Skip to content

הכנס ה- 7 למערכות תבוניות לתחבורה בישראל

לאחרונה נערך הכנס למערכות תבוניות לתחבורה (ITS ) ובו נפרשו בפני המשתתפים החידושים האחרונים בתחום התחבורה וטכנולוגיות תחבורה ורכב. זהו כנס ההייטק של עולם הרכב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הכנס השביעי למערכות תבוניות לתחבורה נערך במלון השרון בהרצליה בנוכחות כ-200 משתתפים מחברות הייטק העוסקות במערכות הקשורות לענף הרכב, משרדי ממשלה, מכוני מחקר ועוד.

פרופ' נתן גרטנר (Prof. Nathan H. Gartner) מאוניברסיטת מסצ'וסטס לוול הציג בפני המשתתפים בכנס את המגמות בתחום ה- ITS. המעבר למערכות אוטומטיות הקשורות לסביבה ולכלי הרכב סביבם, תוך צורך לעבד כמויות הולכות וגדלות של מידע. כמו כן הדגיש פרופ' גרטנר את מרכזיותו של הטלפון הסלולארי במעכות העתידיות.

ד"ר שי סופר, המדען הראשי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הציג את התכנית הלאומית למערכות תבוניות בתחבורה. לדברי סופר: "מדינת ישראל ביצעה בשנים האחרונות קפיצת מדרגה בתחומי התחבורה היבשתית – בתשתיות המסילות והדרכים, בשירותי התחבורה הציבורית ובבטיחות בדרכים. הגידול הרב במספר כלי הרכב הפרטיים מעיד בין היתר על שיפור ברמת השירות של רשת הדרכים, והתוצאה של כל אלו היא שאפשרויות הניידות הפתוחות בפני תושבי ישראל השתפרו משמעותית לעומת העשורים הקודמים".

המדען הראשי של משרד התחבורה ויחידת המדען הראשי במשרד התחבורה מובילה מזה שנים תכנית לקידום הפיתוח של מערכות תבוניות לתחבורה. מערכות תבוניות לתחבורה (ITS-Intelligent Transportation Systems) מאפשרות הכנסת שיפורים מהותיים במערכות התחבורה והגברת יעילותן, העלאת רמת הבטיחות, שיפור רמת השירות, שמירת איכות הסביבה וחיסכון משמעותי במשאבים ובזמן.

התכנית כוללת את המרכיבים הבאים:
• פיתוח ארכיטקטורת ITS לאומית לישראל: ארכיטקטורת ITS היא תכנית אב ומפת דרכים לתכנון השילוביות של מערכות ויישומי ITS בישראל. הארכיטקטורה מתארת את האופן שבו מערכות ITS מורכבות יתקשרו בין חלקי המערכת, וכיצד יישומי ITS יעבירו מידע בניהם.
• תקינת ITS: אימוץ תקנים בינלאומיים או פיתוח תקנים ישראלים מקוריים על מנת לאפשר שילוב בין מערכות ITS בין רשויות שונות ובין יצרנים וספקים שונים.
• הטמעת תהליכי תכנון פרויקטי ITS : הטמעת מתודולוגית תכנון המבוססת על תהליכי הנדסת מערכות וגיבוש תהליך לבדיקת עמידה בדרישות התכנון.

כיום, יש כחמישה מחקרים בתחום האמורים להסתיים עד סוף הרבעון הראשון של שנת 2015, שני מחקרים בשיתוף פעולה עם האיחוד האירופי (ERA-NET Transport) , מחקרים ופרויקט חלוץ המבוצעים על ידי תאגידים ממשלתיים (חברת נתיבי ישראל וחברת יפה נוף). המשרד פרסם לפני כחודש "קול קורא 2014" הכולל התייחסות לתחום הטכנולוגי. משרד התחבורה מתכוון להגדיל את תקציבי המחקר בשנים הקרובות. כתוצאה מכך, יהיה אפשר לפרסם מספר "קולות קוראים" מדי שנה, ולהגדיל את היקף המימון הניתן לכל מחקר ואת מספר המחקרים והתכניות בתחום מערכות תבוניות לתחבורה.

אלכס דובוב, ראש מנהלת איתות וטכנולוגיה, חטיבת הפיתוח ברכבת ישראל פרש בפני הנוכחים את יישומי מערכות ITS לשיפור בטיחות ברכבת באירופה וישראל כולל הצורך באחידות במעבר בין מדינות, בעיקר באירופה.

המטרונית (צילום דני בר)

אורח נוסף מחו"ל היה אנדרס יוגנסון (Anders Eugensson ), מנהל בכיר בוולוו שבדיה שהציג את החידושים הטכנולוגיים בתחום הבטיחות, שאותם מובילה חברת וולוו. לדבריו הדגש עבר מסיבולת הרכב על מנת להגן על הנהג והנוסעים בעת תאונה, למערכות עזר לנהג שגם ימנעו תאונה.

זאב שדמי, ראש תחום מחקר ופיתוח טכנולוגי ביחידת המדען הראשי של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים נתן הרצאה על מערכות תבוניות שיתופיות (Cooperative-ITS) -הדור הבא של ITS ?.
בין היתר הדגיש שדמי כי כל כלי הרכב שיעברו בסביבה קרובה ידעו אחד על השני, ובכל כלי רכב יוכל מחשב הרכב לזהות מצבי סיכון המחייבים יצירת התרעה, או במקרים קיצוניים גם להתערב בפועל כדי למנוע תאונה ודאית.

משה רייניץ, מנהל פרויקט SkyTran במפעל להב של התעשייה האווירית הציג את SkyTran שהיא מערכת תחבורה עתידית וחדשנית, המבוססת על עיקרון הריחוף המגנטי הפאסיבי.

כמו כן הוצגו לנוכחים מצגות ונשאו דברים מרצים וחוקרים על עתיד טכנולוגיות מידע ותקשורת בתעשיית החניה, המכונית האוטונומית – נקודת השיא או השפל, הטמעת פתרון תקשורת בין רכבים בזמן ועלות אפקטיביים, מונעים את התאונה הבאה באמצעות איסוף וניתוח מידע, עתיד התחבורה בעיר החכמה, מנקודת מבט של האיחוד האירופי, חידושים במערכות שבאחריות חב' חוצה ישראל ועוד.

עמוס גלרט, מנכ"ל דן בצפון המפעילה את המטרונית בחיפה והמפרץ סיפר על יישומי מערכות תבוניות לתחבורה במטרונית. גלרט סיפר על המטרונית בחיפה שהיא מערכת ה-BRT (Bus Rapid Transit) הראשונה מסוגה בישראל. מערכת להסעת המונים המשרתת שני מיליון נוסעים בחודש, ומשתרעת על פני מפרץ חיפה מדרום חיפה ועד צפון הקריות.
לדבריו, תפעול ה-BRT מתבסס על מערכות חכמות אשר מווסתות את התנועה ואת מכירת הכרטיסים, מערכות ליבה אלו מתממשקות עם מערך שלם של מערכות המזינות אותן ומוזנות מהן, וכן מתממשקות למערכות המדינה. התוצר- שירות אמין, מהיר וזמין לנוסע.

נושא נוסף עליו דובר היה מגמות ושינויים בעולם הרכב המקושר, שאותו הציג ישראל רון, מנכ"ל ספוטם. רון סיפר לנוכחים ואמר כי "כניסת שחקני רשת מרכזיים ובראשם גוגל ואפל לעולם הרכב המקושר, העיסוק הגובר בנהיגה אוטונומית ומגוון חידושים משמעותיים נוספים בטכנולוגיה וברגולציה מניעים תהליכי שינוי משמעותיים בתעשייה, בהרכב שרשרת הערך שלה ובמודלים העסקיים הקשורים לתחום זה".

בהרצאתו סקר רון את האירועים וההתפתחויות המרכזיים בשנה האחרונה בתחומים שונים החל ממערכות בידור ומידע לרכב וכלה במערכות בטיחות מקושרות. כמו כן התעמק מנכ"ל ספוטם והציג ניתוח של שינויי התפיסה והמיקוד של שחקני השוק השונים בטווח הקצר והארוך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן