Skip to content

ירידה של 11 אחוז בהתחלות הבנייה"

אמר אמש בכנס עיר הנדל"ן באילת שלמה גרופמן, יו״ר קרן פייר. 50 - 60 ממשרדי המכירות לא מכרו את הדירות ויזמים לא התחילו פרוייקטים חדשים", הוא ציין ותקף את מדיניות ההצהרות של הממשלה: "אנחנו חיים בכלכלה של היצע וביקוש, לא בכלכלה של הצהרות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שלמה גרופמן. צילום: ויקיפדיה
שלמה גרופמן. צילום: ויקיפדיה

"עם כל הכוונות של הממשלה להגדיל את מספר הדירות כדי שהמחיר ירד, קרה בדיוק ההיפך. ישנה ירידה של 11 אחוז בהתחלות הבנייה, 50 -60 ממשרדי המכירות לא מכרו את הדירות ויזמים לא התחילו פרוייקטים חדשים", אמר אמש בכנס עיר הנדל"ן באילת, יזם הנדל"ן שלמה גרופמן, יו״ר קרן פייר, שתקף בחריפות את מהלכי הממשלה בשנת 2014.

2014 – שנת ההצהרות

גרופמן כינה את שנת 2014 כשנת ההצהרות. ״שמענו הצהרות מתחילת השנה ועד סופה. החל מראש הממשלה, דרך שר הבינוי, שר האוצר, כל אחד עם מטה הקסמים וההצהרות שלו שהביאו את היזמים למצב לא פשוט. אנחנו חיים בכלכלה של היצע וביקוש, לא בכלכלה של הצהרות. לצערי, לא נתנו לנו לעבוד. איך אפשר לעבוד כשבכל בוקר אתה רואה ושומע עוד הצהרה חלולה וריקה מתוכן שהמחירים ירדו, או יירדו".

כדוגמה להצהרה מזיקה הוא הביא לדוגמה את שר הבינוי אורי אריאל. "אני זוכר היטב שגם שר הבינוי הצהיר בשנה שעברה אל תקנו דירות, למי הוא גרם בסופו של דבר נזק, אם לא לכל מי שהקשיב לעצתו, לא קנה דירה וגילה שהמחירים מאז רק עלו. בכל רחבי הארץ. בצורה כזאת גורמים להרס של היזמות במדינה, מהלך שיהיה בכייה לדורות. נכון שמחירי הדירות בישראל עלו בממוצע ב-69 אחוז, אבל על שוק הנדל״ן צריך להסתכל בראייה רחבה יותר. אם נסתכל על 18 שנה לאחור, כפי שבוחנים נדל"ן בעולם, נגלה שעליות המחירים כאן דומות למה שקרה בעולם כולו. והמבוגרים בינינו זוכרים גם תקופות של ירידות מחירים בשוק הנדל״ן בישראל".

גורמן ציין בנאומו, כי אנו חיים בכלכלה שבה הריבית שואפת לאפס ולכן, לדבריו, "זה פשע להצהיר יום יום שיטילו עוד גזירות ומיסים על דירה שנייה ושלישית, כאילו זה פשע לאזרח ישראלי להשקיע גם בנדל״ן, כאשר הביקוש להשכרה גם הוא עולה. אנו חיים במדינה שבה מספר העולים בשנה הזו היה כבר יותר אשר בכל שנת 2013. כשמסכמים את כל זה, שנת 2015 עומדת בסימן שאלה גדול״.

ספק ביעילות היוזמות

גרופמן הטיל ספק גדול גם ביעילות היוזמות האחרונות להוזלת מחירי הדירות בישראל – מחיר מטרה ומע״מ אפס: ״רוב החברות הגדולות לא יוכלו להתמודד על מחיר מטרה. מדברים פה על חלומות, ואחת הטעויות הגדולות שעושים היא שלא נעזרים ביזמים ובאנשי המקצוע כדי ללבן את הדברים. לגבי מע״מ אפס, אני מצטרף לדעת הכלכלנים והיזמים שהולכים להשליך שלושה מיליארד שקל בשנה. מדברים ומחליטים בלי להבין את המאטריה".

גרופמן ציין כי אין ספק שיש בעיה עם הזוגות הצעירים שלא יכולים לרכוש כיום קורת גג, ואמר, כי הוא לא רואה כיצד הבעיה הזו נפתרת בקרוב. "בלי יזמות מתקדמת בשנת 2015, אני חושש מעליית גדולה במחירי הדירות כי שום דבר לא ישתנה. מספיק חברות נדל״ן התמוטטו בישראל ולא ניתן שזה יקרה שוב״, הוא הדגיש.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן