Skip to content

כללי בטיחות לנסיעה עם תינוק או ילד ברכב

לרגל חודש הבטיחות מציגה מירב רוטשס קוזי מרשת שילב, כמה כללים ועצות כיצד לנהוג עם ילד או תינוק ברכב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מושבי בטיחות תקניים לילדים מונעים כ-50% ממקרי המוות בקרב ילדים בגילאים שנה – ארבע. מושבים מגביהים (בוסטרים), מפחיתים את הסיכוי לפציעה חמורה של ילדים בתאונות ב-59% בהשוואה לשימוש בחגורות בטיחות בלבד. על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמצא כי רק 47% מההורים חוגרים את ילדיהם כהלכה לעומת 53% שאינם חוגרים כהלכה או שאינם חוגרים כלל. עוד עולה מהנתונים ששיעור התינוקות עד גיל שנה שחגורים כהלכה עומד על 60%. שיעור דומה נמצא גם בקרב ילדים עד גיל 4.

מירב רוטשס קוזי, מנהלת תחום תינוקות בשילב מציגה טיפים כיצד נחגור נכון את ילדנו ברכב:

לפני בחירת מושב הבטיחות המתאים ביותר מומלץ לעיין בספר הרכב, בפרק העוסק בבטיחות הנוסעים (יש הקוראים לפרק זה "הגנה על ילדים", בספרי רכב אחרים מדובר על "מושבי בטיחות לילדים") זאת במטרה לאתר ברכב את נקודות העגינה העומדות לרשותנו בכדי לדעת איזה מושב בטיחות נוכל להתקין.

מושב בטיחות (צילום יח"צ גני לוי)

למעשה קיימות שתי אפשרויות: עגינת מושבי הבטיחות באמצעות חגורות הבטיחות של הרכב או התקני ISOFIX- התקן המאפשר עגינה של מושבי בטיחות שלא באמצעות חגורות הבטיחות של הרכב אלא כחיבור של בסיס לשילדת הרכב . התקנים מסוג זה נמצאים ברכבים חדשים מהשנים האחרונות.

כיצד נתאים את המושב הנכון לילד ?
שימוש נכון במושבי בטיחות ייעשה ע"י הקפדה על 3 שלבים:
• התאמה של מושב הבטיחות למימדי גופו גילו ומשקלו של הילד
• עיגון מושב הבטיחות למושב הרכב בהתאם לחוברת הוראות היצרן
• חגירה נכונה של הילד בתוך מושב הבטיחות

המושב המתאים לתינוק – סלקל, שהוא מתאים לתינוק – מיום הלידה ולפחות עד גיל שנה. יש להושיב את הילד נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנתיים במושב בטיחות דו כיווני.

יש להסיע את התינוק במושב בטיחות לתינוקות המותקן נגד כיוון הנסיעה, במושב האחורי (אסור להתקין מושב בטיחות במושב שליד הנהג אם מותקנת מולו כרית אויר פעילה). על מושב הבטיחות להיות מרותק לרכב על ידי חגורת הבטיחות שברכב, לפי הוראות יצרן מושב הבטיחות ויצרן הרכב. מושב הבטיחות מונח בזוית של 45 מעלות. על התינוק להיות חגור ברצועות מושב הבטיחות היוצאות מהחריץ שמאחורי לכתפי התינוק. יש להדק את הרצועות לגוף התינוק, אך לא באופן שלוחצות עליו.

המושב המתאים לפעוט מגיל שנה ומשקל 9 ק"ג ועד גיל 3 או עד למשקל 18 ק"ג הוא כסא בטיחות. המקום המיטבי להושבת פעוט ברכב הוא במרכז המושב האחורי של הרכב כשפניו עם כיוון הנסיעה בתנאי שיש במושב המרכזי חגורת מותן וחגורה אלכסונית. על כסא הבטיחות להיות מרותק לרכב על ידי חגורת הבטיחות של הרכב, לפי הוראת יצרן מושב הבטיחות ויצרן הרכב. על הפעוט להיות חגור ברצועות מושב הבטיחות היוצאות מהחריץ שמאחורי לכתפי הפעוט. רצוי שהפעוט ישב בצורה זקופה במושב הבטיחות. יש לשים לב לפעוט ולהקפיד שלא ישתחרר מחגורת הבטיחות.

המושב המתאים לילד ממשקל 15 ק"ג ( בסביבות גיל 4- 3 ) עד גיל 8 או עד לגובה 145 ס"מ לפחות הוא מושב מגביה (בוסטר). המקום הנכון להושבת הילד הוא מאחורה במושב האמצעי. רצוי להשתמש במושב מגביה עם משענת גב. על הילד להיות חגור בחגורת הבטיחות של הרכב, באמצעות רצועת אגן – כתף (חגורת 3 נקודות). חגורת האגן תמוקם על עצמות אגן הירכיים של הילד, ולא על הבטן. חגורת הכתף תגיע מעל כתפו של הילד ותעבור במרכז בית החזה שלו, ולא מאחורי גבו או מתחת לבית שחיו.

במעמד הרכישה מומלץ להגיע עם הילד לחנות ולנסות את המושב ברכבכם. יש לבדוק האם הילד יושב בנוח ויציב במושב ברכב? האם הגובה שלו מתאים לסוג המושב? האם יש ברכב מקום למושב הבטיחות שאנו רוצים? האם חיבורי המושב מתאימים לרכבכם? במידה ויש שני כלי רכב במשפחה, האם מושב הבטיחות מתאים לשניהם?

דגשים חשובים לבטיחות ברכב עם ילדים:
• יש להסיע תינוק עד גיל שנה ולפחות עד משקל 9 ק"ג במושב בטיחות, נגד כיוון הנסיעה.יש לוודא ששני התנאים מתקיימים. אין להשתמש בכסא הבטיחות במושב הקדמי במידה והרכב מצויד בכרית אוויר.
• אל תוציאו את תינוקכם מבית היולדות לפני שתתקינו מושב בטיחות ברכב. נסיעה עם התינוק על הידיים- עם חגורה או בלעדיה- איננה חוקית ומסוכנת ביותר.
• יש להדק היטב (מבלי ללחוץ) את החגורות הפנימיות של מושב הבטיחות לגוף התינוק-קדימה ולצדדים. חגורה רופפת מפחיתה בצורה משמעותית את אפקטיביות השימוש בה.
• יש לעגן את כסא הבטיחות למושב הרכב בחוזקה כך שלא יזוז יותר מ- 2.5 ס"מ לכל צד.
• לפני נשיאת התינוק בסל קל בטיחות יש לוודא שהידית נעולה במצב עליון.
• מומלץ בעת רכישת סל קל לתינוק לבחור סלקל שיתאים עד למשקל 13 ק"ג. כך תוכלו לחסוך את שלב הביניים שבו עשוי התינוק לגדול מעבר למידות הסל קל, אך עדיין לא הגיע לגיל המתיר ישיבה עם כיוון הנסיעה.
• חפצים המונחים על לוח המחוונים או על המדף האחורי עלולים לפגוע בילד בעת עצירת פתאום או תאונה. מסיבה זו חשוב להימנע משימוש בצעצועים קשים ברכב.
• ברוב כלי הרכב הדלתות מצוידות במנעולים להגנה על ילדים מפני פתיחה אקראית של הדלת-השתמשו בהם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן