Skip to content

YES תשדר ממיטב סרטי האוכל

מאחד עשר ועד עשרים וארבעה במארס - הספיישל הטעים של השנה חוזר: שלל סרטים מעוררי תיאבון על מסעדנות, בישול וחומרי הגלם של המזון שאנחנו אוכלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מ-11 עד 24 במארס – הספיישל הטעים של השנה חוזר: שלל סרטים מעוררי תיאבון על מסעדנות, בישול וחומרי הגלם של המזון שאנחנו אוכלים

מאת: שי שגב

זו השנה השלישית ברצף שערוץ הדוקו (8) של YES חוזר במיטב סרטי האוכל מן התקופה האחרונה. סמנו לכם את מיטב התוכניות. חובבי המזון כנראה לא יצאו מהבית בזמן הקרוב.

אל בולי – מעבדת הבישול / elBulli: Coocking in Progress
בכורה: ראשון, 11.3, 22:00
מסעדת אל-בולי הספרדית הוותיקה (פועלת משנות השישים), שדורגה ראשונה בעולם, סגרה את דלתותיה סופית ביולי האחרון, בארוחה אקסטרווגנטית של 49 (!) מנות. פֶראן אדריה, הבעלים והשף, פשוט התעייף… זוהי הזדמנות מצוינת לראות את דרכי העבודה המיוחדות של המסעדה, שרק 8,000 מאושרים זכו לאכול בה בכל שנה (מתוך כמיליון איש שהתחרו על מקום), תמורת 240 פאונד בלבד לאדם (כ-1400 שקל). אז איך זה עבד? שישה חודשים בשנה המסעדה נסגרה לקהל והצוות התפנה לניסיונות מדוקדקים, כמעט מעבדתיים, בפירוק מולקולארי והרכבה יצירתית של מרקמים בלתי מוכרים לחֵך. בחצי השנה הנותרת הוגשו ללקוחות המאושרים שזכו במקום ישיבה, שלושים המנות החדשות שיצרו השף ואנשי צוותו. תוך שימוש בחנקן נוזלי ומכונת ואקום, מנות עם פתיתי קרח ואפילו "רביולי שהוציאו ממנו את הפסטה" – הכול נרשם, מצולם ועובר דרך מבחן החך של פראן. המנות שזוכות באישורו עוברות לפס ייצור עדין הכולל 35 טבחים מכל העולם, שהתקבלו לעבודה בפסגה הקולינרית המרתקת הזאת.
בימוי: גראון ווטצל (108 דקות, גרמניה, 2010)

אהבה/תשוקה / Love/Lust
בכורה: ראשון-חמישי, מ-11.3, 21:00
הסדרה היוקרתית מבית ערוץ סאנדאנס עוסקת בהיסטוריה של התרבות הפופולרית. כל פרק, באורך שעה, מספק נקודת מבט מקיפה ומבדרת על הטרנדים הפופולריים באופנה, מזון, מיניות, פנטזיות ורשתות חברתיות.
בפרקים:
ארוחת בוקר – יש רק דרך אחת להתחיל את היום כמו שצריך… בארוחת בוקר טובה. זאת הארוחה היחידה שכובשת את לבנו ומשפרת את יחסינו עם הסביבה. ארוחה, שמורכבת בחלקה ממסע פרסומי ובחלקה מאהבה אימהית וממלאת את קיבתנו ואת האובססיות שלנו –  אם ההעדפה שלך היא לפנקייקים אווריריים, בייקון מטוגן שמתפצפץ בפה, חטיפי אנרגיה או בייגל וסלמון.
אוכל מנחם – קופסת "האגן דאז", המבורגר עסיסי, כנפי עוף קריספיות… כן, יש רגעים שרק האוכל הזה מציל את המצב. בזמנים קשים או טובים, אין כמו אוכל מנחם כדי להחזיר לנו את מצב הרוח הנכון. הפרק שלפנינו מספר לנו למה אנו משתוקקים ברגע מסוים דווקא לסוג מסוים של אוכל ואיך זה מגדיר אותנו כאינדיבידואלים וכחברה.
שוקולד – הפנטזיה האולטימטיבית של אוהבי השוקולד קמה לתחייה בפרק זה. ההיסטוריה הענפה של השוקולד נפרשת בפנינו – מהמקור הקדמוני שלו כ"אוכל האלים" ועד להגדרתו כ"סם החיים" בימינו. נקבל הצצה לשימושים החדשים שנעשים היום בשוקולד ונפגוש את האומנים המייצרים את השוקולד הטוב ביותר בעולם.
מאכלי רחוב – גם אם מדובר בארוחת הבוקר המוקדמת, בארוחת צהריים שנאכלת בדרך בחטף או בארוחת לילה אחרי בילוי מסעיר – "אוכל הרחוב" תמיד יישאר הדרך הוותיקה והאהובה ביותר לצאת ולאכול. התופעה הגלובלית של "אוכל רחוב", שמתפרשת מאוכל "אצבעות" מתוחכם ועד סוגים שונים של "שאריות" עטופות בשקית, מצליחה ליצור קהילות ולאחד אנשים ממוצאים אתניים שונים. סוג כזה של אוכל הפך כבר ל"אובססיה אמריקנית". הפרק שלפנינו חוקר את ההיסטוריה של תופעת "אוכל הרחוב" ולאן היא מובילה אותנו. נפגוש אנשים מפתיעים שעזרו ליצור את סוגי האוכל מהתרבויות השונות ואת האנשים שמצליחים להפוך את האוכל הפשוט הזה גם למעדני גורמה.
ארוחות חג – פרק שמיועד לכל מי שהאוכל הוא הדבר האהוב עליו ביותר בחגים (כולנו!). יוצרי הסדרה נכנסים לעומקן של המנות הטעימות והקלאסיות של החגים, למסורות הקולינריות של "חג ההודיה" וחגיגות 4 ביולי, מהברביקיו הקלאסי ועד החֶלמוֹנה של חג המולד.

סושי בינלאומי / Sushi: The Global Catch
בכורה: שני, 12.3, 22:00
מה שהחל כאוכל פשוט ואלגנטי, שנמכר על ידי רוכלים ברחובות טוקיו הפך בשלושים השנים האחרונות לתופעה בינלאומית. הסרט שלפנינו צולם בחמש מדינות ובודק בעזרת מומחים, מסעדנים, דייגים וצרכנים את המסורת, קצב הגידול והעתיד של המנה הפופולרית. האם הגידול ההיסטרי בצריכת סושי יוכל להמשיך ולהתקיים מבלי שיהיו לו השלכות?
בימוי: מארק הול (60 דקות, ארה"ב, 2011)

להאכיל את העולם / PlanEat: How to Feed a Planet
בכורה: שלישי, 13.3, 22:00
אין דבר שמשפיע יותר על כדור הארץ מהאוכל שאנו בוחרים לאכול. הסרט שלפנינו מביא את סיפורם של שלושה חוקרים, שהחליטו למצוא את הדיאטה האולטימטיבית, שטובה גם לבריאות שלנו, גם לסביבה וגם לעתיד של כדור הארץ.
ד"ר ט. קולין קמפבל מציג את הקשר בין דיאטה למחלות, ד"ר קלדוול אסלטין בודק איך דיאטה יכולה לרפא חולי לב ופרופ' גדעון אשל בודק איך הבחירות שלנו באוכל גורמות להתחממות הגלובלית, להקטנת מקורות הטבע ולהרחבת האזורים המתים באוקיינוסים. את התאוריות שלהם מחזקים בסרט גם שפים, מדענים ורופאים נוספים. כל אלה יחדיו מציגים תאוריה משכנעת הפונה לאוכלוסיית המערב – עלינו לבדוק מחדש את האהבה שלנו לבשר ולמוצרי חלב.
בימוי: שלי לי-דיוויס, אור שלומי (87 דקות, ארה"ב-אנגליה, 2011)

עניין של טעם / A Matter of Taste
בכורה: רביעי, 14.3, 22:00
בשנת 2000, בגיל 24, הפך פול ליבראנדט לשף הצעיר ביותר אי פעם שזכה לביקורת נחשקת של שלושה כוכבים מהניו יורק טיימס, בעקבות מנות בלתי נשכחות והיפר-מודרניות כמו "צלופח, סיגליות ושוקולד", או "קציפת מוח עגל עם פואה גרא", ואפילו "מרק בירה וכמהין". "הוא כמו פסנתרן שגילה עוד תריסר קלידים לפרוט עליהם", טען המבקר. מאידך, מבקר אחר התעקש שמדובר ב"ניסוי מדעי שהשתבש". על כל פנים, הביקורות הללו בישרו את נסיקתו של כישרון חדש ומדובר בסצנת המטבח העילי, שהמבקרים אוהבים, או אוהבים לשנוא.
אלא שאחרי 9/11, בישול קונספטואלי גבוה פינה מקום לאוכל מנחם, וילד הפלא מצא עצמו הופך המבורגרים בביסטרו שכונתי והורד בדרגה לשני כוכבים.
מאז, במשך עשור שלם, עקבה הבמאית סאלי רואו אחר הקריירה רבת התהפוכות של השף השנוי במחלוקת – ההצלחות והכישלונות שלו, הדרמות הגדולות במטבחים שלו, יחסי האהבה-שנאה עם המבקרים, עם שפים אחרים ועם בעלי מסעדות, כאשר ברקע כל העת נמצאת סצנת המסעדנות הניו-יורקית האכזרית.
בימוי: סאלי רואו (68 דקות, ארה"ב, 2011)

בעקבות התבלינים / Spice Trail
בכורה: ראשון-שלישי, מ-18.3, 21:00, מיני סדרה של ה-BBC בת 3 פרקים
קייט המבל, מגישת תוכניות הטבע של ה-BBC, יוצאת למסע לאורך הנתיב שבו גדלים התבלינים היקרים ביותר בעולם ובודקת את ההיסטוריה, את המיתולוגיות הנקשרות אליהם, את המסחר והשימוש בהם:
הפרק הראשון – פלפל וקינמון: קייט יוצאת למסע בעקבות חוקרי המאה ה-15 אל הודו וסרי לנקה , ארצות מוצאם של הפלפל והקינמון. היא מתחילה את מסעה ב"חוף התבלינים" בהודו, ושם היא מתוודעת לסיפורו של התבלין הפופולרי ביותר בעולם (שנקרא גם "הזהב השחור") – הפלפל. היא פוגשת בחקלאים, שנאבקים במחלות הפוגעות בגידולי הפלפל, משתתפת בטקסים הקשורים לתבלין ולומדת את שפת הסוחרים. משם היא ממשיכה לסרי לנקה, ארץ המוצא של הקינמון. היא משתתפת בתהליך העדין של ייבוש הקינמון ומתוודעת לדרך שבה סוחרים המקומיים בתבלין.
הפרק השני – מוסקט וציפורן: קייט יוצאת למסע מסביב לאיי התבלינים האגדיים של מזרח אינדונזיה בחיפוש אחרי שני תבלינים שגרמו לאורך ההיסטוריה למלחמות עקובות מדם ועיצבו אימפריות – המוסקט והציפורן. שני התבלינים האלה גדלים בקבוצת איים וולקניים קטנים. קייט פוגשת את האנשים שבנו את קהילתם סביב הגידול והמסחר של שני התבלינים, מציגה את פס הייצור המהיר בעולם ומגלה איך הקרב על המוסקט והציפורן הביא לצמיחתה של האימפריה הבריטית בצפון אמריקה.
הפרק השלישי – וניל וזעפרן: מסעה של קייט משתרע מהרי האטלס במרוקו אל ערבות ספרד, בעודה חושפת את סיפורו של התבלין היקר ביותר בעולם – הזעפרן. היא מגיעה גם אל מכסיקו – המדינה הראשונה  שבה התגלה תבלין הווניל. (3 פרקים של 60 דקות, אנגליה, 2011)

אליפות העולם לשפים / The World's Finest Chef
בכורה: שני, 19.3, 22:00
במשך שמונה שנים למאסטר-שף ראסמוס קופואד היה חלום (שהפך לאובססיה) – לזכות ב-Bocuse D'OR, אליפות העולם לשפים. הסרט עוקב אחר השף בן ה-36 – שהוא שף ממש כשם שהוא אמן – במהלך ששת החודשים שלפני התחרות, ומספר את סיפורו של מקצוע שדומה יותר לספורט עילי מאשר לכל דבר אחר. איזו תשוקה, השקעה ואמונה בעצמך נחוצים כדי להשיג את המצוינות הנדרשת לקבלת תואר המאסטר-שף הטוב בעולם? שנתיים דרושות כדי להתכונן לתחרות, והן כוללות משאבים גדולים של זמן, כסף ועבודה קשה. זו הפעם השלישית שראסמוס מתחרה: ב-2005 הוא זכה במדליית ארד, ב-2007 במדליית כסף. הפעם הוא רוצה לקטוף את הזהב ויש לו סיכוי אחד אחרון להוכיח את עצמו.
בימוי: ראסמוס דינסן (60 דקות, דנמרק, 2011)

כל האמת על פיש אנד צ'יפס / Fish Unwrapped
בכורה: שלישי, 20.3, 22:00
העיתונאי ומגיש החדשות הבריטי, אלכס תומסון, יוצא במסגרת תוכנית התחקירים של Channel 4 למסע בעקבות המנה הבריטית הפופולרית – "פיש אנד צ'יפס". הוא חושף בפנינו מהיכן מגיע הדג לרחובות אנגליה ומהו תהליך העיבוד שהוא עובר עד שהוא מגיע לפה הבריטי.
בדיקות DNA שעורך תומסון במהלך הסרט מגלות שה"פיש" ב"פיש אנד צ'יפס" הוא לא בדיוק מה שמספרים לנו. לכאורה, דג אמור להיות מנה שלה יתרונות בריאותיים רבים, אך תעשיית הענק, שמגלגלת מאות מיליארדי פאונדים בשנה באנגליה, מטעה אותנו: לדגים מוסיפים שפע של תוספים כימיים, שנוטלים ממנו את כל יתרונותיו הבריאותיים.
תומסון גם מגלה לנו שהדגים הארוזים במקררים בסופרמרקט ומוצגים כדגים טריים, עלולים להיות קפואים לפחות תשעה חודשים לפני שהם הופשרו כדי שיימכרו ללקוחות התמימים.
הסרט גם עוסק בתעשיית הסרטנים למאכל, שמקורה בבנגלדש. תעשייה זו מספקת לבריטים אלפי טונות של סרטנים מדי שנה. צילומים חשאיים חושפים בעיות היגיינה קשות בתהליך ואת השימוש הנרחב והלא-בריא שנעשה בקוטלי מזיקים, כדי להילחם במחלות של הסרטנים.
(אנגליה, 2011)

לאכול לפי תקציב / Food Stamped
בכורה: רביעי, 21.3, 22:00
דוקו משעשע אך גם מפכח, העוקב אחרי ניסיונותיהם של יוצרי הסרט, יואב ושירה פוטאש ("פשע על גבי פשע") לאכול במשך שבוע אוכל בריא בלבד, לשמור על תזונה מאוזנת, וכל זה אך ורק בתקציב הזעום, שמחולק לפי תוכנית ה"Food Stamps"* האמריקנית למעוטי יכולת.
במהלך ההרפתקה הלא-פשוטה הזאת השניים מתייעצים עם חברי קונגרס, ראשי ארגוני בריאות, מומחים לתזונה ואנשים שחיים בעצמם על Food Stamps ומציגים נקודת מבט אישית משלהם על מערכת ההזנה הקלוקלת בארצות הברית, שבה דווקא האוכל המתועש הוא האוכל הזול.
בימוי: יואב ושירה פוטאש (62 דקות, ארה"ב, 2011)

חלב, לא מה שחשבת / ?Got The Facts on Milk
בכורה: חמישי, 22.3, 22:00
סרט על כל מה שתעשיית החלב לא מספרת לנו… הבמאית שירה ליין, ילידת ישראל, מביאה סרט קצבי ומשעשע, מלווה בקטעי אנימציה, שבו ארבעה חברים חוקרים את כל מה שאפשר סביב נושא החלב. הם נוסעים לאורך רצועת התנ"ך בארצות הברית, מבקרים בחוות חליבה, עורכים משאלי רחוב, חושפים שקרים בפרסומים ובפרסומות, ומדברים עם מומחים שמצליחים למנות עשרות סיבות מדוע חלב פרה מזיק לאדם. קשה להתמודד עם תעשייה של 30 מיליארד דולר, אבל גם קשה לשתות חלב אחרי הצפייה בסרט. הסרט עורר באזז לא מבוטל בארצות הברית, ומאז השקתו ב-2008 נוספו לו עדכונים נוספים.
בימוי: שירה ליין (86 דקות, ארה"ב, 2008)

עוד ישודרו (לא בבכורה, אלא סרטים משנים קודמות):

שלושה כוכבי מישלן / Three Stars – רביעי, 14.3, 18:10

מסעדה בנקודת רתיחה / Noma at Boiling Point – חמישי, 15.3, 19:55

מפעל השוקולד של ווילי / Willie's Wonky Chocolate Factory – ראשון-רביעי, מ-11.3, 20:05. 

מהפכת השוקולד של ווילי / Willie's Chocolate Revolution – ראשון-רביעי, מ-18.3, 20:05

אלופי המתוקים / Kings of Pastry – ראשון, 18.3, 22:00

תמיד לשירותך: מלצריות ואמנות השירות / Dish – שני, 19.3, 18:00

איש הממתקים: סיפורו של דיוויד קליין / Candyman: The David Klein Story – שבת, 24.3, 22:00

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן