Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 12.12.2014

סיפור הוליוודי על נער חריג, חביבה פדיה על יחסים ויחסים בפירוק ומבט מעמיק אל טרום מלחמת העולם הראשונה. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חותמות / חביבה פדיה  קובץ בן 16 סיפורים קצרים העוסקים כולם בדקויות המצויות ביחסים בין אנשים קרובים. חביבה פדיה היא מהאינטלקטואלים הבולטים בישראל, משוררת וסופרת, חוקרת יהדות, קבלה ותרבות, פרופ' להיסטוריה ומנהלת את בית הספר לכתיבה של "הליקון".

כמו בכל דבר שפדיה כתבה, בין אם מדובר בשירה או בפרוזה מתבלטת מיד השפה ודרך ההבעה השונות, שפה שמשלבת לעיתים קרובות בין שפת הרחוב היומיומית לבין שפה גבוהה יותר, פיוטית, השאולה מן המקורות. בסיפורים הקצרים הללו מנסה פדיה לברר את יחסי הכוחות הבלתי נראים הקיימים בין בני זוג, בין הורים לילדיהם ובין אנשים קרובים אחרים. הסיפורים הקצרים עומדים בפני עצמם אך הם קשורים זה לזה קשר הדוק כאשר חלק מהדמויות המרכזיות בסיפורים מסוימים שבות ומופיעות בסיפורים אחרים, הפעם כדמויות משנה ונותנות תחושה שבעצם מדובר בסיפור אחד ורק הדובר ונקודת ההתבוננות משתנות שוב ושוב.

חותמות מאת חביבה פדיה, הוצאת ידיעות ספרים, 190 עמ'

 

המלחמה ששמה קץ לשלום / מרגרט מקמילן בעוד רגע מסתיימת לה השנה האזרחית אבל שרידים אחרונים לחגיגות מאה השנה לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, עדיין נראים.

מרגרט מקמילן, פרופ' להיסטוריה מאוניברסיטת אוקספורד מבקשת לספר לנו את סיפורה של אירופה של לפני "המלחמה הגדולה", אירופה הפורחת והמשגשגת שמתנהלת עשרות שנים ללא סכסוכים צבאיים משמעותיים ומלחמה נראית כמו חלום בלהות רחוק ובלתי אפשרי. מה בכל זאת התרחש כאשר בתוך זמן קצר הפך גן העדן לגיהינום שהבעיר את העולם כולו? מקמילן מערערת על הקביעה שנשמעת לא אחת, לא רק לגבי מלחמת העולם הראשונה, כי הייתה זו מלחמה בלתי נמנעת. אולי נעים וקל יותר לאמץ את המחשבה שלא ניתן היה לעשות דבר ומותם של מיליונים אכן לא היה לשווא, אך כאשר נחשפת התמונה לפרטי פרטיה מתגלה שוב כי צירוף נסיבות וקרבות אגו בין מנהיגים טפשים וילדותיים הוא שחולל את המהומה המאוד לא בלתי נמנעת.

המלחמה ששמה קץ לשלום מאת מרגרט מקמילן, הוצאת עם עובד, תרגמה מאנגלית: כרמית גיא, 671 עמ'

היקום נגד אלכס וודס / גאווין אקסטנס  ספר הביכורים של הבריטי בן ה-32 עשוי חומרים קולנועיים מהזן ההוליוודי וככזה, אני מרשה לעצמי להמר שיעובד בקרוב מאוד לקולנוע. אלכס וודס בן ה-10 נפגע ממטאוריט נדיר שחוץ מהצלקת שהותיר בראשו גם שינה את מסלול חייו. כעת הוא מנסה להתמודד עם העולם הלא פשוט כנער חריג, דחוי חברתית וחולה באפילפסיה כמו שעשו כבר לפניו פורסט גאמפ או כריסטופר, גיבורו של מארק האדון מ"המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה". לגמרי במקרה הוא פוגש את מר פיטרסון, קשיש אלמן וחביב שהופך לחברו הטוב, לתחליף אב ולמורה רוחני, אבל כמצופה מתסריט הוליוודי אמיתי גם ימצא את עצמו תוך זמן קצר סובל ממחלה קשה ומצפה למותו.

סוד ההצלחה של ספרים כאלה היא אותה תבנית עלילתית מוכרת ולצידה קסמו של הגיבור שחריגותו מאפשרת לו מבט מקורי וחסר עכבות על העולם, כמעט תמיד עם חיוך או לפחות חצי חיוך, כי החיים יפים בסך הכל..

היקום נגד אלכס וודס מאת גאווין אקסטנס, הוצאת כנרת זמורה ביתן, תרגמה מאנגלית: דנה אלעז

[related-posts title="'הַצָּעָה לְסֵפֶר'"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן