Skip to content

מומחים לדין הפלילי הבינלאומי מסייעים למבקר בבדיקת "צוק איתן"

במסגרת הבדיקה שעליה הוחלט עוד בחודש אוגוסט האחרון, נבחנים מנגנוני הבדיקה והחקירה של צה"ל והממשלה. הביקורת נעשית בראי עקרונות הדין הבין-לאומי, הקובעים כי כאשר מדינה מפעילה את סמכותה לחקור באופן אובייקטיבי וראוי, טענות על הפרות של דיני המלחמה - אזי מתייתרת הבדיקה והחקירה על ידי גורמים בינלאומיים חיצוניים, דוגמת בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, ייעזר בשלושה יועצים מומחים מיוחדים, במהלך הביקורת שהוא עורך, בנוגע לתהליכי קבלת החלטות בדרג הצבאי והמדיני – במהלך מבצע צוק איתן.

הביקורת שנערכת ע"י מבקר המדינה נעשית, בין היתר, בראי עקרונות הדין הבין-לאומי. עקרונות אלה קובעים כי כאשר מדינה מפעילה את סמכותה לחקור באופן אובייקטיבי וראוי, טענות על הפרות של דיני המלחמה על פי המשפט הבינלאומי – אזי מתייתרת הבדיקה והחקירה על ידי גורמים בינלאומיים חיצוניים, דוגמת בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג.

המבקר שפירא: בדיקה עפ"י עקרונות הדין הבינלאומי (צילום: יצחק הררי)
המבקר שפירא: בדיקה עפ"י עקרונות הדין הבינלאומי (צילום: יצחק הררי)

במסגרת הבדיקה שעליה הוחלט עוד בחודש אוגוסט האחרון, נבחנים מנגנוני הבדיקה והחקירה של צה"ל והממשלה. בכלל זה נבדק כיצד יושמו פסיקות בית המשפט העליון, מסקנות דוחות קודמים, ומסקנות וועדות ציבוריות, כולל "ועדת טירקל", אשר בחנה בעבר את מנגנוני הבדיקה והחקירה בישראל של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה על פי המשפט הבינ"ל, וקבעה קווים מנחים לעבודת מנגנונים אלו.

שלושת היועצים המומחים, שבהם נעזר מבקר המדינה במהלך בדיקתו, הם: פרופ' מייקל ניוטון, פרופ' משה הלברטל ופרופ' מיגל דויטש.

פרופ' מייקל ניוטון, הוא מומחה בעל שם עולמי למשפט בין-לאומי הומניטארי מאוניברסיטת ונדרבילט בארה"ב, אשר משמש כדרך קבע כיועץ מיוחד למשפט בינלאומי לארגונים ומדינות שונות ובין היתר הוא היה יועץ לבית הדין המיוחד אשר שפט את סדאם חוסיין. פרופ' ניוטון הוא גם העורך הראשי של Terrorism International Case Law Reporter של אוניברסיטת אוקספורד. בעבר הוא היה נציג של ממשלת ארה"ב בדיונים על ניסוח הגדרת "פשעי מלחמה" על פי חוקת בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג. הוא שימש גם כנציג של ממשלת ארה"ב לבית הדין המיוחד של האו"ם בסיירה-ליאון.

פרופ' משה הלברטל, הוא מומחה בעל שם עולמי בתחומי המוסר והאתיקה וממנסחי ה"קוד האתי" של צה"ל. כיום הוא משמש, בין היתר, כפרופסור בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת ניו-יורק.

פרופ' מיגל דויטש היה חבר ב"וועדת טירקל" שבחנה את מנגנוני הבדיקה והחקירה בישראל של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה על פי המשפט הבינלאומי.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן