Skip to content

טיול צפוני ביום סגריר

הפעם יצאתי עם זוגתי, לנפוש ולתור אחר מקומות מעניינים ומבטיחים בגליל. מצויידים ביונדאי וולסטר ספורטיבית לא נרתענו מהגשם והסערה שהבטיח דני רופ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יצאנו עם רכב הספורט של יונדאי, Veloster המצויד דלת אחת בצד הנהג ו- 2 דלתות בצד הנוסעים ומושך לא מעט עיניים בעיצובו הספורטיבי. הרכב בעל תא מטען גדול מאד ויכול להושיב 2 נוסעים מאחור בנוחות ופינוק עם דלפק משענת בין שני המושבים. מלפנים הרכב בעל הגה עור ספורטיבי ולוח מכוונים גדוש מידע המאפשר לנהג להפיק את המירב מהרכב, אבל עוד נחזור לרכב.

יונדאי וולסטר (צילום דני בר)

התחנה הראשונה שלנו היתה בראש פינה. שמנו פעמינו לאחוזת שלומית ושם פגשנו את מואיז שבין מנה למנה, בין כוס יין אחת לשניה סיפר את סיפורו של המקום וסיפורו האישי במקום.

מסעדת אחוזת שולמית בראש פינה נמצאת על צלע הר במושבה היפייפיה ראש פינה במבנה מקסים עשוי אבן ובזלת ומהמסעדה נשקף נופה של אצבע הגליל והגולן. שעת השקיעה החורפית השרתה אווירה קסומה למעט הסועדים שיכלו ליהנות מהשקט, הנוף והאווירה האינטימית שבמקום.

מספר מואיז: "המקום הוקם כבר בשנות ה – 30 של המאה הקודמת, כאשר המתיישבת שולמית זרחיה הקימה את המסעדה, כדי שתשמש כחדר אוכל שיאכיל עוברי אורח ומשלחות של צבא, משטרה ואפילו האו"ם". מואיז ( 50, נשוי +3 ) הגר בכפר רמה, מבלה את רוב ימיו ב-6 השנים האחרונות במקום, תוך שהוא שוקד על האירוח והרמה הקולינרית שמבשלים לאורחים כמה טבחים שחלקם גם בני משפחתו המורחבת.

תפריט היין במקום הוא על טהרת יינות ישראליים כאשר ברובם מיקבים גליליים. היין שהציע לנו מואיז היה של יקב בן-דוד, רומי רזרב 2011 שהוא בלנד של 80% קברנה סוביניון ו- 20% שיראז שהתבגר 16 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. יין בעל צבע אדום כהה, ארומה עוצמתית האופפת את הכוס, מתעגל בפה וסיומת ארוכה ואיטית. היין היה לווי הולם לאווירה והנוף שכולם יחד השתלבו במנות אותן הציע והגיש לנו באהבה וכבוד, מואיז.

התחלנו עם מרק ערמונים זהוב כתום. מרק סמיך ובעל ניחוח עז ונעים. המנות הראשונות היו טורטלי ממולא בשר ברוטב פלפלים קלויים ועגבניות ( 46 ש' ) שלדיברי רעייתי הקרניבורית, היה מעדן המשלב בצק בשר ורוטב באיזון מושלם.
אני בחרתי בהצעתו של מואיז, פטריית פורטבלו וירקות בגריל ברוטב ברביקיו ירקות ( 49 ש' ) שהיו מעדן המשלב את הטעמים הדומיננטיים של הפורטבלו עם הירקות העשויים על הגריל.

מרק ערמונים (צילום דני בר)

מרחיב מואיז ומספר על תחילת הקריירה שלו בכרי דשא ( שכנראה היינו מאורחיו עוד לפני 25 שנים כי כרי דשא היה מקום הבילוי האהוב עלינו ועל חברינו שנאלצנו להזמין מקום שם, שנה מראש ) ומפרט על הייחוד של המסעדה. "מסעדת אחוזת שולמית מציעה תפריט עשיר ומוקפד בניחוח צרפתי עם נגיעות גליליות ומתמחה בעישון דגים ובשרים שהונחו לצלייה במעשנת מיוחדת". ובהתאם מציע מואיז לרעייתי מדליוני פילה ברוטב יין אדום ( 135 ש' ) ולי הוצע פורל מעושן מלווה ברוטב חזרת ( 110 ש' ). שתי המנות היו מנות מוקפדות וטעימות, כאשר ברקע כל הזמן מתנגנת מוסיקה קלסית נעימה ורוגעת. לסיום מספר מואיז כי המסעדה מגישה בכל יום בין השעות: 08:30-11:30 ארוחת בוקר ישראלית עשירה וזוגית (100 ש' ) ואחר כך הגיש לנו שתי מנות אחרונות מתוקות. שזיפים שיכורים ( 45 ש' ) היו מנה עסיסית ונעימה והטארט טאטין תפוחים ( 40 ש' ) השתלב היטב בסיום ארוחה גדושה נעימה ומהנה. אכן, שעתיים וחצי של הנאה צרופה בחברה נעימה, מוזיקה נעימה ונוף קסום חורפי בגליל.
מסעדת אחוזת שולמית, רח' דוד שו"ב 34 ראש פינה, טל': 04-6931485
שעות פתיחה: א. בוקר: 08:30-11:30; א. צהריים וערב: 13:00-22:00; מומלץ להזמין מקום מראש.
אתר אינטרנט: www.shulamit.co.il

נפרדנו בכיף מאחוזת שלומית וממואיז, ושמנו פעמינו צפונה לעבר קיבוץ מנרה שעל גבול הלבנון. לודג' מנרה הוא קומפלקס הצימרים של אתר צוק מנרה, אתר האקסטרים המוביל בישראל.

זהו שילוב של לינה בסמוך לאתר פעילויות האקסטרים של צוק מנרה כאשר בהזמנת לינה במקום מחזיר למעשה הלקוח לעצמו את מחיר השימוש במתקני האתר היות והמזמינים לינה בלודג' יקבלו כניסה חופשית לכל מתקני האתר למשך כל שהותם ( בנוסף, בתקופת הקיץ, יינתן בונוס של כרטיס כניסה למרכז קנדה במטולה, הכולל בילוי בבריכה ולג'קוזי ושעת החלקה על הקרח במתנה ). מתחם האירוח מונה 55 חדרי לודג' הפזורים על-פני חמישה מבנים, חדר אוכל, לובי, אולם כנסים ועוד.
אנחנו הגענו ביום חורפי ועל כן צוק מנרה היה סגור ונהנינו ממנוחה ומנוף ממרפסת החדר שבגובה 900 מטר מעל פני הים. הנוף הנשקף מהחדר הוא של הרי הגולן, החרמון ועמק החולה. בעונות המעבר ניתן לצפות בנדידת הציפורים בגובה העיניים, בעונת החורף המתחם מתכסה בשלג ובעונת הקיץ הטמפרטורה נעימה. למרות מזג האוויר, התארחו בלודז' רוכבי אופניים שניצלו את תווי הנסיעה של הגליל העליון, על מנת להתכונן לתחרות הטור-דה-פרנס. אכן כבוד למקום. למחרת התכבדנו בארוחת בוקר בחדר האוכל שהיה של הקיבוץ, עם מגוון של גבינות וסלטים ויכולנו לצאת לדרכנו שבעים ושמחים.
לודג' מנרה, קיבוץ מנרה 04-6908198 04-6908209
http://www.manara.org.il/ [email protected]

הנוף מחדר הלודג' (צילום דני בר)

יצאנו מקיבוץ מנרה לנסיעה נופית על המצוק תוך בחינת יכולת הוולסטר בסיבובים ועליות של הרי הגליל העליון לאורך כביש הצפון. היונדאי Veloster בעל מנוע 1600 סמ"ק GDI מצויד בתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים (DCT) וידנית, שתיהן עם 6 יחסי העברה והספק של 140 כו"ס. תפעול נכון מאפשר לרכב לבצע סיבובים ועליות במלוא העוצמה ומבלי לאבד כל אחיזה על הכביש גם ביום חורפי שבו היינו בטיול זה.

נסענו דרומה בכביש העובר שידרוג משמעותי שיקצר את הדרך בהרבה דקות ארוכות של פקקים שהם מנת חלקם של נהגים הימי השבוע אולם לנו האירה הדרך פנים ודי מהר הגענו לכלנית, הסמוכה למרר, שם ביקרנו בבית הבד של משק משפחת ג'השאן. במרכז המבקרים של משק משפחת ג'השאן קידם את פנינו ג'ריס ג'ורג ג'השאן, ראש המשפחה והמשק שבירכנו וכיבד בקפה שחור חזק כמו שמקובל בגליל. בית הבד פועל במלוא המרץ באצירת השמן של משפחות רבות ממרר והסביבה. אליף ג'השאן המנצח על קבלת הזיתים ותפעול בית הבד מספר כי השנה היבול נמוך מהמצופה אבל האיכות טובה.

אבני רייחים ששימשו בעבר לתחילת עצירת השמן

בשבועות האחרונים התקיימה במקום, כחלק מפסטיבל הזית, פעילות שבה המבקרים יכלו המשתתפים לאכול מטעמים שהוכנו על ידי שפים החברים באיגוד שנקרא טעם השלום ""Taste of Peace- איגוד בינלאומי שפועל למען קידום השלום והקולינריה דרך האוכל. באיגוד חברים שפים מכל העדות : נוצרים, מוסלמים , דרוזים ויהודים.
בית בד ג'השאן מושב כלנית טל':050-7881481.

המשכנו בדרכנו דרך העיירה מרר ( כבר מזמן לא כפר ) ובקעת בית הכרם השופעת הכרמי זיתים, לתחנתנו הבאה ביקב שטרן שבקיבוץ תובל.

היונדאי הספורטבי בעל 3 מצבי נהיגה הכוללים אוטומטי רגיל, ספורטיבי ותפעול ידני מגלגל ההגה עשה את הדרך המתפתלת מבקעת בית הכרם ועד למצוק מעל בקלילות ויציבות מבלי להתאמץ. הוולסטר מאובזר במערכת מולטימדיה עם מסך מגע 7 אינץ' הנשלטת מגלגל ההגה עם שלל אפשרויות תצוגה של קבצי מדיה וחיוויים על מצב הרכב. גלגל ההגה מצופה העור כולל את כל כפתורי השליטה על מערכת השמע, בקרת השיוט ומחשב הדרך ועוד.

במרכז המבקרים החדש של יקב שטרן קיבל את פנינו ג'וני שטרן שהיה לקראת סיום סדרת טעימות ראשונה לאותה שבת אפורה וגשומה. לאחר התארגנות קצרה הצטרפו אלינו 3 זוגות נוספים שהגיעו ליקב לטעום ולשמוע.

יינות יקב שטרן לפני הטעימה (צילום דני בר)

מספר ג'וני: "עליתי לארץ מברזיל ועולם היין התגלה לי בתחילת שנות האלפיים. ב-2004 עשיתי לראשונה 1400 בקבוקים בממ"ד בנהריה". משם עבר ג'וני לקיבוץ גדות שלרגלי רמת הגולן ורק לפני 5.5 שנים העביר את היקב למכבסה של קיבוץ תובל כאשר הוא ממשיך לגור עם זוגתו בקיבוץ גדות.

הענבים של יינות היקב מגיעים מכורמים שעובדים כבר שנים עם ג'וני שטרן ונמצאים בתובל, ספסופה, רמות נפתלי וקדמת צבי שברמת הגולן. כל היינות מתבגרים בחביות עץ אלון צרפתי או אמריקאי במשך 13 חודשים כאשר הרזרב מתבגר חודשיים נוספים. לאחרונה הכניס ג'וני לשימוש גם חביות עץ אלון הונגריות חדשות.

התחלנו עם יין לבן היחיד של היקב, סוביניון בלאן 2013 : צבע זהוב בהיר, ארומה מעט פרחונית וחמיצות נעימה מאפילה על הפרחוניות. בפה מתיקות קלילה שנעלמת מיד וחמיצות עוטפת הלשון. מחיר 85 ש'.
המשכנו עם האדומים מהקל לכבד.
פלג 2011 הוא בלנד של 40% שיראז, 35% ענבי קברנה סוביניון ו- 25% מרלו מכרמים בגליל העליון. צבע אדום עם שובל בהיר, ארומה קלילה שמורגש בה הקברנה סוביניון הריבתי. בטעם פרי יער בשל, מתעגל בפה שמנוניות יפה וסיומת בינונית. מחיר 90 ש'.
רותם 2011 בלנד של 61% קברנה סוביניון, 23% מרלו, 9% קברנה פרנק ו- 7% פטי וורדו. צבע נוטה לחום, מתעגל ועדין בפה. לטעמי יין בשיאו. חמיצות גבוה ויהיה בשיאו בשנה הקרובה. מחיר 90 ש'.
רותם 2012 הוא בלנד של 50% קברנה סוביניון, 36% מרלו, 8% קברנה פרנק ו- 14% פטי וורדו. היין אדום בוהק ועז, ארומה עוצמתית, תופס ולא מרפה. יין צעיר שיהיה בשיאו עוד שנתיים שלוש לפחות. שונה לגמרי מאחיו הצעיר בשנה. מחיר 90 ש'.
יונתן 2011 הוא בלנד של 55% קברנה סוביניון, 35% מרלו ו- 10% פטי וורדו מכרמים בקדמת צבי. היין בעל צבע אדום כהה בוהק ושמנוני, ארומה מתוקה ריבתית, בטעם אוכמניות בשלות, מתעגל בפה, מלטף. מתיקות עולה ונעלמת מיד, ארוך ועוצמתי לאורך זמן. מחיר 90 ש'.
סירה 2012 הוא יין המורכב מ- 87% סירה ו-13% קברנה סוביניון מכרמים בתובל. הצבע אדום כהה נוטה לסגול, ארומה קלילה של פרי יער טרי, עוטף את חלל הפה והלשון ולאט יורד. הסיומת עולה והאוכמניות מנצחות על הטעם בפה. מחיר 95 ש'.
קברנה פרנק 2012 הוא יין שאזל במלאי היקב וטעמנו מהבקבוק האחרון שג'וני הוציא לכבודנו. זהו יין זני מכרמים באזור ספסופה ורמות נפתלי. יין עוצמתי בעל חמיצות נעימה שלאט לאט נסוג ודועך ולאחר עולה בעוצמה. ממלא הכוס בעגלי שמנוניות יפה.
סיימנו עם יין הדגל, קברנה סוביניון רזרב 2012 מכרם רמות נפתלי. היין התבגר 15 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי חדשות. צבע אדום כהה ואטום. ארומה ריבתית של אוכמניות ושזיף. בטעם הרבה דובדבנים, שזיף בשל ומנטה. מחיר 130 ש'.

נפרדנו מג'וני שטרן ואורחיו וירדנו במורד תלול דרך כפרי הסביבה לעבר בקעת בית הכרם. שם נאלצנו לאתגר את הוולסטר בעליון תלולות שלא היינו מוצאים באף ישוב אחר בישראל פרט לכפרי הגליל, והוולסטר עמד גם באתגר זה בקלילות.

את הדרך לצומת כפר ברוך עשינו תוך שימת לב לשלל האבזור של היונדאי Veloster . האיבזור בטיחותי כולל בין היתר, 6 כריות אויר, מערכת בלמים עם ABS ו- EBD וכן מערכת בקרת יציבות ESP, ו- VSM מערכת המסייעת לרכב לשמור על יציבות כיוונית בעת בלימה פתאומית או האצה על משטח שאינו אחיד. כמו כן הוולסטר מצויד במערכת HAC שהינה מערכת סיוע לזינוק בעליה ולמניעת דרדור שלא הצטרכתי להשתמש בה. בנוסף, כולל הרכב 4 משענות ראש מתכווננות ואת מערכת ה- BAS אשר מגבירה את הבלימה בעת הצורך באופן אוטומטי למניעת התנגשות.

בכניסה ל"ללה קפה" פגשנו את מורן קורן שיחד עם איתי קורנט האמון על המטבח, הקימו לפני 11 שנה את "'ללה קיטשן בר" בעפולה ולאחר ניסיון להפעיל את ללה בעפולה ואת ללה קפה בה ביקרנו, החליטו לסגור בעפולה ונישארו בצומת כפר ברוך.
לדברי מורן בללה הם מקפידים בבחירת חומרי הגלם הטריים והטבעיים ביותר וכל המוצרים, כולל אפיה ורטבים, נעשים טרי במקום.

מורן, שלאחרונה הפך לאבא, מציין את חיבתם לילדים ולמנות ילדים שהן אותה איכות והרכב של המבוגרים רק בכמות המתאימה לילדים ובמחירים בהתאם. כמו כן, גם ארוחות עסקיות הן חלק חשוב בתפריט שלהם. "ללה קפה"הוא בית קפה מסעדה בסגנון איטלקי שמחובר לעמק גם בנוף וגם בטעמים ומתאפיין בעיצוב נקי ובאווירה ביתית. ישיבה על יד החלון או בחוץ היא נוכח נוף העמק ושדות עמק יזרעאל.

מורן הציע לנו מגוון מנות שיתאימו לנו וכך התחלנו בפיצה דקה-דקה ועשירה בפטריות וגבינה שהיתה הפתעה נעימה להתחלה ( 52 ש' ). סלט הרוקפור היה עשוי היטב ושילוב מצויין של עלי חסה , גבינת רוקפור, תפחים ואגסים, בצל סגול, אגוזי מלך ורוטב החרדל והדבש היו שילוב מרענן ועסיסי במידה. מנה גדושה וטובה המשלבת חריפות הגבינה עם הרוטב והעלים בטוב טעם. ( 54 ש' ).

הפיצה של ללה (צילום דני בר)

המנה העיקרית היתה מדליוני עגל ברוטב חמאה ברנדי ושמנת שהיתה מנה גדולה ועסיסת ( 98 ש' ) ופילה המושט ים תיכוני שהוגש לי, היתה גם היא מנה גדולה עם הרבה ירקות מבושלים ומעט חריפות המשתלבת היטב עם הדג ( 90 ש' ).
סיימנו בקרם ברולה ( 35 ש' ) ופאי תפוחים ( 36 ש' ) שהיו מתוקים במידה והשאירו טעם של עוד.
ללה קפה – צומת כפר ברוך, קיבוץ שריד [email protected]
טל': : 053-9440688

מרוצים מסופ"ש גדוש אירוח קולינרי, יצאנו לדרכנו למרכז הארץ ולסכם גם את החוויה המוטורית. תצרוכת הדלק שהגעתי אליה בנסיעה זו, שרובה ככולה היתה בשטח הררי פתוח, היתה 12.5 ק"מ לליטר. הוולסטר בעל דרגת זיהום אוויר 4 ומגיע עם תג מחיר של 109,900 ש' לדגם הידני והחל מ- 119,900 ש' לדגם האוטומטי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן