Skip to content

אוניברסיטת תל אביב בחזית הבנייה הירוקה בעולם

הישג בינלאומי לבניין בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר באוניברסיטת תל אביב: קיבל הסמכה של התקן האמריקאי לבנייה ירוקה, בדירוג הגבוה ביותר: LEED Platinum. ניקוד זה מציב את בניין בית הספר בין 14 הבניינים הירוקים המובילים בעולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בניין בית הספר ללימודי הסביבה על-שם פורטר, שנבנה בתמיכתה ותרומתה של קרן פורטר, משתרע על שטח של כ-4000 מ"ר, וכולל כיתות הוראה, אולמות, משרדים, אטריום עם חלל לתצוגות ולתערוכות, אודיטוריום, גינה ובה אגנים ביולוגיים לטיפול ולמחזור מים אפורים, גג ירוק וקפיטריה.

בנוסף לייעוד האקדמי, כמשכנו של בית ספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר, מהווה הבניין מרכז פדגוגי ובמה חינוכית ונגישה לקהל הרחב בכל הנוגע לבנייה ירוקה וחקר הסביבה שמטרתו לקדם את הבנייה הירוקה בישראל. מבקרי הבניין הירוק ייחשפו לאופן פעולתן של המערכות הסביבתיות המותקנות בו, ביניהן מערכת מיזוג אוויר המבוססת על אנרגיה סולרית ותרמית, טכנולוגיות מתקדמות לתכנון ביו-אקלימי ("תכנון פסיבי") ומערכות מדידה ובקרה. מערכות אלו הן חדשניות ולראשונה הותקנו בישראל.

בית הספר ללימודי הסביבה על-שם פורטר, אוניברסיטת תל אביב. צילום: שי אפשטיין
בית הספר ללימודי הסביבה על-שם פורטר, אוניברסיטת תל אביב. צילום: שי אפשטיין

הבניין קיבל לאחרונה את ההסמכה הסופית של התקן האמריקאי לבנייה ירוקה, בדירוג הגבוה ביותר – LEED Platinum. תקן LEED – ראשי תיבות של "Leadership in Energy and Environmental Design" – נוסח על-ידי המועצה האמריקאית לבנייה ירוקה (US Green Building Council). תקן זה מבוסס על מדרג של 100 נקודות, בתוספת 10 נקודות בונוס על חדשנות או חשיבות אזורית של הפרויקט. דירוג פלטינום, הגבוה ביותר, ניתן לפרויקטים שזוכים ל- 80 נקודות ומעלה.

בניין פורטר זכה ב-92 נקודות מתוך 93 הנקודות שאליהן שאפו המתכננים להגיע, ומתוך ניקוד מקסימלי של 110. ניקוד זה מציב אותו בין הבניינים הירוקים המובילים בעולם. רק במספר אוניברסיטאות בארה"ב, ביניהן ייל והרווארד, קיים מבנה ירוק ברמה כזו. עד כה מתוך 3,356 בניינים שנבדקו, רק 14 מבנים בעולם קיבלו ציון הגבוה מ-90 נקודות.

לדברי פרופ' דני רבינוביץ, ראש בית הספר, וד"ר אריה נשר, המנהל המקצועי של בית הספר, המורכבות והחדשנות של הבניין פורץ הדרך דרשו ידע נרחב, כלים מתקדמים ועבודת צוות הדוקה כבר משלבי התכנון הראשונים. הפרויקט הוא תוצאה של העבודה המשותפת והמאומצת של צוות האדריכלים יחד עם קבוצה רחבה של שותפים ויועצים, כולם ישראליים, שתרמו כבר משלבי התכנון.

עם הצוות המתכנן של בניין פורטר נמנו: אקסלרוד-גרובמן אדריכלים (אירית אקסלרוד ויאשה גרובמן), סטודיו גאוטקטורה (יוסי קורי), חן אדריכלים (נילי וניר חן), ומשרד אדריכלות הנוף ברוידא-מעוז (עליזה ברוידא ורות מעוז). הבניין נבנה על ידי חברת שיתופית והפרוייקט נוהל על ידי חברת ברן ישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן