Skip to content

גינוי בעצרת הכללית של האו"ם לסוריה; רוסיה וסין ממשיכות להתנגד

אחרי המפלה במועצת הביטחון אחרי הטלת הווטו הרוסי-סיני, מנסה הקהילה הבינלאומית להוכיח כי היא לא חסרת-שיניים לחלוטין ומעבירה ברוב מכריע הצעת החלטה בעצרת הכללית של האו"ם המגנה את משטרו של אסד וקוראת ללו לפנות את מקומו. צעדים ממשיים לא צפויים בעקבות ההצבעה אמש, אך היא בהחלט עשויה להתגלות כקו פרשת המים התודעתי בכל הנוגע לטיפול […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי המפלה במועצת הביטחון אחרי הטלת הווטו הרוסי-סיני, מנסה הקהילה הבינלאומית להוכיח כי היא לא חסרת-שיניים לחלוטין ומעבירה ברוב מכריע הצעת החלטה בעצרת הכללית של האו"ם המגנה את משטרו של אסד וקוראת ללו לפנות את מקומו. צעדים ממשיים לא צפויים בעקבות ההצבעה אמש, אך היא בהחלט עשויה להתגלות כקו פרשת המים התודעתי בכל הנוגע לטיפול בסוגיה הסורית

מאת עידן בריר

מליאת הוועידה הכללית של האו"ם (צילום: Agência Brasil)
מליאת העצרת הכללית של האו"ם (צילום: Agência Brasil)

העצרת הכללית של האו"ם הצביעה אתמול (ה'), ברוב גדול של 137 מדינות תומכות נגד 12 מתנגדות, על אישורה של הצעת החלטה הקוראת לעצירה מיידית של הפעלת האלימות מצד משטרו של בשאר אסד נגד המתקוממים נגד שלטונו ולירידתו של אסד מכהונתו כנשיא והעברת הסמכויות לסגנו.

מזכיר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, שזה זמן רב הינו אחד מהחריפים במבקריו של אסד, אמר לאחר ההצבעה כי הוא קורא לאסד להתחשב ברוב המוחץ באו"ם שגינה בחריפות את מעשיו של משטרו לאפשר העברת שלטון מסודרת ובדרכי-שלום בארצו. "ההצבעה לא הייתה מסר שאינו משתמע לשני פנים שנשלח היום לדמשק והאומר שהאלימות נגד מפגינים חייבת להיפסק מייד. החברות באו"ם תמכו ברוב עצום בתוכנית הליגה הערבית למציאת פיתרון למשבר בשיתוף סוריה ובהובלתה".

12 יום לאחר שהטילו וטו על החלטה מחייבת במליאת מועצת הביטחון, מצאו עצמן רוסיה וסין שוב באותו מצב, כאשר נמנו, יחד עם איראן, על המדינות המתנגדות להצעת ההחלטה. ההצעה שהוגשה למליאה נוסחה על-ידי מצרים ומספר מדינות ערביות אחרות וגינתה "הפרות נרחבות ושיטתיות של זכויות אדם" בסוריה.

המדינות המתנגדות הודיעו כי התנגדותן להצעת ההחלטה באה על רקע העובדה שההצעה אינה מאוזנת, לדבריהן, וכי היא אינה מביעה גינוי זהה גם לכוחות האופוזיציה החמושה על שלקחו חלק במעשי האלימות מראשית האירועים ועד עכשיו.

ויטאלי צ'ורקין, שגריר רוסיה באו"ם פנה בדבריו לעצרת ואמר כי הוא מאמין שההצעה היא צעד ראשון בבידודו של המשטר הסורי ובמניעת כל מו"מ לשלום. "רוסיה הציעה לארח שיחות גישור בין המשטר וקבוצות האופוזיציה במוסקבה", אמר צ'ורקין, "אך עם צעדים כגון אלה, הקהילה הבינלאומית מפעילה לחץ לא הוגן על משטר אסד וגורמת לכך שהאופוזיציה לא תרצה כלל להגיע לשיחות רציניות עם המשטר".

בניגוד להחלטה של מועצת הביטחון, שהיא בעלת אופי מחייב ועשויה לגרור אחריה גם פעולה דיפלומטית ואף צבאית, הצעת ההחלטה שקיבלה העצרת הכללית אינה בעלת מעמד מחייב, אך הישגה הגדולה הוא בשיגור של מסר ברור למשטר אסד באשר לקונצנזוס השורר בקהילה הבינלאומית.

למרות זאת, צעד ממשי אחד שעשוי לצאת לפועל בעקבות אישור הצעת ההחלטה היום ושסעיף בהצעת ההחלטה עוסק בו היא שליחת שליח מיוחד של האו"ם לסוריה על-ידי מזכ"ל האו"ם באן קי-מון שתפקידו יהיה להציע חבילת סיוע הומניטרי דחופה למדינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן