Skip to content

חלון לחקלאות ולכרישים

הצירוף בין החורף וחופשת חנוכה, הופכים את הדרום ליעד אידיאלי לטיולים. במרכז המבקרים על שם ויידור - "חלון לחקלאות בערבה" - בצומת חצבה, פעילות מגוונת ומייצגים אינטראקטיביים; באילת תוכלו להסתכל בעיניים של הכרישים ששוחים בבריכת ענק שקופה שנפתחה לפני כחודש במתחם המצפה התת ימי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מי בחלון? כרישי ים סוף במרחק נגיעה במצפה התת ימי באילת. (צילום: איריס חכמון כהן)
מי בחלון? כרישי ים סוף במרחק נגיעה במצפה התת ימי באילת. (צילום: איריס חכמון כהן)

הערבה היא היהלום שבכתר החקלאות הישראלית המוצגת במרכז המבקרים החדש על שם ויידור, ששוכן על כביש הערבה התיכונה, בתוך מרכז המו"פ (מחקר ופיתוח) "חוות יאיר".

ניתן לזהות אותו מרחוק באמצעות השבשבת הגדולה שמסתובבת בכניסה אליו. הסיור המודרך בו (אין צורך לתאם) אורך שעה ויוצא בכל שעה עגולה בין השעות 9:00-15:00. הסיור הוא דו לשוני בעברית ובאנגלית, מתאים לכל הגילים ונגיש לנכים.

אבטיחים תלוייים בנוסח הערבה. פיתוחים נוספים: תרד גוליבר שעליו ענקיים, שעועית סגולה, עגבניה ורודה ועוד. (צילום: מרכז ויידור)
אבטיחים תלוייים בנוסח הערבה. פיתוחים נוספים: תרד גוליבר שעליו ענקיים, שעועית סגולה, עגבניה ורודה ועוד. (צילום: מרכז ויידור)

הוא נפתח בצפייה בסרט קצר תלת-מימדי המספר את סיפורה של הערבה משחר ההיסטוריה ועד היום. בשלב השני עובר המבקר לחלל חווייתי אינטראקטיבי, שאינו אלא מעין מוזיאון מדע החקלאות ושעמדות התצוגה שבו אקולוגיות, מאחר ונבנו מאדמה. כאן ניתנת לו ההזדמנות להתנסות בתחומי המים והחקלאות תוך הכרת המאפיינים הייחודיים של הערבה, הטבע והגידולים החקלאיים.

החלל החווייתי האינטראקטיבי במרכז, להפעלת הילדים. (צילום: מרכז ויידור)
החלל החווייתי האינטראקטיבי במרכז, להפעלת הילדים. (צילום: מרכז ויידור)

אחת העמדות מדמה קידוח מים. עמדה אחרת היא שולחן חול עם מערכת הקרנה ממוחשבת, המתארת תהליכים טופוגרפיים. כאן יכולים המבקרים לבנות בידיהם הר של חול, לחפור עמק, ליצור תעלה ואפילו להוריד גשם. בעמדת ערוגות ניתן להתנסות בגידול וירטואלי של עגבנייה, פלפל, מלון או חציל. אם יש ברצון המבקר לדעת יותר על גידול חקלאי זה או אחר, כל שעליו לעשות הוא לגעת במקום מסוים בערוגה והמידע יופיע על המסך. על מסך אחר יופיע המידע אודות בעל החיים שאת דמותו הצליח המבקר להרכיב באמצעות פאזל.

בעמדה נוספת עושה המבקר הכרה עם המזיק מספר אחת בערבה, זבוב הפירות הים תיכוני, ועם דרכי ההתמודדות איתו כמו, למשל, עיקורו באמצעות קרינה. עמדה אחרת מציגה את המאביקה הכי טובה בערבה, הלוא היא דבורת הבומבוס. באקווריום גדול שוחים דגי נוי בין אלמוגים מלאכותיים. אלה גם אלה פותחו בערבה. כמו כן ניתנת למבקר הזדמנות להציץ לחיי משפחות בערבה בהן של חקלאי, תיירן ואמן.
השלב השלישי והאחרון בסיור הוא של פיתוחי חקלאות ההייטק המוצגת בחממות, בהן שלל גידולים שהם פרי פיתוח המו"פ. בחממת הדלעות הדקורטיביות גדלות, בין היתר, דלעת בקבוק, דלעת תפ"א ודלעת סביבון עם כנפיים. בחממות אחרות שלל זנים של ירקות ופירות עסיסיים בצבעים, צורות וטעמים מגוונים כמו תרד גוליבר שעליו ענקיים, שעועית סגולה, עגבניה ורודה, אבטיחים תלויים ועוד.

מרכז המבקרים פתוח שבעה ימים בשבוע. המחיר למבוגר 28 שקל, לילד (4-12), לגמלאי ולסטודנט – 22 שקל. בחנוכה יתקיים במרכז הפנינג שיכלול בין היתר סדנאות יצירה לילדים. טל' 077-5681608,
052-8666114. www.vidor-center.co.il

בבריכת הכרישים החדשה מנהרה המדמה הליכה בתוך הים כשבעלי החיים הימיים שוחים מסביב לחוצים. (צילום: איריס חכמון כהן)
בבריכת הכרישים החדשה מנהרה המדמה הליכה בתוך הים כשבעלי החיים הימיים שוחים מסביב לחוצים. (צילום: איריס חכמון כהן)

כריש מעל לראש

בבריכת הכרישים החדשה במצפה התת ימי באילת יש למבקר הזדמנות נדירה וחוויה יוצאת דופן לעקוב ממרחק נגיעה ומבעד לקירות שקופים ועבים אחר כרישי ים סוף. הביקור ב"עולם הכרישים" מתחיל באולם חשוך, שבקצהו חלון ענק המחדיר פנימה אור כחלחל ומשקיף על הבריכה שמאכלסת כ-20 מיני כרישים, בהם נדירים שנמצאים בסכנת הכחדה, חתולי ים, עטלף ים ואלפי דגים. בהמשך חוצים המבקרים את הבריכה במנהרה אקרילית שקופה ועוצרת נשימה שאורכה 15 מטרים. המנהרה מדמה הליכה בתוך הים כשבעלי החיים הימיים שוחים מסביב לחוצים. בשלב הבא מגיע המבקר למרכז מבקרים אינטראקטיבי ודיגיטלי ובו סרטונים ומשחקים המאפשרים הצצה ולמידה על אורח חייהם של הכרישים, אזורי מחייתם, הרגלי תזונתם וכן הסבר מדוע הם אינם מסוכנים לבני האדם. התצוגה היא בשפות: עברית, אנגלית, ערבית ורוסית.

חוויה נוספת היא צפייה בבריכת ה"פעוטון" של הכרישונים ואם יתמזל מזלכם יהיה זה בשעת האכלתם. בסוף המסלול מובלים המבקרים לאמפיתיאטרון קטן הפונה לחלון גדול מאוד המשקיף על הכרישים. ניתן גם לעלות לגשר מעל הבריכה ולצפות בכרישים מזווית נוספת. הביקור ב"עולם הכרישים" כלול במחיר

הכניסה למצפה התת ימי, שתוקפו לשלושה ימים. המצפה נגיש לנכים ופתוח יום יום בשעות
8:30-17:00. טל' 053-9382051.http://www.coralworld.co.il/.

רבקה יניב היא כלת "פרס זיו" לעיתונות, בעבר עיתונאית ב"מעריב" ובקבוצת "הארץ".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן