Skip to content

ליברמן דחה סופית את הצעת נתניהו לממשלה חלופית

"מהלך כזה הוא דחיית הקץ ולא יותר", אומר יו"ר "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן. "הקמת ממשלה חלופית עכשיו, שתהיה ממשלת 61 שבה כל חבר כנסת בודד יכול לאיים ולסחוט, משמעותה המשך חוסר היציבות השלטונית לעוד כשנה". בינתים החלו פעילי ליכוד לאסוף חתימות שיאפשרו לגדעון סער להתמודד מול נתניהו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יו"ר "ישראל ביתנו", שר החוץ אביגדור ליברמן, דוחה סופית את ניסיונותיו של ראש הממשלה נתניהו להקים ממשלה חלופית עם המפלגות החרדיות ולוותר על עריכת הבחירות המוקדמות.

ליברמן: "האופציה של הקמת ממשלה אחרת עכשיו היא גרועה יותר מבחירות עכשיו" (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)
ליברמן: "האופציה של הקמת ממשלה אחרת עכשיו היא גרועה יותר מבחירות עכשיו" (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)

הניסיון האחרון מצד נתניהו, לפני ההצבעה מחר בכנסת, על פיזורה – נעשה אמש כאשר נתניהו ערך ביקור תנחומים בביתו של ליברמן, שאמו הלכה לעולמה בשבוע שעבר. בשיחה שנערכה בין השניים דחה שוב שר החוץ את הרעיון לעקוף את הבחירות באמצעות הקמת ממשלה צרה עם החרדים.

בהודעה שפרסם ליברמן היום הוא מסביר: "למה אנחנו מתנגדים להקמת ממשלה חלופית בכנסת הזו? כי מהלך כזה הוא דחיית הקץ ולא יותר.

"הקמת ממשלה חלופית עכשיו, שתהיה ממשלת 61 שבה כל חבר כנסת בודד יכול לאיים ולסחוט, משמעותה המשך חוסר היציבות השלטונית לעוד כשנה – ואז נלך לבחירות אחרי שבוזבזו מיליארדים נוספים בכדי לתחזק קואליציה רעועה.

"ניסיון דומה שנעשה לפני הבחירות הקודמות, כשהכניסו את קדימה בראשות שאול מופז – נגמר לאחר 3 חודשים בכישלון מהדהד", מסביר ליברמן. ״'ישראל ביתנו' מעולם לא פסלה אף אחד, כי אנו סבורים שאין מקום לפסילות בחברה הישראלית. השיקול היחיד צריך להיות האינטרס הלאומי. גם לאחר הבחירות האחרונות ״ישראל ביתנו״ לא פסלה אף מפלגה ומי שמנע את צירוף המפלגות החרדיות לקואליציה היתה מפלגת 'הבית היהודי'.

"לכן, על אף שאנו סברנו שאין זה הזמן הנכון מבחינת המדינה ללכת לבחירות, האופציה של הקמת ממשלה אחרת עכשיו היא גרועה אפילו יותר", אומר שר החוץ. "אם הפור נפל והולכים לבחירות, צריך לעשות את זה בצורה ראוייה – בלי שטיקים ובלי טריקים ובלי 'תרגילים מסריחים'. אנחנו מקווים שהבחירות הבאות יאפשרו הקמת ממשלה יציבה, עם מנהיגות חזקה ואחראית, שתאפשר שלטון יציב וכהונה מלאה של הממשלה והכנסת כדי שיוכלו לשרת את הציבור באופן ראוי".

ריבלין. חושש שהציבור לא יילך לבחור (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
ריבלין. חושש שהציבור לא יילך לבחור (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

ובינתיים, למרות שגדעון סער טרם החליט סופית אם להתמודד – החלו פעילים בליכוד לאסוף עבורו חתימות. כדי להתמודד בפריימריז לראשות הליכוד צריך כל מתמודד לאסוף לפחות 500 חתימות.

ואילו נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, הביע היום חשש כי הציבור יימנע מלהשתתף בבחירות בשל חוסר האמון כלפי המערכת הפוליטית.

ריבלין, שהשתתף הבוקר בועידת ישראל לעסקים בתל אביב, אמר בשיחה עם עורך העיתון ״גלובס״ חגי גולן: ״אני מקווה שמה שהיה לא יהיה מבחינת אחוזי ההצבעה. יש לי חשש שהציבור לא יילך לבחירות (לבחור) כי הוא לא מאמין… שאולי תהיה אמירה, כאילו הדמוקרטיה לא מועילה. אני מקווה שהציבור כולו ילך לקלפי״.

הנשיא המשיך ואמר: ״גם המנהיגים הפוליטיים צריכים להבין שחזרה לגושים המרכזיים חשובה למשילות וליכולת לקבל החלטות והכרעות קשות. תמיד השאלות לקראת הבחירות היו: או ביטחון או חברה – אבל היום, צריך למצוא מענה לגם וגם, לא עוד 'או – או'. המחאה החברתית הביאה לראשונה למצב שבו 57 ח"כים התחלפו, וזו הייתה בהחלט בשורה. יחד עם זאת, זה גרם גם לתזזית.״

בהתייחסו למצב החברתי בישראל אמר הנשיא: ״אנחנו נמצאים בשתי כלכלות – סטארט-אפ nation וישראל השנייה. הפערים הולכים וגדלים גם בתוך ישראל השנייה ובתוך כך גם בתוך מעמד הביניים. כל זה מחייב התערבות של הציבור באמצעות הצבעה והבנה של נבחרי הציבור שהם נבחרו כדי לטפל גם בדברים האלה".

הנשיא התייחס בהמשך דבריו לאירועי האלימות בישראל בחודשים האחרונים ואמר: "התרופה לאלימות היא התקווה. אנחנו צריכים לטפל בפונדמנטליזם היהודי כמנהיגים יהודים, והמנהיגים הערבים צריכים להתמודד עם הפונדמנטליזם הערבי. כשאין תקווה אתה יוצר אלימות.״

לשאלה כיצד הוא מתייחס לטענות על כך ששינה את עמדותיו מאז כניסתו לתפקיד הנשיא ענה הנשיא: ״הייתי ונותרתי תלמידו של זאב ז׳בוטינסקי, המערכת עליה חונכתי וגדלתי היא של תנועת חירות והליכוד. אמרתי בעבר ואני אומר שוב ושוב היום, יהודים וערבים לא נגזר עליהם לחיות יחד, הם נועדו לחיות יחד. כיהודי וציוני אדוק אני מאמין באמונה שלמה במדינה יהודית שחובתה להיות דמוקרטית ובכך שחובת הגישור היא על הרוב. מה שאני אומר היום אמרתי גם לפני שנים וכל מי שמכיר אותי יודע זאת״.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן