Skip to content

"התיאוריה של הכל": סרט עוצמתי, קסום ומתוק

סיפור האהבה המרגש של סטיבן וג'יין הוקינג מתמקד בעיקר ביחסים בין השניים כאשר הפילוסופיה של הוקינג על חורים שחורים ומקורות היקום נמצאת ברקע. אדי רדמיין מעולה בתפקיד הראשי וסביר להניח שיהיה מועמד לאוסקר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=4]

הנישואים של הפיזיקאי ומדען החלל סטיבן הוקינג, עם ג'יין הוקינג, מהווים את עיקר העלילה בסרט "התיאוריה של הכל", תיאור עוצמתי ומלא מתיקות של הבמאי ג'יימס מארש ("מחול הצללים"). הסרט מביא למסך את מלוא כישרונו של אדי רדמיין ("עלובי החיים"), שמעניק ביצוע יוצא מן הכלל לדמותו של הוקינג. רדמיין מגלם את הוקינג מהתקופה שהוא עדיין בריא, באופן יחסי, כסטודנט מבריק בקיימברידג', בעוד הוא פוגש את הסטודנטית ג'יין וויילד (פליסיטי ג'ונס, "האישה הנעלמת"). ככל שהסרט מתקדם, באופן איטי אבל בטוח, מתוארת התדרדרותו הפיזית של הוקינג בעקבות מחלת ה-ALS (טרשת אמיוטרופית צידית, המכונה גם מחלת לו גריג).

"כל עוד יש תקווה, יש הכל". אדי רדמיין ופליסיטי ג'ונס. באדיבות גלובוס מקס

ג'ונס חזקה ומלאת עוצמה כאשתו הראשונה של הוקינג, אישה שמסרבת לאפשר לו להתבזבז ולהנמק במחלתו. השניים מתחתנים בידיעה שהדרך קדימה תהיה מאוד מחוספסת. אמנם האבחנה הראשונית של הוקינג הייתה שהוא יחיה שנתיים, אבל נכון לכתיבת מילים אלו, הוא כבר חי עם המחלה למעלה מ-50 שנים (בתחילת ינואר יחגוג יום הולדת 73).

הסרט הוא בעצם "סיפור אהבה" ממבט ראשון, כשהפילוסופיה של הוקינג על חורים שחורים ומקורות היקום עוברת לרקע הסרט. רדמיין וג'ונס מאוד משכנעים כזוג, ומארש בונה את החיזור ביניהם באופן קסום, מנצנץ ומלא סוכר, החל מהריקוד הראשון ביניהם, ומיד לאחריו סצנה של חתונה בלתי נשכחת.

אם יש מעט בעייתיות בסרט – שהוא מרגיש מזויף בסצנת הפרידה הסופית של סטיבן וג'יין, לאחר 25 שנות נישואין. ג'יין מסיימת בסופו של דבר בזרועותיו של המורה למוזיקה, ג'ונתן היילר ג'ונס (צ'ארלי קוקס, "אימפריית הפשע"), בעוד סטיבן מחזר אחר האחות המטפלת בו, איילין מייסון (מקסין פיק, "ללא בושה"). אירועים אלו מתוארים באופן נקי ומסודר יתר על המידה. אין התקפי קנאה, אין כאב באובדן מערכת היחסים. סטיבן וג'יין רק מהנהנים אחד אל השני, וסטיבן מודה כי "ג'יין זקוקה לעזרה", ובאותו רגע הם נפרדים כזוג.

הסרט מתייחס גם לרגעים מכוננים בחייו של הוקינג, כולל כיצד קיבל את כיסא הגלגלים הממוחשב. מוזר כיצד רדמיין לוכד את החיוך הקורן והבעות הפנים של הוקינג (השחקן מספר בראיונות כי פגש את הוקינג לשלוש שעות בלבד). הביצוע שלו כל כך טוב, עד שהקהל שוכח שהוא צופה בשחקן ולא באדם האמיתי. בעוד רדמיין בוודאי יזכה למועמדות לאוסקר, ג'ונס מספקת את הליבה הרגשית של הסרט, וסבירות גבוהה שגם היא תופיע ברשימה הסופית לפרס השחקנית הטובה ביותר.

כמו כל ספר ביוגרפיה, "התיאוריה של הכל" אינו מופנם או חושפני מדי. זהו סיפור אהבה אידיאליסטי של דמות איקוניסטית, והוא מתפתל להיות סרט מאוד רומנטי, כמעט על גבול הקיטש. לעיתים הסרט נראה מלוטש יתר על המידה, מבחינה טקסטואלית, אך הוא גם מאוד קל לעיכול.

למטרות בידור, מארש והתסריטאי שלו, אנתוני מקרטן (שביסס את התסריט על הספר של ג'יין הוקינג משנת 2008), מתמקדים בעיקר בסיפור האגדתי שבין הצמד סטיבן וג'יין. אם יוצרי הסרט היו בוחרים להפיק סרט על מאבקים במערכת היחסים בין השניים, כנראה שהעלילה הייתה שונה לחלוטין. יש כאן הרבה יופי ומתיקות בזוגיות, והסרט נמתח על תווים אלו. עם זאת, אם אתם רוצים לדעת את הסיפור האמיתי, מה קורה עם הדמויות כיום ולא רק תיאוריה קולנועית של הכל – עליכם להשלים פרטים אלו על ידי גלישה באינטרנט.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן