Skip to content

הממשלה אישרה תוכנית לחיזוק הקשר הכלכלי עם יפן

בשנה האחרונה חלה התקרבות משמעותית בין ישראל ליפן. במסגרת זאת, הוגברה תדירות הביקורים הרשמיים בין המדינות. במאי ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו ביפן כאורחו של ראש הממשלה, שינזו אבה. מאז הביקור חלה התעניינות יפאנית גוברת בשיתופי פעולה ובהשקעות בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממשלה אישרה הבוקר תוכנית לחיזוק הקשרים הכלכליים ושיתופי הפעולה עם יפן. התוכנית מהווה מפת דרכים למשרדי הממשלה בתחומים השונים, למאמץ ממשלתי ממוקד לחיזוק הקשרים הכלכליים, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים על פני שלוש שנים. התוכנית מבוססת על זיהוי תחומי עניין משותפים לשתי המדינות ונועדה, בין היתר, לאפשר את מיצוי הפוטנציאל הכלכלי הגלום בקשרים עבור המשק הישראלי.

• תמונת ארכיון: ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה, במשרד ראש הממשלה בטוקיו, יפן. (צילום - קובי גדעון/לע''מ)
• תמונת ארכיון: ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה, במשרד ראש הממשלה בטוקיו, יפן. (צילום - קובי גדעון/לע''מ)

בין הצעדים שיינקטו ע"י משרד הכלכלה:  פתיחת נציגות מסחרית באוסקה בנוסף לנציגות בטוקיו;  תגבור הנספחות המסחרית בטוקיו; חיזוק הפעילות העסקית ביפן; מיתוג עשיית עסקים עם ישראל ביפן; הגדלת החשיפה של חברות ישראליות לחברות יפניות; הרחבת פעילות המדען הראשי במשרד הכלכלה מול יפן והרחבת קרן הודו-סין ליפן.

 משרד האוצר יקדם משא ומתן להסכם בילטרלי בין ישראל ליפן לעידוד והגנה על השקעות; משרד המדע יגדיל את  היקף מענקי המחקר המשותפים ב-50% במהלך שנת 2015, יעמיק את הקשרים בתחום החלל ויחזק את הקשר בין חוקרים ישראליים ויפנים ומשרד החוץ יקדם תכנית לביקור 500 מנהיגים צעירים מיפן בישראל על פני שלוש שנים. המנהיגים הצעירים ישהו בישראל כשבוע במהלכו יחשפו להיבטים שונים של הכלכלה, התרבות, השלטון ואורח החיים בישראל.

משרד התיירות יקדם תכנית להעלאת כמות התיירים מיפן ב-45%, עד לשנת 2017; משרד התחבורה יגביר את שיתופי הפעולה בטכנולוגיות תחבורה: מערכות תחבורה עתירות נוסעים; מערכות וציוד נייד מסילתי; מערכות בטיחות מתקדמות לכלי תחבורה שונים; תשתיות תחבורה, בדגש על תחבורה ציבורית; מחקר ופיתוח בתחומי תחבורה שונים. בנוסף יקודמו תוכניות לשיתוף פעולה בין המדינות על ידי משרד הבריאות, משרד החקלאות, משרד התרבות והספורט והתוכנית לתחליפי דלקים.

בשנה האחרונה חלה התקרבות משמעותית בין ישראל ליפן. במסגרת זאת, הוגברה תדירות הביקורים הרשמיים בין המדינות. במאי  ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו ביפן כאורחו של ראש הממשלה, שינזו אבה. מאז הביקור חלה התעניינות יפאנית גוברת בשיתופי פעולה ובהשקעות בישראל המתבטאת בהגעת משלחות פרלמנטריות, ממשלתיות וכלכליות לישראל. בנובמבר האחרון מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר הוביל משלחת כלכלית ליפן של ראשי המשק הישראלי, נציגי הממשלה, הארגונים הכלכליים והאקדמיה. במסגרת הביקור מסר לוקר למקבילו היפני מכתב הזמנה לביקור בישראל מראש הממשלה נתניהו לראש הממשלה אבה. כמו כן, שר הכלכלה היפני הגיע לביקור בישראל בראש משלחת תעשיינים יפנים ביולי 2014.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שיזם את ההחלטה הדגיש: "מדינת ישראל חייבת לגוון את השווקים שאנו פועלים מולם. בשנתיים האחרונות נפגשתי עם מנהיגי סין, יפן והודו כחלק ממדיניות כוללת שפניה לשווקים הגדולים לרבות אמריקה הלטינית ואפריקה."

כלכלת יפן היא הכלכלה השלישית בגודלה בעולם (אחרי סין וארה"ב) עם תמ"ג של כ-4.7 טריליון דולר (2013). היצוא הישראלי ליפן נמצא בקיפאון בשנים האחרונות ועמד על כ-720 מיליון דולר ב-2013. עם זאת, חלקו היחסי של היצוא ליפן מסך היצוא הישראלי הולך ומצטמצם. כיום היצוא הישראלי ליפן מהווה רק כ1.3% מסך יצוא הסחורות הישראלי. היצוא הישראלי ליפן הינו מגוון באופן יחסי והענפים המובילים בו הם: מכונות ומכשירים מכניים, ציוד חשמלי, מכשירים וכלים אופטיים, מכשירים רפואיים, מוצרים כימיים ותכשירי מזון מעובדים. ישנה ריכוזיות רבה ביצוא ליפן, כאשר כ-9% מהיצואנים אחראים על כ-75% מסך היצוא.

על פי נתוני מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, היצוא הישראלי ליפן היווה ב-2013 רק כ-0.1% מכלל היבוא היפני. לשם המחשת הפוטנציאל ביצוא לשוק היפני ניתן להשוות את היצוא הישראלי ליפן ב-2013 (720 מיליון דולר), ליצוא ליפן באותה שנה של מדינות בסדר גודל דומה לישראל: אוסטריה – 1.6 מיליארד דולר; דנמרק – 1.9 מיליארד דולר; בלגיה – 2.5 מיליארד דולר; אירלנד – 3.5 מיליארד דולר.

היעד הממשלתי להגדלת היקף היצוא ליפן הינו 50% עד לשנת 2020, כך שסך היצוא יעמוד על כ-1.1 מיליארד דולר בשנה. יעד ממשלתי נוסף הוא הגדלת מספר היצואנים הישראלים ליפן, המייצאים בהיקף של מעל 0.5 מיליון דולר בשנה, ב-33% עד לשנת 2020, כך שיהיו מעל ל-210 יצואנים בהיקף זה.

במסגרת ההחלטה יוקם צוות מעקב בראשות מנכ"ל משרד החוץ. את עבודת המטה להכנת מפת הדרכים הוביל המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי קטריבס.

[related-posts title="כתבה קודמת בנושא"]

1 Comment

  1. משרד החקלאות
    4 בינואר 2015 @ 15:56

    משרד החקלאות בראשות יאיר שמיר מוביל את מדינת ישראל לכיוון חיובי.
    לא רבים יודעים אבל המשרד מקיים פעילות בינלאומית כגון CINADCO
    שתפקידם להדריך מדינות מתפתחות ולייצא להם טכנולוגיות ישראליות
    בזכות זה אנו זוכים להכנסות כלכליות למדינה ודעת קהל אוהדת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן