Skip to content

נתניהו: "אני אחראי שהשת"פ בין שב"כ לצה"ל – יימשך"

"צה"ל והשב"כ הם שני גופים חזקים מאוד עם אנשים מעולים", אמר ראש הממשלה בניסיון להרגיע את הרוחות. "שיתוף הפעולה ביניהם הוא נדבך יסוד בביטחון הלאומי שלנו, ושיתוף הפעולה הזה הניב תוצאות משמעותיות בשדה הקרב במהלך 'צוק איתן'. הוא הציל חיים רבים". השב"כ פרסם הודעת הבהרה ובה חזר בו מהטענה כי התריע על היערכות חמאס למלחמה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אני, כראש ממשלה, אחראי ששיתוף הפעולה יימשך כי ביטחון אזרחי ישראל עומד תמיד מעל לכל מחלוקת". במילים אלה התייחס היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לעימות בין צה"ל לשב"כ, על רקע השידור בתוכנית "עובדה", שבה טען השב"כ כי התריע עוד בחודש ינואר, על היערכות חמאס למלחמה בחודש יולי.

נתניהו, יעלון וגנץ. "ביטוי עמוק לחוסר קולגיאליות בין ארגונית" (צילום: חיים צח/לע"מ)
נתניהו, יעלון וגנץ. "ביטוי עמוק לחוסר קולגיאליות בין ארגונית" (צילום: חיים צח/לע"מ)

"צה"ל והשב"כ הם שני גופים חזקים מאוד עם אנשים מעולים", אמר ראש הממשלה. "שיתוף הפעולה ביניהם הוא נדבך יסוד בביטחון הלאומי שלנו, ושיתוף הפעולה הזה הניב תוצאות משמעותיות בשדה הקרב במהלך 'צוק איתן'. הוא הציל חיים רבים".

 הבוקר פרסם השב"כ הודעת הבהרה ובה חזר בו מהטענה כי התריע על היערכות חמאס למלחמה כשבעה חודשים לפני מבצע "צוק איתן". עם זאת לא הייתה בהודעה התנצלות.

בהודעה שפרסם השב"כ נאמר כי "ידיעות שהופצו ע"י שב"כ החל מינואר 2014 הצביעו על תחילת הערכות ואימונים של חמאס לקראת עימות אפשרי עם ישראל. ראוי להדגיש כי בשום שלב לא טענו אנשי השב"כ, ובכלל זה המרואיינים לכתבה, כי שב"כ העביר לאור ידיעות אלו, התרעה למלחמה מול חמאס ביולי".

עוד נאמר בהודעה כי "החל מסוף אפריל בעקבות מידע חדש הופצה ע"י שב"כ התרעה על כוונות חמאס להוציא לפועל פיגוע גדול אשר עלול להוביל למערכה. יובהר כי מרגע שהגיע המודיעין על הפיגוע, דרכו צה"ל והשב"כ את כלל המערכים המודיעיניים והמבצעיים לסיכולו. ההכנות נעשו בשיתוף פעולה מלא בין צה"ל לשב"כ".

נתניהו וראש השב"כ יורם כהן. הודעת הבהרה - לא התנצלות (צילום ארכיון: באדיבות השב"כ)
נתניהו וראש השב"כ יורם כהן. הודעת הבהרה - לא התנצלות (צילום ארכיון: באדיבות השב"כ)

בנוגע למנהרות הטרור הבהירו בהודעת השב"כ כי המידע שהיה בידי מערכת הביטחון, טרם מבצע 'צוק איתן', "נגע למספר מנהרות ומיקום פירי הכניסה בתוך הרצועה. עם זאת", נאמר בהודעה. "לא היה בידי גורמי הביטחון מידע בדבר תוואי חדירת המנהרות לשטח ישראל ובדבר מיקומם של פירי היציאה. יצויין כי נעשה מאמץ אינטנסיבי משותף לחשיפת האיום שנשקף לתושבי עוטף עזה מהמנהרות".

אולם מי שחשב שבכך הסתיים העימות – טעה. חרף ההבהרה שפרסם השב"כ, הבהיר ראש השב"כ, במכתב שהפיץ מאוחר יותר לגמלאי הארגון, כי השב"כ אינו חוזר בו מהטענות שהשיעו נציגיו בתוכנית "עובדה".

"אנו עומדים מאחרוי כל הדברים שנאמרו בתוכנית על ידי אנשינו. דברים אלה הם מדויקים ומשקפים את תמונת המציאות ואת השתלשלות האירועים נכונה", כתב ראש השב"כ, יורם כהן, במכתב שפורסם לראשונה בערוץ 10. "כל המידע שנמסר בכתבה על ידי אנשינו הינו אמין ומגובה באסמכתאות. אנחנו נאמנים ליושרה לאותנטיות ולאמת המקצועית שלנו ונמשיך לפעול לאור הערכים המנחים אותנו לאורך שנים".

עוד נאמר במכתבו של ראש השב"כ: "הדרך והמסרים בהם בחר צה"ל להציג את התייחסותו לדברים, מבלי ששמע אותם או צפה בתוכנית, הם אלה שהובילו לחילופי הדברים הקשים ולעימות הקשה שהתגלע. לאחר התוכנית ומבלי ששוחח עמי, שיגר הרמטכ"ל אל ראש הממשלה ואל שר הביטחון מכתב חריף, בו הועלו טענות קשות ביותר וחסרות בסיס נגד הארגון".

הודעת ההבהרה של השב"כ פורסמה בעקבות התערבותו של ראש הממשלה אתמול, שמיהר לזמן אליו את הרמטכ"ל וראש השב"כ – ולדרוש מהם לפעול בשיתוף פעולה. זאת, אחרי מכתבו הנזעם של הרמטכ"ל לראש הממשלה, שהאשים כי "בתכנית 'עובדה' חצו גורמי שב"כ כל נורמה מוסרית ואתית" וכתב כי "זהו ביטוי עמוק לחוסר קולגיאליות בין ארגונית ומהווה מבחינתי חציית קו אדום".

גנץ האשים במכתבו לנתניהו את השב"כ בהצגת מידע "באופן מגמתי, שיצר מצג שווא שלפיו השב"כ הוא ארגון המודיעין הבלעדי לרצועת עזה, שביצע מלאכתו נאמנה בעוד שכל היתר – אמ"ן, צה"ל והדרג המדיני – קפאו".

הרמטכ"ל גם הכחיש חד משמעית את הטענה לפיה השב"כ העביר התרעה על מלחמה שאמורה להיפתח בחודש יולי ואמר כי בשום דיון בראשותו, לא הוצג נושא המלחמה או המערכה האפשרית, לא בדרג הצבאי ולא בדרג המדיני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן