמם על הנעשה בישראל והתפתחות גורמי טרור ברצועת עזה, ועל המצב בסיני, לשם הזרימה לאחרונה מצרים 2 גדודי חי"ר וטנקים בהסכמת ישראל. כמו כן, צפויה משלחת לדון בהמשך השיחות הבלתי ישירות של ישראל עם החמאס והפלסטינים כפי שסוכם בין ישראל לחמאס לקראת סיום מבצע צוק מגן והפסקת הלחימה.

מציבים בטונדות (צילום ארכיון: אתר בחדרי חרדים)
מציבים בטונדות (צילום ארכיון: אתר בחדרי חרדים)

השיחות בין ישראל לגורמי הביטחון במצרים יסבו בין השאר על אינפורמציה שלהגיע לידי המודיעין בישראל לפיה ארגוני הטרור מתכננים לבצע פיגוע / אירוע ביטחוני שיביא לפרוץ האינתיפאדה השלשית.
אתמול הזדרז ארגון הג'יהאד האסלאמי בעזה לקחת אחריות על שני פיגועי הרצח, בתל אביב וצומת שבות. בהודעה שהוציא הג'יהאד האסלאמי נמסר כי "שני מעשי הגבורה שבוצעו בתל אביב ומצפון לחברון הם חלק מהתגובה הטבעית לפשעי שלטון הכיבוש בירושלים וכנגד הקדוש חמד חיר אל א'דין בכפר כנא".

חברי המשלחת המשותפת לחמאס ולרשות הפלסטינית בקהיר (צילום ארכיון: מען)
חברי המשלחת המשותפת לחמאס ולרשות הפלסטינית בקהיר (צילום ארכיון: מען)

כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו הבוקר (שלישי), כי כוחות צה"ל עצרו במהלך הלילה קרובי משפחה של שני המחבלים מבצעי פיגועי הרצח. סוכנות הידיעות מען הפלסטינית דיווחה כי אביו ושלושה מאחיו של המחבל מהפיגוע בתל אביב, נור אל-דין אל-חאשיה, נעצרו במחנה הפליטים עסכר שבמזרח שכם. בסוכנות הידיעות הרשמית הפלסטינית צפא, דווח כי גם אחיו וגיסו של המחבל מגוש עציון, מאהר חמדי אל-השלמון, נעצרו בביתם שבחברון. על פי הדיווח, מקורות מקומיים מסרו כי כוח צה"ל פשט על בתים של קרובים נוספים. כמו כן דווח שמלבד קרובי המשפחה נעצרו כמה מבוקשים אחרים ברחבי הגדה המערבית.

ישיבת חירום בלשכתו - נתניהו (צילום: חיים צח לע"מ)
ישיבת חירום בלשכתו - נתניהו (צילום: חיים צח לע"מ)

אמש, בתום דיון ביטחוני שנערך בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה ראש הממשלה על נקיטת צעדים נגד פעילי טרור ועל הריסת בתי שני המחבלים. בדיון בו השתתפו בין השאר, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', הרמטכ"ל בני גנץ, ראש השב"כ יורם כהן, מפכ"ל המשטרה רנ"צ יונן דנינו והיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. במקביל לכך משטרת ישראל שממשיכה לפעול ברחבי המדינה על פי כוננות רמה ג' שהיא דרגה אחת מעל הכוננות הגבוהה ביותר, צה"ל החל לתגבר את כוחותיו החל משעות הבוקר (שלישי) בצירים הראשיים ביהודה ובשומרון מתוך כוונה להיערך לגלי התפרעויות מהומות בשטחים. תוך כך, צה"ל החל מהבוקר לעבות את כוחותיו לאורך קו התפר עם ישראל במאמץ למנוע מעבר שב"חים (שוהים בלתי חוקיים) לישראל. כמו כן, בהמשך לאירוע הפגיעה בטרמפיאדה בצומת שבי שבות, הוחלט בצה"ל להציב בטונדות בשאר תחנות ההיסעים – טרמפיאדות ברחבי גוש עציון. לצורך עיבוי הכוחות הופסק אימון לוחמי גדוד 51 בחטיבת גולני וחמש מאות לוחמים הועברו לטובת אוגדת איו"ש.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן