Skip to content

בהשקעה מתאימה ישראל יכולה להיות "טוריסט ניישן"

תעשיית התיירות יוצאת למסע הסברה לאומי. מסביר אלי גונן נשיא התאחדות המלונות: "הגיע הזמן להכרה לאומית וכלכלית בכך שאנו לא רק 'סטרט אפ ניישן', אלא בעיקר 'טוריסט ניישן'. אם נשקיע, נוכל להכפיל את מספר התיירים, לתת פתרון לגל הפיטורין במשק ולהיות מנוע לצמיחה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"כאשר נממש את ייחודנו התיירותי הנדיר, תוכל מדינת ישראל לצמוח מבחינה כלכלית. אם החקלאות הייתה שורשי הארץ, הצבא הוא הביטחון, ובשנים האחרונות אנו מתגאים בהיותנו 'מדינת סטארט אפ", הרי כעת זהו הזמן להפוך את ישראל ל'טוריסט ניישן'!", מסר זה עומד במרכז מסע הסברה חדש, שיעלה מחר בתקשורת הכלכלית, מטעם הגורמים המובילים בתעשיית התיירות – מלונאים, סוכני נסיעות, מארגני תיירות, מורי דרך, אל על וגורמי התעופה האחרים.

 

מסע ההסברה קובע, כי כדי להניב תמורה של עוד 30 מיליארדי שקלים כל שנה לתוצר הלאומי ולהציע עבודה לעוד 135,000 מועסקים בארץ, המדינה צריכה להשקיע 200 מיליון שקל בשיווק בעולם, ליישם את החלטות ועדת בר ניר בעניין בתי המלון: להקלות בכשרות, אבטחה, ארנונה, גיוס עובדים זרים ורגולציה על הרחבות, לבטל את הגזרות המתוכננות בחוק ההסדרים על ענף המלונאות ולקדם את הפיצויים לתיירנים.

מצב גיאו-פוליטי קשה

הקמפיין התיירותי החדש אמור להתמודד ולהצליח, כאשר המצב הגיאו-פוליטי הוא מן הקשים שידעה המדינה. כאשר אפילו ישראלים מבטן ומלידה לא מוכנים היום לתייר בירושלים, או לנסוע לצפון הארץ ולחלוף בכבישים החוצים אזורי הפגנות והשלכת אבנים, שלא לדבר על נסיעה כבישי יהודה ושומרון. לכן, קמפיין "טוריסט ניישן" יכול לתרום משהו בניתוץ הפחדים ובכך אולי לעזור להגביר את תנועת התיירות לישראל.

המלצות ועדת בר ניר

אבל, קיים תחום של יישום החלטות, שבו אנו, כמדינה, חלשים מאוד. בנובמבר 2012 אימצה הממשלה המלצות הוועדה להוזלת הנופש בישראל שמינה שר התיירות סטס מיסז'ניקוב ואשר בראשה עמד מנכ"ל המשרד נועז בר ניר וצוות מומחים שונים ממשרדי הממשלה, נציגי צרכנים, מהאקדמיה ונציגי ציבור. אפילו נקבע מועד ביצוע ההחלטה – תוך 3 חודשים מיום קבלת ההחלטה, או במועדים אחרים כפי שנקבעו בסעיפי ההחלטה. נכון להיום מתברר, כי יושם רק רק חלק קטן מההמלצות, בעיקר זה הקשור למשרד התיירות, כמו תחומי השטחים הציבוריים של בתי המלון, אבטחה. כל היתר, הקשור למשרדי ממשלה אחרים, לא יושם. יתרה מכך בחוק ההסדרים מתכננים גזרות כלכליות נוספות על המלונאים.

בדיוק לתחום ביצוע המלצות, שאומצו על ידי הממשלה, שהוא איטי בלשון המעטה, מכוון קמפיין "טוריסט ניישן", בתקווה שיישום כל סעיפי המלצות ועדת בר ניר, בתוספת ביטול גזירות חוק ההסדרים החדש והאצת מתן הפיצויים לתיירנים, בעקבות צוק איתן, יאפשרו למערכות להגביר את תנועת התיירים לישראל, לימים של שקט.

"ישראל ממותגי התיירות החזקים בעולם"

לדברי אלי גונן, נשיא התאחדות המלונות בישראל: "מדינת ישראל היא ממותגי התיירות החזקים בעולם, וגם הפעם נשרוד, אלא שאם רק נשקיע, נוכל להכפיל (לכל הפחות), את מספר התיירים מהעולם ל-6.5 מיליון (שיהפכו לשגרירי ישראל), לתת מענה לדירוג הכלכלי של ישראל בעולם, להוות מנוע צמיחה למשק ולהכניס לתוצר הלאומי 18 מיליארד דולר. כמו כן, לתת מענה לגל הפיטורים הנוכחי בעזרת 310 מועסקים בכל הארץ, מצפת, טבריה ועכו, דרך ת״א וירושלים וגמור באשקלון, ערד, ים המלח, מצפה רמון ואילת".

לדבריו: "המספרים מדברים בעד עצמם: 6.5 מיליון תיירים משמעותם בפועל צריכה של 52,000,000 עגבניות מהחקלאות, 26,000,000 כדורי פלפל, 13,000,000 חמסות, 94,000,000 ליטר משקאות קלים ו-104,000,000 ביצים בשנה מלולים ממושבים וקיבוצים בצפון ובדרום. משום כך, מתן עדיפות לתיירות תביא פרנסה ופריחה לענפים רבים: מלונאות, מארגני תיירות, חברות תעופה, מורי דרך, נהגי מוניות, בעלי מכולות וחנויות, ואפילו חקלאים וענפים רבים אחרים המשרתים את התיירות".
הבוקר שיגר גונן, בשם תעשיית התיירות, מכתבים לראש הממשלה, לשר האוצר, לראש אגף התקציבים וסגניו וכמובן גם לשר התיירות ולמנכ"ל משרדו. במכתבים נאמר כי:

"למרות שאין בעולם מדינה עם הוד קדומים של ירושלים, קיסריה, נצרת, הכנרת, עם חופים יפיפיים מראש הנקרה והכנרת ועד אשקלון ואילת; עם שמש בים המלח ועד שלג בחרמון, הרי משום שישראל סובלת מגלי טרור, עלינו צריכה להשקיע יותר ממדינות אחרות, שמשקיעות סכומי עתק בשיווק. בעלי חזון יכולים לראות דווקא בימים של טרור, המדרדר את התיירות, את הפוטנציאל האדיר לימים של שקט".

תיירות עממית

ממשרד התיירות נמסר, כי המשרד פועל לקידום יישום המלצות ועדת בר ניר. יחד עם זאת, במשרד מאמינים שהוזלת מחיר הנופש תגיע בעיקר על ידי תחרות, שתוגבר אם יוגדל ההיצע התיירותי, שיופנה בעיקר לתיירות עממית. כך למשל, בבקשות להענקת מענקים לבתי מלון ניתנת העדפה וניקוד גבוה יותר להקמת מלונות עממיים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן