Skip to content

עוד חידושים מבית המלך הורדוס

מערך כניסה יוצא דופן שנבנה על ידי המלך הורדוס, נחשף בגן לאומי הרודיון. הציבור יוכל להגיע ולהיחשף לראשונה לחפירה בגן הלאומי במסגרת שבוע המורשת בישראל שיתקיים בשבוע הבא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
פרוזדור הקשתות באתר ההירודיון. מערכת קשתות מסועפת בשלושה מפלספרוזדור הקשתות באתר ההירודיון. מערכת קשתות מסועפת בשלושה מפלסים. (צילום: רועי פורת)ים. (צילום: רועי פורת)
פרוזדור הקשתות באתר ההירודיון. מערכת קשתות מסועפת בשלושה מפלסים. (צילום: רועי פורת)

 

פרוזדור כניסה מרשים התגלה לא מכבר בגן הלאומי הרודיון. הפרוזדור הוא בעל מערכת קשתות מסועפת, כאשר הקשתות נבנו לרוחב הפרוזדור בשלושה מפלסים, כדי לתמוך את קירותיו הצדדיים ולאפשר דרכו את מעבר המלך ומקורביו ישירות אל חצר הארמון.

פרוזדור הקשתות במלוא תפארתו. (צילום: רועי פורת)
פרוזדור הקשתות במלוא תפארתו. (צילום: רועי פורת)

את הפרוזדור חשפה משלחת החפירות ע"ש אהוד נצר של המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית, במסגרת מפעל הפיתוח התיירותי של האתר.

הפרוזדור – כ-20 מטרים אורכו וכ-6 מטרים רוחבו – השתמר לגובה של כ-20 מטרים בזכות קשתות התמך והוא נבנה, להערכת חופרי האתר, הארכיאולוגים רועי פורת, יעקוב קלמן ורחל צ'אצ'י, עם תחילת יישומה של התוכנית שהגה הורדוס להפיכתו של הר הרודיון להר מלאכותי בדמות הר-געש, אשר יהווה מונומנט הנצחה בולט ומרשים לפועלו של המלך הבנאי.

עם זאת, במהלך החפירות הסתבר במפתיע כי מעולם לא נעשה שימוש בפרוזדור הקשתות, ועוד בטרם הושלם הוא בוטל וכוסה. נראה שהיה זה בשעה שהורדוס הבין שסופו קרב והחליט להפוך את ההר כולו לתל קבורה – מעין מצבת ענק לזכרו. מכל מקום, פרוזדור הכניסה כוסה כליל בעת הקמת ההר המלאכותי בסוף ימיו של הורדוס, ועל גביו נבנה כנראה חלקו העליון של גרם מדרגות מונומנטאלי חדש, אשר הוקם במהלך מפעל זה מתחתית ההר עד ראשו.

החופרים מציינים כי לא רק "פרוזדור הקשתות" כוסה במהלך הקמת ההר המלאכותי, אלא גם שאר המבנים שהוקמו קודם לכן על ידי הורדוס במדרונות ההר, בהם התיאטרון המלכותי, שנחשף בשנת 2008 על ידי המשלחת בראשות פרופ' אהוד נצר. המבנה היחיד במדרון שלא כוסה היה מבנה הקבורה המפואר (מטיפוס מאוזוליאום), אשר זוהה ע"י פרופ' נצר ומשלחתו כמקום קבורתו של המלך, וזה היווה, יחדיו עם ההר דמוי הקונוס והמבנה הבולט שבראשו, את מוקדו של מכלול הקבורה וההנצחה הייחודי שהקים לעצמו המלך הבנאי.

אתר ההרודיון ממעוף הציפור. מצבת ענק למלך מגלומן (צילום: רועי פורת)
אתר ההרודיון ממעוף הציפור. מצבת ענק למלך מגלומן (צילום: רועי פורת)

במהלך החפירות האחרונות נחשף גם חדר הכניסה המקורי של הארמון, כשהוא מעוטר בציורי קיר צבעוניים (פרסקו), ופתח כניסה מרשים שהוביל אליו (ואשר נסתם עם ביטול פרוזדור הקשתות). בחדר זה נמצאו שרידים רבים של המורדים שפעלו בהרודיון במהלך המרד הגדול (66 – 71 לסה"נ), בהם מטבעות מרד. בחפירת בתוך פרוזדור הקשתות נמצאו שרידים מרשימים של מנהרות מימי מרד בר כוכבא (132 – 135/6 לסה"נ) שנבנו בהרודיון כחלק מלוחמת הגרילה שניהלו המורדים כנגד הרומאים. המנהרות שנחשפו כאן, אשר חלקן נמצאו תמוכות ומקורות בקורות עץ, יצאו ממבצר ההר, פרצו דרך קירות הפרוזדור, והובילו אל פתחי גיחה מוסתרים במדרון. באחת המנהרות נשמר בשלמותו מבנה התמך העשוי קורות עץ ברוש, וכולל כ-20 קורות אופקיות המונחות על גבי קורות אנכיות.

ביום שני ה-22 בחודש בשעה 17:00, מוזמן הציבור הרחב להגיע לגן לאומי הרודיון ולהיחשף לראשונה לגילוי המדהים, להתרשם מהקשתות ולקבל הסבר על מפעל החפירה והגילויים בו וזאת במסגרת "שבוע המורשת בישראל" אשר מתקיים בין ה-19.12-23 ע"י רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.

למפעל הפיתוח של הרודיון שותפים רשות הטבע והגנים, אגף מורשת והנצחה במשרד ראש הממשלה, החברה הממשלתית לתיירות, רשות העתיקות, המועצה האזורית גוש עציון והמנהל האזרחי. לדברי שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, נועדו החפירות בפרוזדור הקשתות לאפשר בעתיד לקהל הרחב להיכנס דרכו ישירות אל חצר ארמון-מבצר ההר, כפי שנכנס המלך הורדוס כאלפיים שנה קודם לכן; וכן לאפשר למבקרים מעבר רציף על גבי גרם המדרגות הקדום, מהמבנים שבמדרון, בהם התיאטרון המלכותי וקבר הורדוס -אל ארמון-מבצר ההר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן