Skip to content

נאום ראשון של לפיד: "מציק לי למי שייכת המדינה"

שובר שתיקה: העיתונאי לשעבר יאיר לפיד נשא הערב את נאום הבחירות הראשון שלו, בו פרס לראשונה את עיקרי המצע אותו יציג בבחירות הבאות לכנסת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שובר שתיקה: העיתונאי לשעבר יאיר לפיד נשא הערב את נאום הבחירות הראשון שלו, בו פרס לראשונה את עיקרי המצע אותו יציג בבחירות הבאות לכנסת. תקף את המפלגות החרדיות: "תראו איך ש"ס עם 11 מנדטים מסובבת את המדינה" והותקף בחזרה

מאת ניצן קידר

בנאום שנשא בוועידת אילת לעסקים, קרא יאיר לפיד לשינוי שיטת המשטר וסדר העדיפויות במדינה.

לפיד מתח ביקורת על התנהלות החברה הישראלית. "מציקה לי השאלה למי שייכת המדינה הזו. תענו לי

לפיד (צילום: רפי מיכאלי)
הולך לשאול שוב ושוב איפה הכסף. לפיד (צילום: רפי מיכאלי)

על השאלה האחת הפשוטה הזו. למי שייכת המדינה הזו? המדינה לא שייכת ללוביסטים, לטייקונים שרוצים תספורות ולא למפלגות שמשתלטות על ועדת הכספים או מאיימות על ראש הממשלה. לא לזורקי אבנים, שמאיימים על קציני צה"ל, וגם לא לפוליטיקאים ששכחו מה תפקידם. היא לא שייכת לאנשים שהפכו את הכנסת והממשלה למועדון סגור, כי הם חושבים שהמדינה שייכת להם".

לפיד טען, כי שאלת "איפה הכסף", שהעלה בטורו ב"ידיעות אחרונות" באחרונה, עמוקה הרבה יותר מהרובד הכלכלי. "המדינה שייכת לציבור היצרני והעובד במדינת ישראל, שנותן הכי הרבה ומקבל הכי מעט. אני הולך לשאול שוב ושוב איפה הכסף. זו לא שאלה כלכלית, אלא שאלה ערכית. אם תדעו לענות עליה, גם תדעו לענות למי שייכת המדינה הזו", אמר לפיד.

הוא יצא נגד המפלגות החרדיות וטען כי הן מנצלות את המדינה. "תראו איך ש"ס עם 11 מנדטים מסובבת את המדינה על האצבע הקטנה. איך יהדות התורה קובעת מוועדת הכספים את סדרי העדיפויות של מדינה שלמה. הם ההוכחה שזה אפשרי אם אתה רוצה מספיק. "אנחנו נחנקים על ידי מגזרים שחיים על חשבוננו. 50 אחוז מילדי כיתות א' הם או חרדים או ערבים. 12 שנה מעכשיו, 50 אחוז מבני ה-18 לא יתגייסו לצבא ולא ישתלבו בחברה, וזה יהיה הסוף של המדינה הציונית", הוסיף לפיד.

ולצד הבעיות שהעלה, הציג לפיד גם את הפתרונות בהם הוא מאמין. "צריך לשנות את מערכת ההפעלה של המדינה", אמר לפיד והציע 4 צעדים לשם כך: שינוי שיטת הממשל, כך שאחוז החסימה יעלה ל-6 אחוזים ויידרש רוב של 66 אחוזים מהכנסת כדי להפיל ממשלה, ביטולם של חוק נהרי וחוק טל, מלחמה בשחיתת השלטונית ויצירת מנועי צמיחה.

התגובות לדברי לפיד לא אחרו להגיע מכל קצוות הקשת הפוליטית. בש"ס אמרו בתגובה להאשמות, כי "יאיר לפיד, כמי שחירף נפשו וסיכן עצמו למען המדינה בעת שירותו בעיתון במחנה, וכאחד שהשכלתו הלימודית פחותה מההשכלה המוקנית ברשת החינוך של תנועת ש״ס, מנסה זה תקופה בלהטוטי לשון לאחז את עיניו של הציבור הישראלי, אך כנראה שהציבור הישראלי אינטילגנט דיו, כדי להבין שמדובר באחיזת עיניים בלבד".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, טענה כי הדרך של לפיד היא בעצם "אובדן דרך", כלשונה. "לפיד הוכיח בשורה של קלישאות שהוא לא יותר מקדימה ב'. הוא מייצג אובדן דרך אידיאולוגי, טשטוש מוסרי ופופוליזם כתפיסת עולם. ‫לפיד מזכיר את תשובתו של לוי אשכול לשאלה "קפה או תה? שיהיה חצי תה וחצי קפה. לפיד אומר לציבור מה שנדמה לו שהוא רוצה לשמוע, ובפועל ימשיך במינוי מקורבים, בשירות בעלי-ההון במסווה מזויף של צדק חברתי, ובחבירה לימין ולמתנחלים בתמורה לשריון בממשלה – בדיוק כפי שעשו מפלגות 'מצב הרוח' שקדמו לו. גורלה של מפלגת לפיד הוא להימחק מהמפה הפוליטית, ויש לקוות שהדבר יקרה עוד לפני שלפיד יספיק להיכנס לכנסת ולהקריב את מצביעיו לטובת האינטרסים של נתניהו".

בקדימה אמרו בתגובה לנאומו של לפיד, כי דבריו נשמעים כאילו נלקחו מהמצע שלהם. "כל מילה היא חלק משמעותי מהאג'נדה שמובילה קדימה בשנים האחרונות וכדי לקדמה יש לכנס יחדיו את כל הכוחות שחושבים כך", טען ח"כ יואל חסון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן