Skip to content

נתניהו לקהילה הבינלאומית: "אני רוצה לראות זעזוע והוקעה"

"חיות האדם שביצעו את הטבח הזה באו טעונים בשנאה ובהסתה, שנאה תהומית והסתה תהומית נגד העם היהודי ונגד מדינתו", אמר נתניהו במסיבת העיתונאים שכינס הערב. "החמאס, התנועה האסלאמית והרשות הפלסטינית מפיצים אין ספור של עלילות ובדותות נגד מדינת ישראל. הכול שקר, והשקרים הללו גבר גבו מחיר יקר מאוד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ניסה הערב ליזום הצטרפות של מפלגות נוספות לקואליציה, כדי להקים ממשלת אחדות לאומית בעקבות הטבח בבית הכנסת בירושלים. "מה שנדרש בעת הזאת זו אחדות לאומית", אמר הערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס במשרדו. אולם מפלגת העבודה ומרצ, שאליהן נעשתה פניה באמצעות ח"כ זאב אלקין, דחו את ההצעה.

"אנחנו בעיצומה של מתקפת טרור שממוקדת בירושלים", פתח ראש הממשלה את דבריו במסיבת העיתונאים. "היום באמצע תפילת שחרית, כשהם עטופים בטליתות ותפילין, נטבחו ארבעה רבנים, ארבעה יהודים תמימים וטהורים – אברהם שמואל גולדברג, משה טברסקי, ארי קופינסקי, קלמן זאב לוין.

"לא נסבול את המציאות הזאת". נתניהו (צילום: חיים צח/לע"מ)
"לא נסבול את המציאות הזאת". נתניהו (צילום: חיים צח/לע"מ)

"חיות האדם שביצעו את הטבח הזה באו טעונים בשנאה ובהסתה, שנאה תהומית והסתה תהומית נגד העם היהודי ונגד מדינתו", אמר נתניהו. "החמאס, התנועה האסלאמית והרשות הפלסטינית מפיצים אין ספור של עלילות ובדותות נגד מדינת ישראל. הם אומרים שהיהודים מטמאים את הר הבית, הם אומרים שאנחנו מתכוונים להרוס את המקומות הקדושים, שאנחנו מתכוונים לשנות את סדרי התפילה בו – הכול שקר, והשקרים הללו גבר גבו מחיר יקר מאוד.

"אתמול התאבד נהג אוטובוס ממזרח ירושלים", אמר נתניהו. "ממצאי הדוח הפתולוגי שפורסמו ברבים מוכיחים זאת חד משמעית. הוא התאבד. אבל זה לא מונע מאותם גורמים מסיתים להפיץ את עלילת הדם כאילו הוא נרצח בידי יהודים. ההסתה הזאת תרמה את חלקה לטבח המזעזע שבוצע הבוקר במקום קדוש בזמן תפילה. אבל מה שמזעזע זה לא רק האכזריות של הטבח, אלא גם צהלות השמחה בעזה, בבית לחם ובמקומות אחרים, שם מחלקים ממתקים, מניפים גרזנים באוויר, משבחים את השהידים.

זירת הטבח. הזוועה (צילוום: קובי גדעון/לע"מ)
זירת הטבח. הזוועה (צילוום: קובי גדעון/לע"מ)

"אמנם, הפעם אבו-מאזן גינה את מעשה הטבח, וטוב שכך. אני זוכר שהוא גם גינה את רצח שלושת הנערים – אבל זה לא מספיק", אמר נתניהו. "כי בהמשך של אותו משפט גינוי על הטבח היום, הוא קשר את זה למעשים דמיוניים שאין להם שום שחר – שישראל כביכול מבצעת בהר הבית. ברחבי הרשות הפלסטינית יש הסתה יום-יומית, שעה-שעה. שם לא רק הופכים את הרוצחים השפלים ביותר לגיבורי התרבות הפלסטינית – יש הסתה בלתי פוסקת נגד עצם קיומה של מדינת ישראל, נגד ביטחונם של אזרחי ישראל, כל הזמן, בבתי הספר, בתקשורת, במסגדים, בכל מקום וזה שורש הסכסוך. הסירוב להכיר ולחנך לקיומה של מדינת היהודים".

בתשובה לשאלה התייחס נתניהו, גם לדברים שאמר היום ראש השב"כ יורם כהן, בוועדת החוץ והביטחון, לפיהם "אבו מאזן לא מעוניין בטרור ולא מוביל טרור – גם לא מתחת לשולחן" וכי "אף אחד מראשי הרשות הפלסטינית לא מעודד אינתיפאדה". "מה שהוא ואמר והבהיר", אמר נתניהו, "הוא כי אבו מאזן אינו משלח טרוריסטים ומעודד ישירות פעולות טרור. זה נכון וטוב שכך. ואולם מנגד, ההסתה של הרשות הפלסטינית שהוא עומד בראשה, ולפעמים דברים שהוא אומר – כן מעודדים טרור במובן של הסתה התלהמות של השומעים את הדברים".

נתניהו התייחס במסיבת העיתונאים גם לנסיעתו בשבוע שעבר לירדן. "בשבוע שעבר נסעתי לירדן ונפגשתי שם בפגישה חשובה מאוד בעמאן, עם מלך ירדן עבדאללה ועם מזכיר המדינה ג'ון קרי. קראנו יחד להרגעת הרוחות ולהשבת השקט. לצערי, התשובה שקיבלנו מהרשות הפלסטינית היא הכרזה על יום זעם בירושלים – והנה היום כולנו ראינו את התוצאה.

זירת הטבח: ספר התפילה ומחסנית האקדח (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
זירת הטבח: ספר התפילה ומחסנית האקדח (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"העולם מביט בטבח הזה, אבל לצערנו אינו דורש מהפלסטינים להפסיק את ההסתה הפרועה נגד ישראל שהיא שורש הסכסוך", האשים נתניהו את הקהילה הבינלאומית. "אני קורא לכל ראשי המדינות של העולם התרבותי – אני רוצה לראות זעזוע, אני רוצה לראות הוקעה, הוקעה עמוקה ובלתי מתפשרת של מעשי הרצח הללו של ישראלים, של יהודים. אל תפלו בין דם לדם. כשיש מעשי רצח אחרים אתם מביעים את אותו זעזוע, אתם מוקיעים את זה ומגנים את זה. אבל כשאני רואה תינוקת קטנה בת שלושה חודשים נרצחת, כשאני רואה את היהודים הללו מתפללים בטליתות בבית כנסת, מקום קדוש לנו, כשם שכנסייה קדושה לנוצרים, כשם שמסגד קדוש למוסלמים – אני מצפה לשמוע לפחות את אותה הוקעה, בעוצמה בלתי מתפשרת ובלתי מסויגת. לצערי, יש כאלה שעוד מתעקשים בימים אלה להעניק לפלסטינים פרס בדמות הכרה חד צדדית במדינה פלסטינית שכלל אינה מכירה במדינת היהודים. אנחנו לא נסבול את המציאות הזאת, נילחם בטרור וננצח אותו. אנחנו נחזיר את החוק, הסדר, והביטחון לכל רחובותיה של ירושלים.

זירת הטבח: פינת ארון הספרים (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
זירת הטבח: פינת ארון הספרים (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"הנחיתי הערב להרוס את בתי המחבלים שביצעו את הטבח ולזרז את הריסת בתי המחבלים שביצעו את הפיגועים הקודמים", אמר נתניהו. "הנחיתי להגביר את האכיפה ולהחמיר את הענישה נגד המסיתים וכן להוציא אל מחוץ לחוק ארגונים מתסיסים, וכן הנחיתי להגביר את האבטחה ברחבי ירושלים. לצד הפעולות ההתקפיות, יש גם פעולות הגנתיות".

ראש הממשלה קרא לאזרחי ישראל להגביר את עירנותם ולשמור על החוק. "כמדינה, נבוא חשבון עם כל הטרוריסטים ועם משלחיהם", אמר נתניהו. "אנחנו כבר הוכחנו שאנחנו עושים זאת. אבל אסור לאף אחד לקחת את החוק לידיו, גם אם הרוחות סוערות וגם אם הדם בוער. אנחנו במערכה ממושכת במלחמה נגד הטרור השפל שלא התחיל נגדנו היום. הטרור מלווה אותנו לאורך כל שנות המפעל הציוני. תמיד יכולנו לו, וכך יהיה גם הפעם.

"יש מי שמבקש לעקור אותנו מארצנו ומבירתנו. הם לא ישיגו את מבוקשם", אמר ראש הממשלה. "אנחנו בקרב על ירושלים בירתנו הנצחית. בקרב הזה צריך לאחד כוחות,  זהו צו השעה, ותמיד ידענו להתאחד ברגעי מבחן. צריך לשים בצד את כל המחלוקות הקטנות ולהתאחד סביב הדבר הגדול – הגנה על ירושלים, הגנה על ביטחון אזרחי ישראל. אני חושב שזה מה שאזרחי ישראל מצפים מאיתנו ברגע זה. לעמוד יחד, כאיש אחד, מלוכדים, מאוחדים. מה שנדרש בעת הזאת זה אחדות לאומית".

בתוך כך, יו"ר הקואליציה זאב אלקין פנה לראשי כל המפלגות היהודיות באופוזיציה – העבודה, ש"ס, יהדות התורה, מרצ וקדימה – והציע להם להצטרף לממשלת אחדות יהודית, בהתאם לקריאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאותם ראשי מפלגות לעשות כן, מוקדם יותר הערב. מרצ והעבודה השיבו בשלילה.

יו"ר מפלגת העבודה וראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג הגיב על דברי נתניהו: "אחדות ולכידות הן חשובות תמיד וביתר שאת בעת הזו, אבל מפלגת העבודה לא תהיה חברה בממשלה שמדיניותה לא מספקת ביטחון ותקווה לאזרחי ישראל. מפלגת העבודה היא אלטרנטיבה רעיונית ושלטונית והיא צריכה להוביל את הנהגת המדינה כי חייבים לייצר פה שינוי ומהר, ואין לה מה לחפש בממשלה בראשות נתניהו והליכוד".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון בתגובה לפנייתו הרשמית של יו"ר הקואליציה, אלקין, בשמו של ראש הממשלה, להצטרפות לקואליציה: "האחדות סביב הוקעת הטרור והמלחמה בטרור היא מובנה מאליה, אך היא לא יכולה להיות סיבה לתת יד לממשלה שרק שופכת דלק על המדורה וחוסמת כל דרך לשים קץ לאיבה ולאלימות.

"חבל שמשתמשים בפיגוע הנפשע למטרות של תחמנות פוליטית צינית. אם ראש הממשלה יילך לתהליך מדיני שיחייב פשרה אמיתית מרצ תעניק לו רשת ביטחון", אמרה גלאון.

פרושאור: תובע גינוי מהאו"ם (צילום: באדיבות משלחת ישראל לאו"ם)
פרושאור: תובע גינוי מהאו"ם (צילום: באדיבות משלחת ישראל לאו"ם)

בתוך כך, שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, פנה למועצת הבטחון ולמזכ"ל האו"ם ודרש מהקהילה הבינלאומית לגנות את הפיגוע בירושלים.

"אנחנו מותקפים ברחובות וברכבות, והיום גילינו שישראלים לא יכולים להיות בטוחים אפילו בבתי התפילה. ישראל מחפשת פרטנר לשלום, וכל מה שהיא מוצאת עד כה הוא פרטנר של טרור, בממשלת האחדות של פתח וחמאס", אמר שגריר ישראל באו"ם.

באשר להאדרת הרוצחים והפיגועים מצד בכירים בהנהגה הפלסטינית, אמר פרושאור: "קריאות השמחה בעקבות טבח בארבעה אנשים חפים מפשע הן ביטוי מובהק של תרבות ההסתה שצמחה בחברה הפלסטינית. על הקהילה הבינלאומית לגנות את הרצח האכזרי, לקרוא לאבו מאזן לעצור את ההסתה הפרועה ולהפסיק לקיים חגיגות בעקבות מותם של ישראלים".

בראיון ל-CNN  הבוקר אמר פרושאור: "הטרור לא מבחין בגבולות או בלאומים. ישראל ניצבת בחזית המלחמה העולמית נגד טרור של קבוצות קיצוניות. אנחנו רואים היום שכל אדם בעולם חשוף לסכנה של טרוריסטים שמתייצבים על מפתן ביתו. על העולם להתייצב לצד ישראל".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן