Skip to content

מאות הרוגים בשריפת כלא בהונדורס

בתי הכלא במדינה הם מלכודות מוות. משפחות מבוהלות זעקו בתחינה לדעת האם גם יקיריהם בין קורבנות השריפה שפרצה בכלא במרכז הונדורס מאת גרשון גירון למעלה מ-350 בני אדם ניספו באסון בהונדורס, כאשר בית הכלא בו שהו עלה באש. היתה זו אחת הטרגדיות הנוראות מסוגה שהתחוללו באמריקה הלטינית מזה עשרות שנים, והיא מיקדה עניין מחודש במצבם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתי הכלא במדינה הם מלכודות מוות. משפחות מבוהלות זעקו בתחינה לדעת האם גם יקיריהם בין קורבנות השריפה שפרצה בכלא במרכז הונדורס

מאת גרשון גירון

בלי מילים
האש הגדולה בבית הסוהר. מאות הרוגים

למעלה מ-350 בני אדם ניספו באסון בהונדורס, כאשר בית הכלא בו שהו עלה באש. היתה זו אחת הטרגדיות הנוראות מסוגה שהתחוללו באמריקה הלטינית מזה עשרות שנים, והיא מיקדה עניין מחודש במצבם העלוב של בתי הכלא באזור.

רשויות המדינה מסרו דיווחים שונים על מספר האסירים שנספו בדליקה. דוברי הממשלה אמרו שיותר מ-300 אסירים מתו, ואילו ועדת זכויות האדם הלאומית דיווחה על 356 אסירים נעדרים, מתים ככל הנראה.

האסירים התעוררו למשמע זעקות חבריהם ונחלצו מהכלא בכל דרך שיכלו, סיפר אחד האסירים. "כולם נמלטו על נפשותיהם", אמר לצוות טלוויזיה מקומי.

השלטונות חוקרים את סיבת ההתלקחות, שפרצה ביום שלישי בלילה בבית סוהר שבו כלואים אסירים שהורשעו בעבירות קלות יחסית בקומאיאגואה שבהונדורס, כשבעים קילומטרים צפון מערבה לבירה, טגוסיגלפה.

קרלוס אלפרדו גרסיה זפדה, שכן המתגורר במרחק כ-200 מטר מהכלא אמר שכאשר שהה בביתו שמע סדרה של פיצוצים פיצוצים. "לא התרגשתי במיוחד, כי מפעילים כאן הרבה זיקוקים", אמר, "אחר כך שמעתי אותם זועקים…. יצאתי החוצה ולא יכולתי להאמין למראה עיניי". הלהבות השתוללו במשך שעה, סיפר, אולם דקות אחדות אחרי שהחל לצלם, חדלו הזעקות לעזרה. "זו זוועה. זה קרה מהר כל כך. אני משער שהם לא יכלו לעשות כלום", אמר.

מאות קרבנות
"אחר כך שמעתי אותם זועקים", סיפר אחד השכנים

בהיוודע דבר השרפה הבטיחו דוברי הממשלה לברר במהירות מה גרם לה. "זהו יום אבל וכאב להונדורס", אמר נשיא המדינה, פורפיריו לובו, בשידור לאומה ביום רביעי. הוא הודיע על השעיית מנהלי הכלא וכל שרשרת הפיקוד על בתי הכלא בכל המדינה. "אנו עומדים לבדוק את התנאים בכל מרכזי הכליאה במדינה כדי לשנות את תנאי הצפיפות הקיימים ברבים מבתי הסוהר שלנו", הכריז.

עד כמה גבוהה הצפיפות בבתי הכלא במדינה אפשר ללמוד מנתון שפרסמה ועדת זכויות האדם הלאומית של הונדורס: בבית הכלא שנבנה להכיל 250 אסירים, היו כלואים בזמן השריפה  852 אסירים – יותר מפי שלושה מהתקן.

חמישה ממבני הכלא – יותר ממחציתו – עלו באש, אמר חוזה טורקיוס, דובר מחלקת הכבאות של קומאיאגואה.

נציב הכליאה של המדינה אמר שהרשויות בודקות האם היא נגרמה כתוצאה מקצר חשמלי או שמא אסיר הצית את מזרונו. "חברת החשמל הלאומית תבחן את מערכות החשמל בכל בתי הסוהר כאמצעי מנע", אמר לובו.

בטרם שחר יום רביעי התאספו משפחות האסירים לפני שערי הכלא, בדרישה לדעת האם אהוביהן נמנים עם השורדים. מאות קרובים נדחסו אל שערי הכלא שעה שאחד הממונים קרא בקול את שמות האסירים שנותרו בחיים.

"אני מודע לדאגה ולדרישות האנשים, אולם עלינו לציית לחוק," אמר פומפאיו בונילה, השר לביטחון פנים, "אנו מתכוונים ברצינות רבה להשיב לשאלות המשפחות בהקדם האפשרי". נודע כי צ'ילה שיגרה להונדורס מומחי זיהוי כדי לסייע בזיהוי הגופות.

היתה זו שריפת הכלא הקטלנית השלישית בשנים האחרונות. ב-2003 נהרגו 61 אסירים בשריפה שפרצה בכלא בלה קייבה, וב-2004 נספו 107 בדלקה שפרצה בכלא סן פדרו סולה.

באפריל 2011 פרסמה מחלקת המדינה האמריקנית דו"ח שתיאר תמונה עגומה ב-24 בתי הכלא שבהונדורס. האסירים "סבלו מצפיפות נוראה, תת תזונה, תנאים סניטאריים ירודים", צוטטו בדו"ח ארגוני זכויות אדם. "השלטונות לא סיפקו די מזון או צרכי יסוד. גישתם הקלה של אסירים לכלי נשק ומוצרים אסורים אחרים, חסינות לתוקפי אסירים לא אלימים, בריחות, ואיומי אסירים על עובדי מתקני הכליאה ומשפחותיהם, תרמו ליצירת סביבת ענישה בלתי יציבה ומסוכנת," נכתב בדו"ח מחלקת המדינה משנת 2010 על נוהגי זכויות אדם. על פי דו"ח מחלקת המדינה, ארגוני זכויות אדם טענו גם שסוהרים הפעילו כוח מופרז נגד אסירים. כמו כן צוין בו שבסוף שנת 2010 עמדה אוכלוסיית בתי הכלא בהונדורס על 12,000 אסירים, מתוכם 400 נשים. פקידי מדינה אמרו כי הצפיפות בבתי הכלא של המדינה נובעת מצמיחת הפשע המאורגן הפועל במדינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן