Skip to content

החשכת מסך ערוץ 10. הכל פוליטי?

החשכת המסך של ערוץ 10. האם הכל פוליטי? כנראה שכן. מאחורי לוח השידורים התוסס של ערוץ 10, בעיקר בתחומי האקטואליה, ניצב מאבק אדירים של כיפוף ידיים. ראש הממשלה לא אוהב את הערוץ מאז שעשה אודותיו רביב דרוקר סדרת תחקירים, הערוץ לא אוהב את ראש הממשלה, תוקף אותו חזיתית ובוחר להציגו כאחרון הנוכלים: ראו תמונה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לערוץ 10 יש נבחרת חדשות מנצחת. ערוץ 10 מנהל מזה מספר שבועות, מדי שבוע,  סדרת כתבות תחקיר בנושאים ספציפיים. סדרות מושקעות שמנסות לבחון היבטים שונים בחיינו,  בהם סדרה על חרדים חוזרים בשאלה, סדרה על התגייסות אירופאים לשורות דאעש וסדרות מצוינות אחרות. לאלה נלווית תכנית התחקירים "המקור". כל אלה, מצדיקים ללא ספק את קיומו של הערוץ. על אף איומי הסגירה התכופים, ואולי דווקא בשלהם, מציג ערוץ 10 פייט בתחום האקטואליה, בכל קנה מידה.

אמש החשיכו את המסך ועוררו את הפוליטיקאים המתמודדים בבחירות הקרובות למתקפה חזיתית ופופוליסטית להגנת הערוץ. שוב נשמעו הקלישאות המוכרות על סתימת פיות ועל הגנה על חופש העיתונות, וערוץ 10 זכה לתמיכה גורפת.

השקופית של ערוץ 10 (צילום מסך)

סכנת סגירת הערוץ ב-1 בינואר הקרב ובא הצדיקה מהלך קיצוני כמו החשכת מסך, אלא שזו לוותה במתקפה חזיתית נגד ראש הממשלה ועשתה שימוש בתצלום מעוות ומכוער במיוחד שלו. תצלום שהבהיר את המסר גם למי שלא קרא את תוכן השקופית שאמרה, בין היתר:

"ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שמשמש גם כשר התקשורת, מסרב למצוא פתרון". שקופית שמכוונת לבטן הרכה של הצופים, שמתעלמת מן הנסיבות הענייניות שהובילו לאיום על סגירת הערוץ.

בקרב הסכינים הממושך הזה בין ערוץ 10 לבין נתניהו, בינתיים אין מנצח. סביר להניח ולהאמין, וכך גם רצוי, שהמשבר הנוכחי ייפתר והערוץ ימשיך בשידוריו.

משבר זה נובע מהצטברות חובות של ערוץ 10 לרשות השניה. חובות המסתכמים ב-36 מיליון שקלים שראשי הערוץ הצליחו לגייס לטענתם, אך מסרבים להפקיד בטרם יאושר להם רשיון שידור שיוציא את הערוץ לדרור ויגאל אותו משיטות החיוב המעיקות. המעבר מזיכיון שידור לרישיון הוא אחד הפתרונות לפלונטר המתמשך של ערוצי השידור המסחריים הכפופים, מאז הקמתם, לחובת תשלומי תמלוגים קבועים המכבידים על תקציביהם. מועצת הרשות השנייה אישרה שינוי מהותי זה בתמורה להפקדה של 25 מיליון ₪ על ידי כל ערוץ. לקראת תום השנה, מועד פקיעת תוקף הזיכיון, ניסה ערוץ 10  לגייס כספים מגורמים אנונימיים שאת שמם סירב לחשוף ונתקל בהתנגדות של הרשות השניה לקבל את תנאיו. המו"מ נמשך בנימה יותר מפויסת, כפי שנשמעה הבוקר בתכנית הרדיו של אריה גולן ברשת ב', בה אמר מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי כי המימון יגיע ממפרסמים ומבנקים.

מן הסתם, כמו במכירת דירה, ימצאו שני הצדדים הנצים את הדרך להפקיד את הכסף ולהבטיח, במקביל, את עתיד הערוץ.

מעניינת לא פחות מן העימות הענייני הזה היא הפוליטיקה של ערב בחירות שהשתרבבה פנימה ומהדהדת מדברי כל המגיבים.

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה: " נראה כי בלבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו גמלה כבר מזמן ההחלטה לסגור את ערוץ 10, לא לפני שגרם למנהליו להתפתל שוב ושוב בתחנונים לעזרתו. אותו ראש ממשלה שקורא שוב ושוב ליצירת תחרות במשק הוא זה שבצעדים מניפולטיביים וחסרי אחריות הביא במו ידיו ליצירתו של מונופול בשוק התקשורת המסחרי. בכוונתי לדרוש כינוס חירום מידי של וועדת הכלכלה בכנסת לדיון בעתידו של ערוץ 10 והשידור המסחרי כולו".

מעניין לקרוא את תגובתו של יעקב אחימאיר, בדף הפייסבוק שלו, לדבריה של אלהרר:

"בוקר טוב. אני קורא כי ח'כ קארין אלהרר["יש עתיד"] אומרת כי רוה'מ נתניהו החליט מזמן לסגור את ערוץ 10, והוסיפה , כנהוג בימים אלה , מילות ביקורת על נתניהו. פתאום נזכרתי שהפוליטיקאית הנ'ל, ישבה בראש הישיבות של הוועדה המיוחדת בכנסת אשר הכינה להצבעות את החוק לסגירת רשות השידור. נכחתי באחת הישיבות בראשותה, וראיתי כיצד עשתה הנ'ל את עבודתה בהתלהבות ובחריצות – תוך קוצר רוח כלפי מעט החכי'ם שהתנגדו לסגירה – ועכשיו, היא, אותה ח'כ אלהרר , מלינה על האפשרות כי ערוץ 10 ייסגר. אני לא יודע אם לח'כ  אלהרר יש עתיד ב"יש עתיד", [הסקרים, הסקרים…],
אבל לא הייתי ממליץ לשום כלי תקשורת לסמוך על הח'כ הנ'ל, אשר ללא כל רגישות אצה-רצה לסגור את רשות השידור".

תיאור מדויק למדי, יש לומר.

 יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, קרא לנתניהו להתערב במשבר ולאמץ את המתווה להצלת הערוץ שהוכן במשרד האוצר בתקופת כהונתו כשר האוצר:  "נתניהו סוגר חשבונות אישיים על חשבון הדמוקרטיה. על שולחן האוצר מונח מתווה מוכן שגיבשנו להסדרת שידורי ערוץ 10 ו-2 שימנעו את סגירת ערוץ 10 ויאפשרו לו להמשיך ולשדר. כל מה שנתניהו צריך לעשות הוא להוציא את המתווה מהמגירה וליישמו. מדינה דמוקרטית זקוקה לתקשורת חזקה וחופשית. אסור לנו ששיקולים הנובעים ממניעים אישיים יגברו על הצורך בשמירה על שוק תקשורת חופשי ועל ערכי הדמוקרטיה." 

גם מפלגתו של משה כחלון, "כולנו" שחררה הודעה האומרת כי "מעל סגירת כלי תקשורת במדינה דמוקרטית מתנוסס דגל אדום המחייב את כל מי שחופש הביטוי והפלורליזם חשובים לו לעשות כל מאמץ בכדי למנוע את סגירתו.
מעבר להיות ערוץ 10 מקור פרנסה למאות משפחות יש לו גם חשיבות רבה בשיח התקשורתי-ציבורי ויש למצוא את הפתרון הנכון והמהיר בכדי להביא פרשה מתמשכת זו לסיומה בהקדם.
בנוסף סגירת הערוץ עלולה ליצור מונופול בשידור המסחרי, דבר אשר עלול להביא לפגיעה באיכות התוכן המוגש לצופים". כחלון קרא גם הוא לנתניהו להתערב ולהוביל "לפתרון הסוגייה בהקדם האפשרי."

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן הוציא קריאה  "לראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, להביא לכנסת חקיקה להארכת הזיכיון של הערוץ. על ראש הממשלה לפעול בהקדם כדי למנוע מונופול על המסך". ברוורמן הודיע כי יהיה מוכן לכנס את ועדת הכלכלה לקידום החקיקה בכל זמן שיידרש.

מהרשות השניה נמסר כי  "כפי שהרשות שבה והדגישה לאורך כל התקופה האחרונה, כל עוד הערוץ אינו מסוגל לכסות את חובותיו מתקופת הזיכיון העולים כדי עשרות מיליונים, אין כל אפשרות חוקית וציבורית לקיים דיון במועצת הרשות השנייה בבקשת הרישיון שהוגשה על ידו. יוזכר, כי בהתאם לקבוע בחוק, על ערוץ 10 לשלם את חובו בגין דמי זיכיון ודמי הפצה על סך 36 מיליון שקלים ולהציג יכולת כספית וכלכלית לקיום שידוריו כתנאי בסיס לדיון במועצת הרשות השנייה בבקשתו לקבלת רישיון. ככל שלא יוצגו תנאים אלה, הפתרון היחידי האפשרי במקרה זה הינו תיקון חקיקה. לצערנו, על אף הצהרות הערוץ על כניסת משקיע לתמיכה בפעילותו בשנים הקרובות, נתבשרנו בימים האחרונים כי אין כל הסכם עם משקיע שיתמוך כלכלית בפעילות הערוץ. לאור האמור, ובהתחשב בכך שטרם נתקבלה ברשות השנייה כל הודעה מטעם ערוץ 10 על הפקדת הכסף לכיסוי חובו, יחולטו כספי הערבות של הרשות וזאת בהתאם להחלטת המועצה. במידה וימולאו התנאים הנדרשים, תתכנס מועצת הרשות השנייה לדון בבקשת הערוץ לרישיון. יוזכר כי כבר בתחילת חודש דצמבר המליצה הרשות השנייה להנהלת הערוץ לפעול ולקדם את פתרונות החקיקה האפשריים בעת הזו, אשר בכוחם להבטיח את המשך קיומו ולשמור על פלורליזם בעת זו בישראל. כן הוצגו בפני כל גורמי הממשלה החלופות הרלוונטיות לחקיקה. צר לנו, כי בערוץ 10 בוחרים במאבק תקשורתי נגד הרשות השנייה ובהפרחת ידיעות שעולות חדשות לבקרים אודות משקיעים אשר בסופו של יום בוחרים שלא להשקיע בפעילות הערוץ".

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין הביע את עמדתו נגד סגירת הערוץ: "החשכת ערוץ טלוויזיה היא צל על הדמוקרטיה הישראלית, בוודאי בתקופת בחירות. בהינתן התחרות המצומצמת בשוק התקשורת הישראלי, איננו יכולים להרשות לעצמנו לאבד ערוץ שידורים, בפרט בתקופה בה אנו נדרשים להיחשף לקשת הדעות והעמדות. אין חולק שחובות צריך לשלם, ואולם ראוי למצוא פתרון, גם אם זמני, למשבר הנוכחי שימנע את סגירת הערוץ, וזאת לפחות עד לכינונה של ממשלה חדשה. שיח דמוקרטי מגוון הוא תנאי לדמוקרטיה בריאה. תהא אשר תהא דעתנו על המגוון הנוכחי, הרי שהדרך ליצירתו בוודאי אינה עוברת דרך סגירת ערוצים".

 

 

 

 

3 Comments

  1. חיים
    3 בינואר 2015 @ 11:12

    ושבנט לא הוציא מילה מרוב שימחה הוא גם לא מתנצל שערוץ 10 עומד להיסגר.
    למה שאלתם? ניחשתם נכון, הימין לא מאוהב בלשון המעט בערוצי תקשורת אובייקטיביים שמדווחים לציבור מה שהוא חייב לדעת במקום מה שהוא רוצה לשמוע.

  2. גידי
    29 בדצמבר 2014 @ 12:19

    ראו כמה ריבלין הלך שמאלה בשנאה שלו את נתניהו . ציטוט " בהינתן התחרות המצומצמת בשוק התקשורת הישראלי, איננו יכולים להרשות לעצמנו לאבד ערוץ שידורים, בפרט בתקופה בה אנו נדרשים להיחשף לקשת הדעות והעמדות. " לא שמעתי שאמר כך על ניסיון סגירת ישראל היום…!
    איזה תחרות או קשת דעות יש בתקשורת ממש נשיא שחי על פלנטה אחרת.
    לגבי הפוליטיקאים אומר שהם מונעים משיקולים ואינטרסים שלא לעניין האתי כלכלי בנושא.
    הניהול כושל והחובות כבדים בערוץ 10 מביאים אותי לתובנה שאין מקום לערוץ כזה על גב הציבור !

    • חיים
      3 בינואר 2015 @ 11:26

      יום ולילה הבדל בין ערוץ 10 וישראל הי!ם.
      ישראל הי!ם ממומן על ידי תושב חוץ שמקדם את האידאולוגיה של הימין הפשיסטי הקיצוני.
      זה תושב חוץ שמתערב ישירות בפוליטיקה הישראלית ומדבר אל הציבור האמריקאי של FOX NOISE. לישראל הי!ם אין שום קשר לחדשות.
      ערוץ 10 משקיע הון בחדשות אובייקטיביות שאין בהם רווח. חדשות שהציבור חייב לשמוע כדי לגבש דעה.
      לא חייבים ללכת שמאלה, יש מספיק בימין עם שנאה ענקית לביבי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן