Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 30.1.2015

סלמאן נאטור עם עדויות מ-48, הנרטיב המזרחי החדש בספר מעמיק וחשוב ואחד מברזיל שמתחיל במכת ברק. שבת שלום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הזיכרון שוחח איתי והסתלק – חייו ומותו של השיח' מחורץ הפנים / סלמאן נאטור  המילה הנוראה שהס מלהזכיר, פן תיחשב לאויב העם או לפחות כמי שאינו עומד במדד הציונות המעדכן עצמו בימים אלה, הנכבה, היא זו שעומדת במרכזו של אוסף הסיפורים החשוב הזה. סלמאן נאטור הסופר והעיתונאי הדרוזי מביא את אוסף הזכרונות הלא פשוטים של מי שנטשו או אולצו לנטוש את בתיהם תחת אש המלחמה ההיא מפיו של אותו שיח מחורץ פנים המשמש כדוברו העממי של העם הפלסטיני. במשך שנים שמע נאטור את הסיפורים במהלך עבודתו כעיתונאי וגם בביתו כילד שם התארחה במשך שנים משפחת פליטים. במהלך איסוף הסיפורים התעקש שלא לעמת את הסיפורים עם העובדות כהיסטוריון ואולי באמת אין הדבר חשוב. בסופו של עניין, נכונים או נכונים חלקית, אלה סיפורי הפליטות המועברים מאב לבן וכל סירובנו לשמוע ולהכיר אותם לא יעלימו אותם מן העולם. רוב הסיפורים פורסמו לראשונה בעיתון "אלג'דיד" בראשית שנות השמונים ובהמשך בעיתון "אלקדס" הרואה אור במזרח ירושלים ומובאים כעת לראשונה בעברית. פעם, כשהכל יהיה אחרת, יכניסו את אוסף הסיפורים הזה אל רשימות הקריאה בתיכונים.

הזיכרון שוחח עימי והסתלק – חייו ומותו של השיח' מחורץ הפנים מאת סלמאן נטור, הוצאת רסלינג, תרגם מערבית: יהודה שנהב-שהרבני, 249 עמ'

 

בית מלקיאס / אנדראה דל פואגו  רומן ראשון למי שנחשבת לאחד הקולות הבולטים של הספרות הצעירה בברזיל לאחר שבשנים הקודמות התבלטה בזכות ספרי הילדים והסיפורים הקצרים שכתבה.

אי שם בברזיל, תחילת המאה הקודמת. גורלם של שלושה אחים נגזר ליתמות בליל סערה אחד לאחר שהוריהם נהרגים במקום ממכת ברק. דל פואגו (ששם משפחתה הוא בכלל דוס נסטוס אך אימצה לעצמה שם עט עם תחילת הקריירה שלה) מביאה את סיפור ילדותם ובגרותם של שלושת הילדים, שני אחים ואחות, שאחד מהם הוא סבה של הסופרת. שם הספר מבשר אולי על רומן גדול מימדים ומרובה תיאורים אך דל פואגו כותבת בתמציתיות, במשפטים קצרים המוגשים בפרקים קצרים גם הם, מתארת את הדברים כהווייתם ורק לעיתים רחוקות כמעט רומזת לאפשרות לדחוק הצידה את ההתרחשויות המתהוות ולהזכיר עולמות ואפשרויות בדיוניים. הרומן הקטן גדול הזה זכה להצלחה בברזיל ובמדינות רבות אחרות וקטף את פרס ז'וז'ה סאראמאגו בשנת 2011.

בית מלקיאס מאת אנדראה דל פואגו, הוצאת מחברות לספרות, תרגם מפורטוגלית: רמי סערי, 266 עמ'

 

הנרטיב המזרחי החדש בישראל / אריה קיזל  נדמה שאיש לא היה מעלה על דעתו לפני עשרים או שלושים שנה שבשנת 2015 אפליית ודיכוי מזרחיים יהיו על סדר היום, אולי יותר מאי פעם. ד"ר אריה קיזל, ראש החוג ללמידה הוראה והדרכה באוניברסיטת חיפה משרטט בהרחבה את השיח המתהווה על תפיסת המזרחיות החדשה, זו שלא רק שאינה מקדשת את הציונות אלא רואה בה חלק בלתי נפרד מן הבעיה עצמה. מדובר בקריאת חובה לכל מי שמבין עד כמה הנושא טעון ומעסיק את החברה הישראלית מעל ומתחת לפני השטח. קיזל מתאר ומנתח ביסודיות את הדרך שעשה המאבק המזרחי מן הימים בהם עדיין ביקש לקחת חלק או לזרז את תהליכי "כור ההיתוך", דרך יסוד "הפנתרים השחורים", "הקשת הדמוקרטית המזרחית" ועד למאבקו של הדור השלישי, זה שמתנהל בימים אלה, בתרבות וברשתות החברתיות. גם תגובת הנגד האשכנזית, זו שנרתעת מגילויי "התוקפנות" המזרחית ומבקשת להעמידה במקומה, מקבלת כאן מקום חשוב. הקורא נפתלי בנט מתבקש לא להסתפק ברפרוף. הבנה עמוקה יותר שלו את שאלת היצוג הייתה מונעת ממנו השבוע את חרפת "שריון המזרחי שעלה לגדולה".

הנרטיב המזרחי החדש בישראל מאת אריה קיזל, הוצאת רסלינג, 374 עמ'

[related-posts title="'הַצָּעָה לְסֵפֶר'"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן