Skip to content

יש להם חבר שקוראים לו בנימין, אבל הם קוראים לו ביבי

מילא השקפת עולם ימנית, מילא רגשות קיפוח, מילא פחד, מילא אמונה. הכל לגיטימי. אפילו השנאה מובנת. אבל איך זה שיש אנשים שתומכים בבנימין נתניהו? איך יש עדיין אנשים שחושבים שהדברים שבנימין נתניהו חושב, אומר או עושה משפרים במשהו את מצבם? את חייהם? את עתידם?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אני יכול להבין תומכי ימין. אני יכול להבין אנשים שגדלו בבית רוויזיוניסטי, שינקו משדי אמם את אף שעל, ששרו בקול רועד שתי גדות לירדן. איכשהו, אני מסוגל להבין להט אידיאולוגי, קשר לאדמה, קידוש קברי אבות, חיבור למחוזות ינקות, כמיהה למחוז חפץ.

אני יכול להבין שיש אנשים שיש להם אלוהים. שיש אנשים מאמינים. אני מבין שיש אנשים שזה נצרב בנפשם עוד לפני שהם רוכשים ידע והשכלה; הרבה לפני שהם עומדים על דעתם. איכשהו, אני מסוגל להבין שיש כאלה שמשוכנעים שיש דבר כזה שנקרא אלוהים. יש גם אנשים חילונים למהדרין שמשוכנעים בקיומו של האל. אל כלשהו.

אני יכול להבין אנשים שלא אוהבים זרים. ברור לי שיש הרבה אנשים שחינכו אותם שזר זה רע. מפחיד. מאיים. אנשים שחינכו אותם שהם שייכים לעם הנבחר. שמישהו בחר בעם שלהם מכל העמים. ברור לי שאנשים רוצים סביבם אנשים שמדברים את שפתם. שנוהגים את מנהגיהם. ברור לי שרוב האנשים מרגישים יותר בנוח בקרב בני מינם.

גם מפגן אבל הוא זמן טוב לפוליטיקה זחוחה. נתניהו וחברים (צילום: חיים צח, לע"מ)

אני גם לגמרי מסוגל להבין פחד. פחד פשוט ובסיסי. פחד להיפגע. פחד להיפצע. פחד למות. פחד על הילדים. על ההורים. לגמרי טבעי שיש כאן מיליוני אנשים שהפחד הוא הסיוט שמכתיב את מחשבותיהם ומעשיהם. אני גם יודע שהפחד הבסיסי – מטרור, מאלימות, ממלחמה – מביא אותם להסתגרות. להדרה. ברוב המקרים הפחד מוליד גם שנאה. שנאת הזר. שנאת האויב. שנאה באשר היא.

אני מבין שיש כאן הרבה מאוד אנשים – רוב האנשים – שחשים שהאויב שמעבר לגדר שונא אותם. והם במידה רבה צודקים, מה לעשות. הם יודעים שיש שם אויב שרוצה ברעתם. ששואף להכחידם. זו המציאות. אז רבים מהם שונאים בחזרה. זה נורא, זה מחריד, זה חסר מוצא – אבל זה מה שיש וזה די טבעי. ובמידה רבה זה גם הגיוני. צריך הרבה תעצומות נפש וכוחות בשביל לא להיגרר לשנאה. זה כמעט לא טבעי לא לשנוא.

אין לי ספק שיש כאן אוכלוסיות רחבות שעטופות ברגשות קיפוח קשים. קיפוח שהיה באמת, קיפוח מדומה, קיפוח ישן וקיפוח חדש. זה לא משנה אם הרגשות מבוססים על מציאות או על מיתוס, או על הסתה; זה לא חשוב אם הקיפוח אמיתי או מדומה; כי מי שהולך לישון בלילה עם התחושה הזאת, קם איתה בבוקר. בכל בוקר.

אני יכול להבין את כל הדברים האלה. גם אם אני לא מרגיש ככה. גם אם אני לא מקבל חלק מזה, גם לא מקצת מזה. אפילו אם אני לא חלק מכל זה, אני מבין שאחרים – הרוב – יכולים להרגיש אחרת ממני. להאמין בדברים שונים ממני.

אני מבין את זה. מבין שיש כאן רוב שמורכב ממצביעי ימין, מתנחלים, חרדים, בני עדות שונות, בעלי השכלה שונה, גבוהים ונמוכים, שמנים ורזים, רעבים ושבעים, מחוברים ומנותקים, עניים מרודים וגם עשירים כקורח.

אבל דבר אחד אני לא מסוגל להבין בשום אופן: איך זה שיש אנשים שמצביעים עבור בנימין נתניהו. איך זה שיש אנשים שתומכים בבנימין נתניהו. איך זה שיש אנשים שמשוכנעים שבנימין נתניהו סופר אותם. מכיר אותם. עוזר להם.

אני לא מצליח להבין איך אנשים מסוגלים לשמוע את בנימין נתניהו. להקשיב לו. איך יש כאן אנשים שחושבים שהדברים שבנימין נתניהו חושב, אומר, עושה, מצהיר, מקדם או בולם – איך משהו מכל הדברים האלה משפר במשהו את מצבם. את חייהם. את עתידם. את עתיד ילדיהם, נכדיהם.

אני לא מצליח להבין איך זה שיש כאן אנשים שמעלים על דעתם שבנימין נתניהו הוא הפתרון ולא האסון.

בנימין נתניהו נשגב מבינתי.

[related-posts title="מדבר אל הקיר – טורים קודמים"]

 

4 Comments

  1. אנונימי
    21 בינואר 2015 @ 20:10

    אולי כי הם לא רוצים מדינת טרור אש"פיסטית עם מליוני "פליטים" דעא"שים מול פתח תקווה, נתב"ג ונתניה.

    • עמית מנדלזון
      21 בינואר 2015 @ 20:14

      בטוח שהם לא רוצים אבל הם עושים הכל כדי להבטיח שזה מה שיקרה

  2. דוד ע
    19 בינואר 2015 @ 10:09

    אין הרבה אהבה לביבי, גם בימין. אבל הוא ברירת המחדל. בניגוד לדמויות כמו ברק או שרון, אין תחליף שיגרום למאסה קריטית של תומכי ליכוד לשנות את דרכיהם.
    ביבי גם ממצב את עצמו כ"מבוגר אחראי" עם יד בוטחת על ההדק, ומרתיע אנשים לבחור במפלגות ללא נסיון מדיני בטחוני (גם אם הנסיון עם ביבי לא משהו)

  3. גידי
    18 בינואר 2015 @ 13:24

    טובי שלום.
    אני יכול להבין את היהירות שלך.
    אני יכול להבין חוסר ההבנה שלך.
    אני יכול להבין את הגזענות שלך.
    אני יכול להבין את הפחד שלך.
    אני יכול להבין את שאתה לא מזהה סכנה.
    ………………………………………………..
    אני לא יכול להבין את השנאה שלך לרוב רובו של העם. חילים,סטודנטים,זוגות צעירים,בתעשיה, ובמסחר ,במדע באקדמיה,זקנים נשים וטף.
    אולי אחד מיקיריך גם חושב אחרת ממך…?!
    על זה נאמר שהפוסל במומו פוסל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן