Skip to content

פלסטיני נורה למוות מאחור, בגבו ובעורפו. בצה"ל בודקים ובודקים

סמיר עווד, בן 16, התכוון לידות אבנים ונלכד במארב. הוא לא שעה לירי האזהרה ונורה ברגלו וניסה להימלט. אז נורה בגבו ובעורפו ונהרג. בצה"ל חוקרים את האירוע מזה שנה וחצי וטרם החליטו באם להעמיד לדין את החיילים או לסגור את התיק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

באמצע ינואר 2013 נורה למוות קטין פלסטיני. הוא נורה שלוש פעמים. בירי הראשון נפצע ונפל. בשתי היריות הנוספות הוא נפגע בגבו ובעורפו כשכדור אחד חודר דרך עורפו לגולגולתו ויוצא ממצחו. בסמוך לתקרית הגיבו גורמי צבא, התבטאו בתקשורת ואמרו כי הירי הזה היה "לא תקין" וזו בלשון המעטה. באופן רשמי נמסר מצה"ל כי הקטין נורה ככול הנראה בניגוד לנוהלי פתיחה באש וכי התגלו סתירות בין עדויות חיילי כוח השריון המעורב בירי. מאז ועד עתה בודקים בצה"ל את המקרה וטרם הוחלט באם החיילים פעלו כדין או שיש מקום להעמידם לדין.

סמיר עווד נורה בעורפו ובגבו (תמונה באדיבות המשפחה)
סמיר עווד נורה בעורפו ובגבו (תמונה באדיבות המשפחה)

התיק פתוח במצ"ח ובפרקליטות הצבאית ממתינים להבהרות ובדיקות נוספות. מצה"ל נמסר למגפון כי "בהתאם למדיניות החקירות של הפרקליטות הצבאית החקירה לבירור נסיבות האירוע נפתחה באופן מיידי, ובמסגרתה בוצעו פעולות חקירה רבות. ממצאי החקירה הועברו לפרקליטות הצבאית אשר הורתה על מספר פעולות חקירה נוספות ומרוכבות, הדורשות מומחיות בתחומים שונים. עם השלמת פעולות אלו, יועברו הממצאים המלאים לפרקליטות הצבאית לשם בחינה וקבלת החלטה". היום (ראשון) הודיעה הפרקליטות כי פעולות יחידה צבאית מבצעית מיוחדת שתפקידה לסייע למצ"ח הסתיימו "אך לאחרונה עם השלמת הבדיקות נערכה בדיקה נוספת על ידי אותה יחידה צבאית וחקירה זו הסתיימה היום. תוצאותיה יחד עם הקודמות לה יועברו, כך נמסר, לידי מצ"ח שיעבירן לידי הפרקליטות הצבאית. אבל מציינים בפרקליטות כי "ייתכן שיידרשו עוד פעולות שצפויות לארוך כחודש נוסף שעיקרן עימות ממצאי החקירה מול החשודים". צה"ל מבחינתו יסיים את התיק עד מרץ 2015, כך מסר היום עו"ד אבינעם סגל-אלעד, סגנו של פרקליט המדינה בתגובה לעתירה לבג"צ אותה הגישו הורי הצעיר וארגון בצלם.

סמיר נלכד בתוך גדר ההפרדה שליד בודרוס (צילום: נעמי בצר)
סמיר נלכד בתוך גדר ההפרדה שליד בודרוס (צילום: נעמי בצר)

 

פינויו של סמיר עווד לבית החולים (צילום: עבד א-נאסר מוראר)
פינויו של סמיר עווד לבית החולים (צילום: עבד א-נאסר מוראר)

מתחקיר המקרה עולה כי סמיר עווד, בן ה-16, תושב בודרוס שמצפון לרמאללה, סיים באמצע ינואר 2013, בחינה אחרונה בבית ספרו לפני חופשה מחצית השנה. הוא יצא עם חבריו לאזור גדר ההפרדה הנמצאת 300 מטר מבית ספרו. על פי עדויות הנערים שהיו עם עווד, בכוונתו ובכוונת חבריו היה ליידות אבנים בחיילי צה"ל, דבר שעשו הצעירים לא פעם. הצעירים הגיעו לגדר ההפרדה הקיימת בין ציר התנועה לכפרם והבחינו בשער פתוח. מכך הסיקה החבורה כי יש חיילים באזור והם אלו פתחו שער שדרכו נכנסו. גדר ההפרדה מורכבת מגדר ראשית ומגדרות תיל לפניה, שאמורות למנוע את הגישה אליה, אך באזור בודרוס יש כמה פתחים בגדרות התיל. אחד הנערים נכנס בעד פתח מאולתר בגדר התיל הראשונה, לא ראה דבר, וחזר על עקבותיו. לאחר מכן, עבר סמיר עווד לבדו בפתח והמשיך לעבר הגדר הראשית עצמה. מתחקור התקרית עולה כי לוחמים מגדוד 71 של חיל השריון ביצעו מארב במקום. את זה לא ידעו הנערים.

ידויי אבנים ליד בודרוס (צילום ארכיון: אחמד מוסה)
ידויי אבנים ליד בודרוס (צילום ארכיון: אחמד מוסה)

תחקיר בצלם העלה כי החיילים התמקמו מצדה של הגדר הפונה לבודרוס. מהמידע שבידי בצלם עולה כי בעת שסמיר עווד היה בין גדר התיל לגדר הראשית, הופיעו ארבעה חיילים ויתר הנערים ברחו בחזרה לכפר.
עווד ניסה ככל הנראה בשלב זה לברוח אך היה לכוד בין הגדרות. החיילים קראו לו לעצור וירו באוויר ולאחר מכן ירו בו ברגלו בעת שניסה להימלט. הוא נפצע ונפל על הקרקע אך כשניסה להמשיך ולהימלט, ירו בו החיילים בשנית. מירי זה נפצע סמיר עווד משני קליעים, אחד בגבו והשני בראש. אין ספק כי הכוח פעל בתחילה על פי נוהלי מעצר חשוד בטרם ירו בנער. אך השאלה העיקרית היא מדוע ירו בו בגבו ובעורפו לאחר שנפגע ברגלו וניסה להימלט כשהוא איננו מהווה כל איום לכוח המארב ולחיילי צה"ל בפרט ובכלל.
בעתירה שהוגשה לבג"צ דורשת משפחת עווד מהפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני להחליט מייד באם להעמיד לדין את החיילים שירו בבנו או לסגור את התיק. באמצעות בא כוחה, עורכת הדין גבי לסקי טוענת המשפחה כי כל יום שבו מתעכבת החלטת הפצ"ר הולך ופוחת הסיכוי כי יינקט כנגד האחראים הליך פלילי אפקטיבי. בעתירה נטען כי כל יום של סחבת ושיהוי פוגע בזכויותיהם של העותרים ומתעצמת הפגיעה בשלטון החוק ובאינטרס הציבורי במיצוי הדין עם מפרי החוק. כאמור בפרקליטות המדינה התחייבו כי לבית המשפט העליון צה"ל יסיים את החקירה ויקבל החלטה בנושא עד חודש מרץ בעוד ארבעה חודשים.

תחקיר מגפון העלה כי משנת 2011 ועד כה, קיימים בצה"ל עוד עשרות תיקי ירי בהם נהרגו לפחות כ-53 פלסטינים שלגבי חלק מהם נפתחה חקירה ולגבי חלק לא נפתחה כל חקירה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן