Skip to content

ריבלין: "הסכנה הגדולה של הבחירות הקרובות היא ייאוש ואדישות"

הנשיא אמר זאת לאחר שקיבל לידיו את "מדד הדמוקרטיה" של המכון הישראלי לדמוקרטיה לשנת 2014. "מהמדד עולה ש-75% מהציבור חושבים שנבחרי הציבור דואגים לאינטרסים שלהם לפני האינטרס הציבורי", אמר הנשיא. "אני לא חושב שזה נכון - אבל העובדה שזוהי החוויה של הציבור היא חמורה ביותר, ומחייבת התייחסות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הסכנה הגדולה של הבחירות הקרובות היא ייאוש ואדישות. האחריות לשיקום האמון מוטלת על המערכת הפוליטית וגם על הציבור. הציבור אינו יכול להרשות לעצמו להתמכר לאדישות מסוכנת". כך אומר נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין.

"ריכוז קולות הוא קריטי ליציבות ולמשילות". ראובן (רובי) ריבלין. (צילום: ציפי מנשה)
"ריכוז קולות הוא קריטי ליציבות ולמשילות". ראובן (רובי) ריבלין. (צילום: ציפי מנשה)

הנשיא אמר זאת לאחר שקיבל לידיו את "מדד הדמוקרטיה" של המכון הישראלי לדמוקרטיה לשנת 2014. המדד, הנערך מדי שנה, מבוסס על מדגם של 1000 נסקרים ונערך בחודש מאי.

מתוך ממצאי מדד הדמוקרטיה מתברר כי 60% מכלל הציבור חושבים שהטיפול של הממשלה בבעיות נעשה בצורה לא טובה ורק 35.5% מאמינים שהממשלה מטפלת בבעיות המדינה בצורה טובה. עוד עולה מתוצאות המדד כי 66% מהנשאלים מאמינים שפוליטיקאים לא מתחשבים בדעת האזרח, 75% סבורים שהפוליטיקאי ידאג קודם כל לאינטרסים של עצמו, ו-23% מאמינים שהנהגת המדינה היא מאוד מושחתת.

הנשיא מקבל לידיו את מדד הדמוקרטיה מיוחנן פלסנר, נשיא המכון לדמוקרטיה (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
הנשיא מקבל לידיו את מדד הדמוקרטיה מיוחנן פלסנר, נשיא המכון לדמוקרטיה (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

עוד מתברר כי עבור 39% מהנשאלים חשוב יותר האופי היהודי של מדינת ישראל, מאשר אופיה  הדמוקרטי – שאותו מעדיפים כ-33% מהנשאלים. יותר מ-33% מהיהודים ויותר ממחצית האוכלוסייה הערבית סבורים כי מדינת ישראל היום פחות דמוקרטית מבעבר.

37.5% מהנשאלים העידו כי ההכנסה של משפחתם נמוכה ביחס להכנסה הממוצעת הארצית. כמעט 20% אמרו שהם מרגישים עניים ואת האשמה בכך בחרו כמעט מחצית מהנשאלים להטיל על הממשלה והמדיניות שלה, כאשר משרד האוצר זוכה להבעת אמון נמוכה של פחות מ-30% בתפקודו ובמהלכים שהוא מבצע.

עוד מתברר כי במדד היציבות הפוליטית והיעדר הטרור ישראל נמצאת במקום ה-23 מבין 28 המדינות שהושוו במדגם, עם מערכת בחירות שנייה בשנתיים ומבצע צוק איתן. במדד השמירה על הזכויות האזרחיות, כמו חופש ביטוי, חופש דת וחופש עיתונות, ישראל נמצאת במקום ה-20 הנמוך,  ביחד עם לבנון – אבל עדיין מעל מצרים וסוריה.

ולמרות הכל, מתשובות הנשאלים עולה כי מידת שביעות הרצון שלהם, באופן כללי מחייהם, היא גבוהה – ומציבה את ישראל במקום השישי במדד שביעות הרצון – מעל מדינות כמו ארצות הברית, בריטניה וגרמניה.

נשיא המדינה, שהתייחס לממצאי המדד, אמר עוד כי האלימות בחברה הישראלית היא במידה רבה גם תוצאה של קיטוב חברתי וכלכלי. "הקיטוב החברתי והפערים הכלכליים, שהגיעו במדינת ישראל לשיא חסר תקדים, הם בעלי פוטנציאל נפיץ ואלים. הקיטוב החברתי הזה  מתקיים בעוצמה בין הפריפריה למרכז, בין המגזר החרדי לכללי, ובין ערבים ליהודים. דווקא על רקע הקיטוב הפנים חברתי, הנושא הכלכלי חברתי מוכרח לעמוד על סדר היום. זהו צורך אסטרטגי", אמר הנשיא.

הנשיא הדגיש עוד כי לא לראות, שהמדד מצביע גם  על ירידה באמון הציבורי במערכות השלטון והמדינה. "אני חושש שהמערכת הרוויחה זאת ביושר", אמר. "חוסר אמון בשירות הציבורי ובמערכת השלטון הוא מכת מוות לדמוקרטיה. מנהל תקין; שקיפות ועוד הפעם שקיפות; אתיקה של נבחרי ציבור ומשרתי ציבור, הם המפתחות לשיקום אמון הציבור במערכת. עולה מהמדד ש 75% מהציבור חושבים שנבחרי הציבור דואגים לאינטרסים שלהם לפני האינטרס הציבורי. אני לא חושב שזה נכון – אבל העובדה שזוהי החוויה של הציבור היא חמורה ביותר, ומחייבת התייחסות. ממילא, כאשר אין אמון במערכת הציבור מרגיש שהוא לא יכול להשפיע. ובאמת המדד מראה שמעל 50% מהישראלים, מכל המגזרים, מרגישים שלא משנה למי יצביעו – לא ישפיעו.

 "הסכנה הגדולה של הבחירות הקרובות היא ייאוש ואדישות", אמר הנשיא. "האבסורד הוא, שאחוזי ההצבעה לרוב נמוכים במיוחד בפריפריה ובמגזר הערבי – דווקא במקומות שהכי זקוקים לייצוג. האחריות לשיקום האמון מוטלת על המערכת הפוליטית וגם על הציבור. הציבור אינו יכול להרשות לעצמו להתמכר לאדישות מסוכנת, שהנפגע היחיד שלה הוא הציבור עצמו. הכנסת הנוכחית מפורקת בין רסיסי גושים. אני מאמין, שרק גושים אידיאולוגיים גדולים יוכלו להכריע בסוגיות העקרוניות שלפנינו, ולחסוך מאתנו סבב בחירות מוקדם נוסף. ריכוז קולות הוא קריטי ליציבות ולמשילות. רק הציבור יכול לרכז את הכוח בידי גושים פוליטיים שנותנים מענה לשלל האתגרים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן