Skip to content

"סגירת שדה דב תגרום לירידה של כ-30% במספר הנוסעים לאילת"

כך טען מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, בכנס התעופה האזרחית הבינלאומי של מכון פישר ורשות התעופה האזרחית. לדבריו: סגירת שדה דב תפגע בתנועה התיירותית והעסקית ובתנועה הרפועית הענקית בין אילת, הנסמכת על הטיסות למרכז הארץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אורי סירקיס. אם לפנות את שדה דב - למה ביוני? למה לא בנובמבר? זה יפגע במלונות באילת, שממילא סובלים משיעורי תפוסה פוחתים. צילום: סיון פרג'
אורי סירקיס. אם לפנות את שדה דב - למה ביוני? למה לא בנובמבר? זה יפגע במלונות באילת, שממילא סובלים משיעורי תפוסה פוחתים. צילום: סיון פרג'

"סגירת שדה דב תגרום לירידה של כ-30% במספר הנוסעים לאילת ובמתכונת החברות", כך אמר היום מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, בעת שנאם היום בכנס התעופה האזרחית הבינלאומי של מכון פישר ורשות התעופה האזרחית ותקף את ההחלטה לסגור את שדה התעופה בתל אביב ביוני 2015,

פגיעה באלמנטים רבים

לדבריו, "הפינוי של שדה דב פוגע באלמנטים רחבים ביותר, ובעיקר בתנועה התיירותית והעסקית. בנוסף, יש תנועה רפואית ענקית בין אילת, שנסמכת על הטיסות למרכז הארץ, גם ברמה של בדיקות וטיפולים תקופתיים, יהיה קשה לבצע את זה כאשר נטוס מנתב"ג. לגבי התשתית התעופתית, אנחנו ממתינים, אין שום סיבה לפינוי שדה דב, כי עלות המושב תהיה יותר יקרה. זה אומר שחברות התעופה ארקיע וישראייר יעברו למטוסים עם יותר מושבים. הנוסע ייפגע כי לא יהיו תדירויות כמו היום. מה שנעשה זה שנעבוד בשיטה של מוניות לנתב"ג ואנשים מהפריפריה יתרחקו מהמרכז.

סירקיס העלה הרבה תהיות לגבי ההחלטה לסגור את שדה דב. "התהייה הראשונה, שאף אחד לא נוגע בה, היא ההחלטה שהתקבלה ברשות שדות התעופה שמפנים אותנו ביוני. העונה באילת מתחילה ביוני, אם לפנות – למה ביוני? למה לא בנובמבר? זה יפגע במלונות באילת, שממילא סובלים משיעורי תפוסה פוחתים. בהערכה זהירה תהיה ירידה של 30% בתנועת הנוסעים, וזה יגרור שינוי במתכונת החברה. משדה דב צריכים להתפנות תעופה כללית ומסחרית וחיל האוויר. "מה יהיה אם לא יהיה סינכרון ביניהם. החברות צריכות לחתום על הסכם שמהיום שחיל האוויר יתפנה אחר כך אנחנו נתפנה".

ההחלטה לפנות את שדה דב נובעת, על פי המחליטים, כדי לפנות את השטח לבניית מגורים. סירקיס טוען, כי ההערכה היא שהטרקטור הראשון יוכל לעלות על שטח השדה שיתפנה, היא בין חמש לתשע שנים ובכל התקופה הזאת יישאר השטח ריק, במחיר פגיעה בתעופה הפנים ארצית".

באשר לפעילות העתידית של הטיסות הפנים ארציות מנתב"ג הסביר סירקיס, כי כדי לחפות על ירידה בביקושים צריך להגדיל תדירויות. כדי לאפשר זאת צריך לתת יתרון של סלוטים ותהליכי גישה למטוסים קטנים כמו ATR, שיאפשרו להם המראות ונחיתות בתדירות הרצויה.

תשתיות בנמל תמנע

סירקיס יתייחס גם לנמל התעופה ע"ש רמון בתמנע. "מדובר בשדה חדש, כל יומיים גוזרים שם סרט אחר. אם רוצים לייצר שווקים חדשים צריך שיהיה ערוך לטיסות לאו-קוסט, להזכירכם, אומרים שהוא אמור להיפתח בתחילת 2017. צריך לבנות שם תשתית שלא תהיה גרירה של מטוסים, זה עוד זמן המתנה המאריך את זמן הטיסה ולתת אפשרות הליכה ברגל למטוס. מדברים שהשדה בתמנע ערוך לקבל טיסות טרנס-אטלנטיות, צריך תשתית לכך, כמו אפשרות להחנות שישה, או שבעה אוטובוסים כגי לקלוט את הנוסעים שיגיעו בטיסות האלה ולחשוב על מתן תדלוק מוזל. אם כל זה לא יהיה – לא יבואו לשם. כדי שהשדה לא יהיה פיל לבן, הוא חייב להיות ערוך גם מחוץ לשדה וגם בתוך השדה. יש גם מעגל שני ושלישי, זה אומר שאנשים צריכים לגור שם ולכן צריכים לייצר שם תשתיות".

פגיעה בתעופה הכללית והפנים ארצית

שי פופר. סגירת הרצליה בלי שיש תחליף או רצף זה מכת מוות לתעופה הכללית. צילום: סיון פרג'
שי פופר. סגירת הרצליה בלי שיש תחליף או רצף זה מכת מוות לתעופה הכללית. צילום: סיון פרג'

שי פופר, יו"ר אגודת התעופה הכללית, תקף את ההחלטה לסגור את שדה התעופה הרצליה. "שדה התעופה בהרצליה מכיל 60 אלף תנועות בשנה. עשרות משפחות מתפרנסות באופן ישיר ועוד רבות אחרות באופן עקיף. כ-80% מהטייסים האזרחיים, שאינם יוצאי חיל האוויר קיבלו את הכשרתם בהרצליה. מרבית התחזוקה של כל המטוסים, כולל הכיבוי בישראל מתרחשת בהרצליה. סגירת הרצליה בלי שיש תחליף או רצף זה מכת מוות. לא יהיה בדק מטוסים".

פופר הסביר, כי שעון החול פועל לקראת סגירה הליך שבסופו יגיע וכשזה יתרחש "התעופה הכללית בישראל לא תתקיים בלי התעופה בהרצליה, אמרו שעין שמר תהיה תחליף, אני מקווה שתתקבל החלטה שלא סוגרים את הרצליה עד שלא ימצא שדה פועל. נורא חשוב להבין את הקטסטרופה שמתרחשת.

באשר לסגירה של שדה דב הסביר פופר, כי זה הליך שיגרום לסגירת שדות התעופה בחיפה ובראש פינה. "יש מצוקת דיור אבל הפתרון לא צריך להיות סגירת שדה תעופה. מוטב לעצור את הקטסטרופה מאשר להקים ועדת חקירה. המשך מגמת החנק תביא קודם להידרדרות בבטיחות. היום טסים פחות ופחות, מתאמנים פחות ופחות, לאחר מכן תביא לנזק כלכלי לענף כלכלי וחשוב לעשרות אלפי אנשים. כל זה בלי שהתקבלה שום החלטה בישראל שצריך לחסל את התעופה הפנים ארצית. רק חוק הגנה על תשתיות לאומיות יגן על שדות התעופה בישראל. כל התהליך של סגירת הרצליה ושדה דב זה הכל נדל'ן. יהיו כמה טייקוני נדל'ן שיתעשרו, צריך להבין את זה. לא יגורו שם זוגות צעירים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן